Komposiittiputkistoja leikkaava robotti Akrapovicin tuotantolaitoksilla.

Komposiittiputkistoja leikkaava robotti Akrapovicin tuotantolaitoksilla.

Akrapovič perustettiin keväällä 1991 vain kilometrin päähän nykyisestä pääkonttoristaan Ivančna Goricassa Sloveniassa.

Yrityksen perustaja Igor Akrapovič oli kilpamotoristi, joka myös viritti moottoripyöriä jo kisauransa aikana saadakseen ne kulkemaan nopeammin. Aluksi hän viritti vain omia pyöriään, mutta myöhemmin hän laajensi viritystoimintaa muidenkin, myös kilpailijoidensa, pyöriin.

Antonio Cairoli, MXGP vuonna 2017.

Antonio Cairoli, MXGP vuonna 2017.

Hänen intohimonsa teknologiaan sekä jatkuva moottoripyörän komponenttien parantaminen saivat hänet perustamaan oman yrityksen ja kehittämään suuritehoisia pakoputkistoja. 

Pakoputkistoissa Igor Akrapovič näki suurimmat mahdollisuudet, koska siihen aikaan markkinoilla oli vain vähän kilpailua, mutta paljon tilaa parantaa. Hän keskittyi kilpamoottoripyörien pakoputkistoihin, ja rakensi monipuolisen huipputuotteiden valikoiman, jota hän pian laajensi tavallisiin moottoripyöriin samoin kuin autoihin.

Pinnoitusta.

Pinnoitusta.

Parhaat tuotteet, paras valmistusteknologia?

Yritys jatkoi kehittymistään ja kasvava kysyntä pakotti sitä laajentamaan toimitilojaan, jotka se on aina varustanut viimeisintä teknologiaa edustavilla tuotantolaitteistoilla. Yrityksen sisäänrakennettuun kulttuuriin kuuluu intohimo tarjota asiakkailleen korkeinta mahdollista laatua edustavia tuotteita.

Tämä sitoutuminen jatkuvasti investoida tuotteiden ja niiden valmistusteknologian kehittelyyn on ollut erottomattomasti yhteydessä kilpa-ajoon. Se kun tarjoaa parhaat mahdolliset laboratorio-olosuhteet teknisten ratkaisujen, materiaalien ja itse tuotteiden testaamiseen.

Ensimmäinen Akrapovičin valmistamalla pakoputkistolla saavutettu maailmanmestaruuskisan voitto ajettiin vuonna 1997 World Superbike -sarjassa, kuljettajana Kawasakin Akira Yanagawa. Ensimmäinen merkin maailmanmestaruus tuli puolestaan vuonna 2000, kun Colin Edwards sinetöi sen Hondalle samassa luokassa.

Igor Akrapovic.

Igor Akrapovic.

– Aluksi viritin koko moottoripyörää ja käytin siitä ansaitsemiani rahoja kilpailemiseen. Virittäminen oli miltei yhtä mielenkiintoista kuin kilvanajo itsessään, joten oli aika luonnollista hankkia putkien taivuttamiseen tarkoitettu kone. Näin kaikki sai alkunsa. Kun katson yrityksen 30 vuoden kehitystä taaksepäin, erityisesti sen kisahistoriaa, tunnen suurta ylpeyttä, sillä kilpailut ovat kovin testi tuotteille, Igor Akrapovič kertoo.

Tähän mennessä yrityksen tuotteilla on voitettu 140 maailmanmestaruutta eri lajeissa sekä useita voittoja yksittäisissä kisoissa, mukaan lukien FIM MotoGP, FIM WorldSBK, FIM MXGP, FIA WEC ja DTM, kuuluisissa kilpailuissa kuten Mansaaren ajoissa, Nürburgringin ja Le Mansin sekä Daytonan 24 tunnin ajoissa unohtamatta Dakar rallia ja montaa muuta kisaa tai sarjaa.

Ajorobotti kestotestaa putkistoja väsymättömästi..

Ajorobotti kestotestaa putkistoja väsymättömästi..

Lisäksi yrityksen tuotteille on myönnetty mm. Red Dot -muotoilupalkintoja viimeisen kahdeksan vuoden aikana.

– Aivan alusta lähtien yrityksen visio ja kulttuuri ovat pysyneet sama: jatkamme keskittymistä täydellisten tuotteiden kehittämiseen, innovointiin, tutkimustyöhän sekä huipputeknologian ja parhaitten mahdollisten materiaalien hyödyntämiseen alan eturintamassa. Kehitystyö ja uteliaisuus ajavat meitä eteenpäin etsimään ratkaisuja, miten parantaa ja päivittää tuotteitamme ja tehdä niistä jopa vielä haluttavampia asiakkaillemme. Kehittymisellä ei ole rajaa, koska teknologiaa voi aina kehittää, Igor Akrapovič uskoo.

Tuorein Akrapovicin tallin MotoGP-maailmanmestari mallia 2020: Joan Mir, Suzuki.

Tuorein Akrapovicin tallin MotoGP-maailmanmestari mallia 2020: Joan Mir, Suzuki.

30. toimintavuotensa kunniaksi Akrapovič on kehittänyt kaksi titanumista Evolution Linen pakoputkistoa, joita kumpaakin valmistetaan ainoastaan 30 kappaletta. Toinen niistä on tehty Kawasaki Ninja ZX-10RR / ZX-10R:lle ja toinen Ferrari F8 Tributoa varten.

Akrapovič toimii nykyään kahdella paikkakunnalla Sloveniassa, ja sillä on yli 1300 työntekijää. Pääkallonpaikalla Ivančna Goricassa on oma titaanivalimo, robottikuljettajalla varustettu kestävyysdynamometri, metallurgian laboratorio, sekä kisa- että t&k-osastot. Kaikki tuotanto hoidetaan suuressa tehdashallissa Črnomeljissä.

Teksti Erkki Mäki, kuvat Akrapovič

Tuotantohalli.

Tuotantohalli.