X9:ssä hyödynnetään Gatesin ultrakestävää hiilikuitunauharakennetta uuden hammasprofiilin ja jakovälin kera. Päivitetty 11 mm hammasprofiili mahdollistaa yhdeksän prosenttia kapeamman hihnan ja 10 prosenttia pienemmän hihnapyörien halkaisijan.
Kapeampi hihna ja pienemmät hampaat mahdollistavat kooltaan pienemmät vetojärjestelmät sähkömoottoripyöriin. Pienikokoisemmat hihnapyörät voivat olla merkittävä tekijä erityisesti kompaktien vetojärjestelmien suunnittelussa.
Pienemmän koon ja alemman painon lisäksi uusi järjestelmä mahdollistaa jopa 84 prosenttia pidemmän käyttöiän kuin sen edeltäjissä.
Gates kertoi tiedotteessaan, miten sähkömoottoripyörävalmistaja pystyi 80 kilowatin sähkömoottorissa vaihtamaan aiemmasta 14 mm hammasprofiilista X9-malliin ja saamaan 77 prosentin kasvun välityssuhteessa. Tämä poistaa tarpeen ensiövedon välityksen rakentamisesta ja mahdollistaa suoran vedon sähkömoottorilta takapyörään.
Pienitehoisten sähköskoottereiden valmistaja puolestaan on pystynyt käyttämään kapeahihnaisempia järjestelmiä ja siten onnistunut vähentämään takahihnapyörän kokoa. Se on mahdollistanut ulkonäköpuolella suunnittelijolle vapaammat kädet.
Toisaalta X9:n design mahdollistaa sen, että koko toisiovetopaketin voi tehdä pienikokoisemmaksi tai vaihtoehtoisesti välitysuhde voi olla parempi samankokoisessa paketissa. Tärkeintä on, että se mahdollistaa vetojärjestelmän optimoinnin halutulla tavalla, pienentää valmistuskustannuksia ja parantaa tuotteen suorituskykyä ja arvoa loppukäyttäjää ajatellen.
Hihnaveto sopii sähköpyöriin monesti ketjua paremmin, koska se on hiljaisempi, tarvitsee vähemmän huoltoa ja kestää pidempään.
Lisätietoja Gatesin sivuilta.
X9:n kaltaiset tuotteet kertovat omalta osaltaan siitä, että vielä on kiviä kääntämättä sähkömoottoripyörien ja -skoottereiden voimansiirron optimoinnissakin koon, painon ja suorituskyvyn osalta.
Teksti Erkki Mäki, kuvat Gates.