Umpikypärän käytössä voi olla ongelmana se, että kypärä eristää moottoripyörän kuljettajan liikenteen äänimaisemasta siten, ettei tämä kykene hahmottamaan äänen tulosuuntaa riittävällä tarkkuudella. Luis Felipe Morales Velasquezin kehittämä Resonar-kypärän äänijärjestelmä mahdollistaa sen, että sen käyttäjällä on hallussaan koko äänimaisema.
Täten kypärän käyttäjä kykenee sekä näkemään että kuulemaan mahdolliset uhat.
Potentiaalisten uhkien kuuleminen on yhtä tärkeää kuin niiden näkeminen. Onnettomuus saattaa johtua siitä, ettei pystytä selvästi kuulemaan ja siten sijoittamaan tarkalleen suuntaa, mistä äänilähde, kuten auto, on tulossa.
Ongelma johtuu siitä, että 3/4- ja kokokypärät tukkivat tehokkaasti kuljettajan kuulon heikentäen siten kuuloelimen suuntatarkkuutta.
Resonarin teknologia sallii kuljettajan kuulla ympäristönsä 360-asteisesti reaaliajassa. Sen avulla kuljettaja pystyy kuulemaan koko äänispektrin nyansseineen vaikuttamatta haitallisesti siihen tosiasiaan, että umpikypärä tarjoaa parhaan mahdollisen suojan muuten ja tarjoamalla lisää turvaa.
– On osoitettu toteen, että kokokypärät ovat elintärkeitä onnettomuudesta selviämiselle, ja siksi niiden käyttöä vaaditaan useimmissa maissa. Silti herää kysymys, että vaikka ajamme moottoripyörällä silmät auki, miksi peitämme korvamme? Potentiaalisen uhan tai vaaran kuuleminen on yhtä tärkeää kuin näkeminen. Yhdistämällä näkö- ja kuuloaistit kehitimme teknologian, joka tasapainottaa molemmat aistit. Täten mahdollistamme paremman tietoisuuden kuljettajalle koko hänen ajoympäristönsä suhteen, ja autamme heitä pysymään reaaliaikaisesti tietoisina uhkista ja vaaroista ja siten myös suojelemalla heitä, Luis Velásquez pohtii.
Hän myös uskoo, että teknologian oikealla käytöllä on mahdollista säästää globaalisti lukematon määrä ihmishenkiä.
Velasquez on käyttänyt kuusi vuotta järjestelmän tutkimus- ja kehitystyöhön ratkaistaakseen avaruudellisen hahmotuskyvyn ongelmat ja integroidakseen järjestelmän saumattomasti olemassaoleviin kypärästandardeihin.
Järjestelmässä ei ole akkuja tai elektronisia komponentteja, joten se perustunee ohjattuun äänten johtamiseen korvakäytäviin. Miten siinä hallitaan melutasoa, ei selviä Resonarin tiedotteesta.
Resonarin sivustolle pääset tästä.
Kypärässä on korvien kohdalla jonkinlaiset aukot, joista ääntä päästetään jossain suhteessa korvakäytäviin. Tiedotteesta ja sivustolta ei selviä, millä voimakkuudella ääni etenee, ja onko sitä vaimennettu yhtään.
Yhtään aliarvoimatta vaarasta kertovan äänen oikean tulosuunnan merkitystä, kypärä normaalisti suojaa omalta osaltaan myös kuljettajan kuuloa.
Voisi kuvitella, että Resonarin kuulon suuntakykyä tehostavat ominaisuudet ovat parhaimmillaan matalissa nopeuksissa kaupunkien ja keskustojen ruuhkissa, mutta valtatienopeuksissa tarvitaan myös ajoviiman hankalaa monitaajuuksista melua vaimentavia ominaisuuksia, kuljettajan kuulon vaurioitumisen estämiseksi.
Teksti Erkki Mäki, kuvat Resonar.