Vuosia on puhuttu siitä, että tilanne muuttuu, kun joku suurista valmistajista tekee ensimmäisen vakavasti otettavan sähkömoottoripyörämallinsa. Amerikkalainen Zero on aloittanut suoraan sähkömoottoripyörävalmistajana, ja on jo isohko tekijä alalla. Harley-Davidson julkisti jo pari vuotta sitten Livewire-mallinsa, joka ei kuitenkaan juuri ole ottanut tulta alleen ei meillä eikä maailmalla. Itse asiassa Harleyn sähkömallin tulevaisuus näyttää tällä hetkellä epävarmalta.
Toisin sanoen se muurit murtava malli puuttuu edelleen, ja tarjolla on edellisten lisäksi vain pieniä valmistajia kuten Lightning ja Electrica sekä paljon erilaisia sähkömp-alan sisälläkin pieniä niche-valmistajia, kuten vaikka kotimainen Verge.
Päästöpolitiikka ja fossiilisten polttoaineiden rajallisuus kuitenkin ajavat kohti sähkön tai muiden uusiutuvien energialähteiden käyttöä.
Siksi ei olekaan ihme, että Gandhingarin kansallisesssa muotoiluinstituutissa Intiassa opiskeleva Neeraj Jawale on mallintanut todella hienon BMW:n adventurepyörän sähköisen konseptin. Muotoilututkielma kantaa nimeä D-05T, ja vaikka sen tekniikka on ehkä vielä vuosien päässä, ei liene mitään syytä siihen, miksi tulevaisuuden seikkailupyörä ei voisi näyttää tuolta – hätkähdyttävältä ja elegantilta.
Tällä hetkellähän valtaosa sähköisistä kaksipyöräisistä on skoottereita tai mopoja. Pitäisikö valmistajien heti alun perinkin lähteä tykittämään asiakaskuntaansa huippumalleilla?
Seikkailuajossa akuston toimintamatka / latausnopeus ja paino ovat varmasti olennaisia asioita. Jos virtaa tiettömillä taipaleilla riittää vain toviksi, niin se ei välttämättä ole paras lähtökohta pyörille, joilla voidaan ajaa pitkiä matkoja todella vaativissakin olosuhteissa.
Asiasta kertoi mm. Trend Hunter. Neeraj Jawalen muotoiluun pääset tutustumaan täällä.
Teksti Erkki Mäki, kuvat Neeraj Jawale.