Järjestyksessään jo 85. Päijänteen ympäriajo ajetaan jälleen 20.-21.3.2021. Vuonna 2020 Päitsiä ei ajettu koronan takia, ja tänä vuonna Päitsi ajetaan poikkeuksellisesti ilman yleisöä. Kilpailunjohtaja Martti Ketelä painottaa, että yleisön on kunnioitettava tätä viranomaisten antamaa määräystä ja olla saapumatta paikalle.
- Kilpailut järjestetään turvallisuus edellä ja siten, että kaikki kilpailijoiden, huoltojoukkojen ja muiden toimijoiden väliset kohtaamiset ovat minimissä. Noudatamme erittäin tiukasti kaikkia viranomaisten koronarajoituksia, Ketelä kommentoi.
- Kilpailun turvallisuussuunnitelmassa on tarkat ohjeistukset koronan varalta, ja ohjaamme ja valvomme, että kaikki toimivat suunnitelman mukaisesti
Järjestäjät iloitsevat, että kilpailuun on ilmoittautunut peräti 198 kuljettajaa, mikä on huomattavasti enemmän kuin viimeisimpinä kolmena vuonna, kun Päitsi on ajettu. Kuljettajilla on selvästi kova palo päästä jälleen ajamaan ja haastamaan itseään. Kaksipäiväinen Päitsi on kuin pyhiinvaellus niin Suomen enduron kärkikuskeille kuin lajin vannoutuneille harrastajille.
Tämän vuoden Päitsin ennakkosuosikkeja ovat Päitsin yleiskilpailun vuonna 2019 voittanut Eemil Pohjola, enduron moninkertainen maailmanmestari Eero Remes sekä tämän kauden enduron SM-sarjassa vauhdillaan yllättänyt Antti Hänninen. Myös nuori Hugo Svärd on menestynyt hyvin alkukauden kilpailuissa, ja hänellä hyvinä kannustajina kilpailussa toimivat isä ja setä, jotka molemmat ovat voittaneet Päitsin kaksi kertaa.
Päitsi 2021
Tulevan Päitsin reitti on pääpiirteissään sama kuin vuonna 2019. Aloitus- sekä yötaukopaikkana toimii jälleen Vierumäki, joka tarjoaa hienot puitteet kilpailulle, ja maastokokeet ovat muutamaa muutosta lukuun ottamatta samat kuin 2019 talvena. Koska kilpailu ajetaan ilman yleisöä, reittikarttoja ja kilpailun aikataulua ei julkisteta julkisesti.
Päitsin tavaramerkkejä ovat kymmenkunta erikoiskoetta per kilpailupäivä, pitkät erikoiskokeiden väliset siirtymät, talviolosuhteet sekä pimeänajo. Harrastajille Päitsi on ollut vuosikymmenet suuri selviytymiskoetus ja ”enduromiehen pyhiinvaellus”, kuten kokeneet konkarit kuvailevat.
Molempien päivien nopein kuski ansaitsee Päitsin yleiskilpailun voiton ja saa nimensä Päijänne-kilpeen. Kilpailija, joka on saanut nimensä kolme kertaa samaan Päijänne-kilpeen voittaa sen itselleen. Kilpailun pitkän historian aikana näin on tapahtunut 11 kertaa.
Vuonna 2019 lanseerattu kansainvälinen Päitsi Trophy -reitti tarjoaa uusillekin harrastajille matalan kynnyksen mahdollisuuden maistaa, millainen kokemus Päitsi on. Kuljettajilta saadun palautteen mukaan monet, erityisesti ensikertalaiset, kokevat Päitsin kilpailuna liian haastavaksi ja siksi empivät kilpailuun osallistumista. Tämän vuoksi kilpailun järjestäjä halusi helpottaa osallistumista, ja vuoden 2021 kilpailussa Päitsi Trophy muuttuu yksipäiväiseksi. Sen reitti on Vierumäki – Jämsä välillä sama kuin muilla kilpailijoilla, ja Trophy-reitin kuljettajilla kilpailu siis päättyy Jämsään.
Päitsi Trophyn ajopäivä on siis lyhyempi, mutta olosuhteet ja fiilis sitä aitoa Päitsiä. Trophy-reitin kuljettajat saapuvat Jämsään lauantaina valoisaan aikaan, eivätkä siten tarvitse pyöriinsä lisävaloja.
Tulevassa Päitsissä ajetaan SM-luokissa A, B ja U20 sekä kansallisissa C-, V40-, V50- ja V60-luokissa. Päitsi Trophyssa ovat mukana seuraavat luokat: D (naiset), Kuntoluokka, Classic ja pariajo. Kilpailu starttaa lauantaiaamuna Vierumäeltä, ja yötauko vietetään niin ikään Vierumäellä. Maali sijaitsee Vantaan Vauhtikeskuksessa. Yhteishuolto on taas tarjolla helpottamassa osallistujien menoa.
Teksti ja kuvat: Päijänneajon tiedotus / Milla Vahtila.