Ranskalaisten motoristien puolestapuhuja Federation Francaise des Motards en Colere (FFMC) eli Ärtyisien ranskalaisten motoristien järjestö on puolustanut vahvasti splittauskokeilua, ja ollut kokeilun tulkinnasta eri mieltä julkisen sanan kanssa. Kokeilun pitäisikin olla saamassa jatkoa, ja FFMC järjesti mielenosoituksen varmistaakseen pysymisensä neuvottelupöydissä, kun asiasta keskustellaan viranomaisten ja päättäjien kanssa.
Ranskassa oli 11 departementin alueella viisivuotinen kokeilu, jossa testattiin kaistojen välissä ajoa moottoripyörällä ja sen vaikutuksia turvallisuuteen ja liikenteen sujumiseen. Splittauksessa kaksipyöräinen ajoneuvo etenee autojen väliin viereisillä kaistoilla jäävässä tyhjässä tilassa.
Splittaus pienentää ruuhkia ja moottoripyörät pääsevät nopeampina ajoneuvoina paremmin etenemään liikennevaloista. Se ei kuitenkaan ole motoristien liikenneturvallisuuden kannalta ongelmatonta, vaikka onkin monessa maassa sallittua.
20.2. järjestetyssä tilaisuudessa puhui mm. Christophe Guyot, Endurance-ajon maailmanmestari ja MM-Superbike-tallin johtaja. Hän puolusti vahvasti kaistojen välissä ajoa, ja totesi, että se pelastaa moottoripyöräilijät. Hänen mielestään on vaarallisempaa ajaa samalla kaistalla autojen kanssa, kun takaa tulevat autoilijat pakkaavat päälle.
"Tietenkin on kaksipyöräisiä, jotka käyttävät etuisuutta väärin ja joskus vaarallisella tavalla, joka säikyttää joitakin autoilijoita, jopa moottoripyöräilijöitä. Me tiedämme tämän. Mutta splittauksen kieltäminen on pahinta, mitä voi tapahtua. Koska se ennen kaikkea pelastaa meidät: se on osa turvallisuuttamme. Käskeä motoristi ajamaan kiinni auton puskurissa, on vaarallista motoristille, Guyot pohti. "Joten sitä (kaistojen välissä ajoa) ei pitäisi estää, vaan se pitäisi laillistaa!"
Myös moottoripyörätaksinkuljettajien edustaja Djessi Camara kertoi, miksi puolustaa kaistojen välissä ajoa.
"Ranskassa on yli 3,6 miljoonaa (motorisoitua) kaksipyöräistä, jotka ovat vihaisia. Tämän vuoksi olemme täällä tänään. Me, moottoripyörätaksit, rakastamme työtämme. Nousemme aamulla, odotamme asiakkaita, ajamme kaistojen välissä. Moottoripyörä on työkalumme, työpaikkamme sijaitsee kaistojen välissä," Camara kuvasi.
"Kaistojen välissä on turvallista. Jos se olisi vaarallista, me moottoripyörätaksit emme ajaisi siellä, eivätkä asiakkaamme suostuisi istumaan moottoripyöriemme takapenkillä – olemme kaikki vastuullisia ihmisiä."
"Vaarallista on se, että kaistojen välissä ajoa ei ole laillistettu."
Eric de Caumont, joka on moottoripyöräillyt jo 47 vuoden ajan, ja kulkee edelleen Kawasaki H2:lla FFMC:n tilaisuuksissa, otti myös kantaa tilanteeseen.
"On tärkeää, että olemme täällä osoittamassa päättäväisyyttämme ja sitä tosiasiaa, että haluamme jatkaa splittausta. Olen tehnyt sitä 45 vuoden ajan, enkä aio lopettaa sitä huomenna. Kokeilujaksojen välisenä aikana (splittauskokeilulle pitäisi olla tulossa jatkoa) on mahdollista, että kaistojen välissä ajamiseen puututaan sakottamalla," de Caumont totesi.
Hän kertoi myös (juristina), että sakon määrä voi olla merkittävä paitsi rahallisesti, myös korttipisteiden menetyksen kannalta. Hän kehotti kansalaistottelemattomuuteen sikäli, ettei kannata kirjoittaa nimeään alle sakkolappuihin eikä maksaa niitä. Haasteen tulo venyy niin pitkälle, että splittauskokeilu on taas voimassa, eivätkä tuomarit sen vuoksi näe järkeväksi sakottaa vain esimerkin vuoksi välijaksolla sakotettuja motoristeja.
FFMC on ollut mukana asiantuntijajäsenenä projektissa alusta asti. Kokeilun perusteella ei vielä virallisesti pystytty tekemään päätelmiä splittauksen turvallisuudesta, joten kokeilua jatkettaneen kahden-kolmen kuukauden kuluttua.
Aiheesta aiemmin:
Teksti Erkki Mäki, kuvat FFMC.