Kaikki motoristit myös tietävät, miten hyvältä sopivan lämmin tuuli kehossa tuntuu, kun sitä ei ole vyötetty paksuun ajoasuun, saappaisiin ja ajohanskoihin. Mutta kaikki me myös tiedämme, millaista jälkeä asvaltti tekee paljaalle iholle jo hitaassakin vauhdissa, joten laadukkaalla ajoasukokonaisuudella voi olla suuri merkitys siihen, miten kauan pystymme hienoa harrastustamme jatkamaan.
Kypärän käyttö ajaessa on pakollista kaikkialla Euroopassa. Ranskassa ajokäsineitten käyttöön on lain voimin ohjastettu jo vuodesta 2017 lähtien ja Espanjan liikenneviranomainen otti vastaavan lainsäädännön käyttöön vuoden 2021 alusta lähtien.
Hanke käynnistyi jo heinäkuussa 2019 ja oli seurausta siitä, että Espanjan teillä kuoli yli 350 moottoripyöräilijää vuonna 2018, ja tieliikenneviranomainen halusi luonnollisesti pienentää noita lukuja.
Alun perin se oli ajamassa ilmatyynyliivien pakollisuutta moottoripyöräilyyn, mutta ponnistelut siirrettiin sittemmin pakolliseen ajokäsineiden käyttöön.
Lakiesitys tehtiin joulukuussa 2020 ja se astui voimaan vuoden 2021 alusta. Laki ei hyväksy ajokäsineiksi villasta, denimistä, tai nailonista tehtyjä kätyimiä, vaan ajohanskojen pitää olla valmistettu paksusta nahasta, kevlarista, tai vastaavasta kuumuutta ja hankausta kestävästä materiaalista.
– Kun motoristi joutuu onnettomuuteen ja putoaa vaikkapa pyörän kyydistä, hän vaistomaisesti laittaa kätensä eteensä suojellakseen itseään iskulta. Siten kädet ovat ne kehon osa, jotka kärsivät eniten vaurioita, selitti tieliikenneviranomaisen edustaja Montserrat Pérez. – Siksi on tärkeää aina pitää ajohanskoja.
Käsien vammat ovat haitallisia useimpien ammattien harjoittajille, joten kunnollinen ajohanskapari tekee ajamisesta huomattavasti turvallisempaa. Ja monissa olosuhteissa, kuten kylmässä, myös paljon miellyttävämpää.
Asiasta kertoi mm. Rideapart.
Teksti ja kuva Erkki Mäki