Tutkimuksessa oli mukana useita laitoksia, mm. Yale School of Medicine New Havenista, Yhdysvalloista, ja Tel Avivin yliopiston Sackler School of Medicine Israelista.
Moottoripyöräonnettomuuksissa (MPO) aiheutuneet yläraajojen vammat kasvattavat terveydenhuollon kustannuksia sekä kuntoutuksen tarpeita.
Tutkimuksen tavoitteena oli identifioida tekijöitä, jotka vaikuttavat yläraajojen vammojen vakavuuteen ja hoitokustannuksiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin retrospektiivistä kohorttianalyysiä vuosina 2002 - 2013 tapahtuneista MPO:sta. Kyseisissä tapahtumissa oli osallisena 571 potilasta, joilla oli yläraajan vammoja onnettomuuden jäljiltä. Dataa kerättiin mm. demografiasta, kypärän käytöstä, mahdollisesta päihdyttävien aineiden käytöstä, luuvammoista, loukkaantumisen asteesta, sairaalahoidon pituudesta ja kustannuksista.
Yläraajavammoja puolessa onnettomuuksista
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että moottoripyöräonnettomuuksissa syntyi yläraajavammoja peräti 47,5 prosentissa onnettomuuksista. Yleisimpiä olivat käden ja kyynärvarren murtumat (25,5 ja 24,7 % kaikista vammoista). Päihtyneet potilaat saivat todennäköisemmin kalliimpaa hoitoa vaativia vammoja, pidempiaikaista sairaanhoitoa ja plastiikkakirurgiaa, mutta vähemmän vammoja yläraajojen luihin.
Kypärää käyttämättömät potilaat puolestaan saivat vähemmän yläraajojen luu- ja pehmytkudosvammoja, mutta muuten he saivat paljon vakavampia vammoja kuin kypärää käyttävät.
Tutkimuksen tulos oli, että yläraajojen vammat ovat erittäin yleisiä moottoripyöräilijöillä. Huolimatta äärimmäisen tärkeästä suojasta, minkä kypärät antavat aivoille ja kasvoille ja niiden alueelle, kypärää käyttävillä on kasvanut riski yläraajojen vammoihin verrattuna ilman kypärää ajaviin, mutta heillä on vähemmän vakavia vammoja. Humalaisilla kuljettajilla on vähemmän yläraajojen vammoja, mutta korkeammat hoitokustannukset ja pidempi sairaalahoito.
Kypärän käyttö perusteltua
Tutkijat kuitenkin totesivat, että vaikka kypärän käyttö voi lisätä yläraajojen loukkaantumisen riskiä, kypärän käyttö vähentää kuolleisuutta ja vakavien loukkaantumisten riskiä.
Kypärän käyttöön pakottavien lakien lisäksi tutkijat opastavatkin kehittämään turvavarusteita, jotka on suunnattu erityisesti yläraajojen vammojen estämiseen.
Lähde: EDP Sciences ja Sicot-J-julkaisu.
Aiheesta aiemmin:
Päivän video: näin niskatuki suojaa niskaasi mp-onnettomuudessa
Teksti Erkki Mäki, kuva BMW.