RR-kirjaimet kertovat, että kyse on laitteesta, joka on tehty vain suorituskyky mielessä. Näitä "ultra-nakuja" valmistetaan vain 500 kappaleen erä.
KTM:n mukaan näin siinä käy, kun T&K-osastolle annetaan vapaat kädet: luvassa on eksoottisia materiaaleja ja ripaus eksklusiivisuutta.
Luvut kertovat omaa kieltään: 1301 cm3 moottori, 180 hv, 180 kg ja 140 Newtonmetrin vääntö. Paino-tehosuhde on siis 1:1, suhdeluku, johon kuskin massa tuo tietysti oman lisänsä.
RR painaa 9 kg vähemmän, ja sen pitäisi olla ketterämpi, jäykempi ja tarjota parempaa stabiiliutta kuin 1290 Super Duke R:n. Vanteista on niistetty 1,5 kg jousittamatonta painoa. Lisäksi ensiasennusrenkaina ovat miltei liimapintaiset Michelin Power Cup2 -renkaat.
Parasta kuitenkin pitäisi KTM:n omien sanojen mukaan olla se, että malli on varusteltu WP:n hienoimmin vaimennuskomponentein. Edessä on täysin säädettävät WP APEX PRO 7548 Close Cartridge teleskoopit yhdessä säädettävän WP APEX PRO 7117 ohjausiskunvaimentimen kanssa. Takana taas on tilauksesta Super Duke RR:ää varten tehty APEX PRO 7746 iskunvaimennin.
Hiilikuitua on ennalta-arvattavasti käytetty painonsäästöön. Mm. takarunko on hiilikuitua, ja samalla sen visuaalista ilmettä on uusittu ja se on varustettu yksipaikkaisella istuimella, Led-perävaloilla ja -vilkuilla sekä adaptiivisella jarruvalolla.
Kaasukahvan reagointi on äreämpää kuin vakiomallissa kiitos pikakaasukahvan. Se kehitettiin parempaan kaasunvastetta varten, mutta myös vähentämään kuljettaja rannekulman ja kyynärpään putoamista tehokaasutuksissa.
Kaiken kruunaa Akrapovicin kevyt äänenvaimennin. Se on valmistettu titaanista, ja sen perä on hiilikuitua. Tehonälkäisille on saatavilla lisävarusteena Akran kokotitaaninen tehoputkisto.
Mukana on myös rataorientoitunut elektroniikkapaketti vakiona. Edistyneet Track- ja Performance-moodit mahdollistavat miltei rajattomat säätöoptiot takapyörän luistoon, kaasun vasteeseen, lähtöavustimeen ja moottorin luistonhallintaan.
Pyörä tilataan internetin kautta, ja varauskirjat Euroopan markkinoille avautuvat 8. huhtikuuta kello 10.00 Keski-Euroopan aikaa täällä, johon tätä kirjoitettaessa on aikaa reilut 47 tuntia. Kannattaa olla siis tarkkana 8. päivä klo 11. Suomen aikaa.
Teksti Erkki Mäki, kuvat KTM.