Mainoskampanjassa on kyse Kolumbian BMW Motorradin yrityksestä kertoa moottoripyörien ostajille, että heidän hätäjarrutusavustin Pro -versionsa on "Tarkoitettu heille, jotka eivät tiedä, milloin pysähtyä".
Eli siinä selitys allegorialle: jos Eevalla olisi ollut käytössään BMW:n ABS Pro Emergency Brake, syntiinlankeemusta ei olisi lainkaan tapahtunut?
Mainoksen sanoma oheisin kuvituksin, jotka ovat yhteistä länsimaista ja erityisesti kristillistä perinnettä, voisivat yllyttää ties millaiseen filosofiseen pohdiskeluun, mutta yksi kysymys näistä väistämättä herää. Olisiko tällainen mainoskampanja voinut syntyä BMW Motorradin Saksan päämajassa niin ikään katolisessa Baijerissa?
Emme ihan näe tätä. Mutta olemme aiemminkin olleet väärässä. Kai.
Kuvituksena ovat siis "Syntiinlankeemus", "Baabelin torni", ja "Pandoran lippaan avaaminen".
Joka tapauksessa mainostoimistona toimi Bogotassa, Kolumbiassa toimiva BeatMullenLowe Group ja mainoskampanja on julkistettu helmikuussa 2021. Epäilemättä se on katolisessa maassa kerännyt kovasti huomiota. Millaista, voimme vain arvailla.
Olkaa nyt sitten varovaisia sitä BMW:n ABS Pro Emergency Brakea käyttäessänne, että ette kuitenkaan joutuisi ihan näin tiukkoihin tilanteisiin!
Lähde: Ads of the World.
Teksti Erkki Mäki, kuvitus BeatMullenLowe Group.