Sähkömoottoripyörien tuleminen kiihtyy vauhdilla ainakin maailmalla tarjolle tulevien mallien osalta, mutta niiden kysyntä on ainakin Suomessa vielä pientä.
Pyörien kalleus ja lyhyt toimintasäde sekä pitkät latausajat rajoittavat muuten kätevien laitteiden käyttöä suurelta osin työmatka-ajoon, pidemmät ajomatkat vaativat paljon enemmän ennakkosuunnittelua ja kärsivällisyyttä. Täytyy tietysti muistaa, että nykymuodossaan sähköajoneuvot ovat nuoria, vasta lastenkengissä, ja muutaman vuoden kuluttua tilanne toimintasäteen ja latausnopeuden osalta lienee huomattavasti parempi.
Tässä esimerkiksi mielenkiintoista tarinaa sähkömoottoripyörällä ajamisesta käytännössä:
Electrekin mukaan Ducatin pääjohtaja Claudio Domenicali vihjasi jo pari vuotta sitten, että yritys on kehittämässä sähköistä moottoripyörää: "Tulevaisuus on sähköinen, emme ole kaukana sarjatuotannon aloittamisesta".
Ducatin varamyyntijohtaja ja hallituksen jäsen Francesca Milicia on kuitenkin hiljattain kertonut, että sähkömoottoripyörät eivät ole valmistajan lähintä tulevaisuutta.
"Tuotammeko sähköisen Ducatin pian? Ei. Me uskomme, että verrattuna niihin koneisiin, joita valmistamme nyt, sähköinen moottoripyörä ei voi taata samaa mielihyvää, ajomatkaa, painoa jne., mitä Ducati-kuljettajat odottavat. Tutkimme huolella myös muita vaihtoehtoja, jotka tarjoavat nolla- tai minimipäästöratkaisuja, kuten synteettisiä polttoaineita. Muut brändit korporaatiossamme, kuten Porsche, tutkivat niitä, ja se on jotain, mihin suuntaamme katseemme keskipitkällä aikavälillä", Milicia totesi.
Milicia ei kuitenkaan sulkenut ovea Ducatin sähkömoottoripyörältä todeten, että yritys on avoin tälle mahdollisuudelle tulevaisuudessa.
"Me ajattelemme ja työskentelemme sähköisen vaihtoehdon parissa. Olemme osa ryhmää, joka suuntaa nopeasti sähkövaihtoehtoja kohti, ja se on hyvä mahdollisuus Ducatille."
Ducati joutuu varmasti pohtimaan tarkasti sitä, miten se korvaa varsinkin nykyiset V4-voimanlähteiset moottoripyörämallinsa sähköisillä. Polttomoottorin voimantuotto on niin erilainen kuin sähkömoottorin, ja ajotuntuma myös ainakin varmasti Ducatin osalta. Sen huippumallit, kuten esimerkiksi Panigale V4 ovat jo niin äärimmäisiä esimerkiksi tehopainosuhteen osalta, että nykyakkuteknologialla sellaisen valmistaminen taitaa vielä antaa odottaa itseään.
Kehitys vaikuttaa kuitenkin kulkevan vääjämättömästi kohti sähköä, joten epäilemättä ne sähkömoottoriset Ducatitkin tulevat. Sähköisiä mallejahan heillä on tarjolla jo muutenkin.
Teksti Erkki Mäki, kuva Ducati.