Vuonna 2019 Matt Levatichin pääjohtajakaudella Harley ilmoitti yhteistyöstä kiinalaisen Qianjiangin kanssa. Tämä omistaa oikeudet mm. Benelliin. Tavoitteena oli 338 cm3 rinnakkaistwinillä varustetun Harleyn valmistaminen kiinnostuneille Aasiassa, mutta nyt vaikuttaa siltä, että pienikuutioisemmalla V2-moottorilla varustettu vaihtoehto on korvaamassa tätä ideaa.
Mallia nimitettiin 338 R:ksi, ja se perustui Benellin 350:n, mutta vaikka protosta näkyi jopa kuvia, asia ei koskaan edennyt loppusuoralle asti. Uusi, vuoden 2020 alkupuolelta H-D:tä hallinnut pääjohtaja, Jochen Zeitz on pistänyt monia Levatichin asiakaskunnan laajennushankkeita jäihin, mutta yhteistyö Qianjiangin kanssa jatkuu. Sen Harley on vahvistanut taloudellisessa dokumentoinnissaan.
Näyttää kuitenkin siltä, että Zeitz haluaa Harleyn pysyvän perinteisessä toimintamallissa, eli valmistavan V2-sylinterisiä moottoripyöriä.
Kiinassa valmistettavan Benellin / Harrikan kohdalla tämä merkitsee sitä, että tulossa on nykytietojen perusteella 296 cm3 V2-moottorinen mahdollisesti "Mini-Sportster". Oheisen kuvan perusteella pyörän tyyli ja väritys ovat riittävän vakuuttavia. Qianjiangin tiiserin mukaan mallia kutsutaan SRV300:ksi.
Levaticihin viimeinen veto pääjohtajana oli yrittää laajentaa Harleyn tarjontaa kaikille mahdollisille käyttäjäkunnille myös maantieteellisesti. Zeitz veti kuitenkin liinoja kiinni ja päätyi siihen, että mallitarjontaa supistetaan, keskitytään ydinmalleihin ja vetäydytään myös maantieteellisesti vähemmän kannattavilta alueilta.
Niin tai näin, SRV300 on tyyppihyväksytty Kiinassa, ja sen moottorin teho on 22,6 kW / 30,3 hevosvoimaa. Pyörän painoksi tankattuna on ilmoitettu 163 kg. Asiasta kertoi mm. Cycleworld.
Aiheesta aiemmin:
Harley-Davidsonin Kiina-yhteistyö tuottamassa uusia V-twin-moottoreita?
Tulevan 350 cc:n pikku-Harley-Davidsonin Kiinan-sukulainen on julkistettu
Teksti Erkki Mäki, kuvat Qianjiang.