Kerroimme KTM 1290 Super Adventure S:n uusista ominaisuuksista tässä jutussa:
Uusi KTM 1290 Super Adventure S: tutkalla toimiva vakionopeudensäädin ja lisää elektroniikkaa
Valtaosa sisarmallin uudistuksista ja uusista ominaisuuksista pätee luonnollisesti 1290 Super Adventure R:äänkin, paitsi että R-versioon ei saa adaptoituvaa vakionopeudensäädintä, ja alusta on maastokelpoisempi.
Joustomatka on edessä ja takana R:ssä peräti 220 mm ja etuhaarukka on WP:n XPlor, jonka putkien halkaisijat ovat 48 mm. Takavaimennin on WP PDS. Vaimentimet ovat täysin säädettävät.
Lisäksi R-mallissa on paremmin maastokäyttöön sopivat alumiiniset pinnavanteet ja niillä pyörivät Bridgestonen adventurepainotteisemmat ensiasennusrenkaat. Vannekoko on edessä 21 tuumaa ja takana ilmeisesti 19 tuumaa.
Istuin on uusi ja sen korkeutta on madallettu 880 mm:iin.
R:n tuulilasi on uusi, ja sisarmallia selkeästi matalampi "ralli"-mallinen ratkaisu. Se on testattu tuulitunnelissa, ja sen korkeuden säätövara on 55 mm.
Yhteiset ominaisuudet
Yhteisiä uusia ominaisuuksia sisarmallien kesken ovat esimerkiksi moottorin päivitys Euro 5 -normien mukaiseksi ja polttoainetankin kasvattaminen 23 litran vetoiseksi. Samalla tankki on sijoitettu aiempaa alemmas, ja suojaa kuljettajaa aiempaa paremmin.
Painonjakaumaa on muutettu siirtämällä etupäätä 15 mm taaemmas ja sijoittamalla moottorin etuosa uusiksi. Tavoitteena on ollut saada massakeskipiste alemmas ja samalla parempi painonjakauma. Takahaarukka on 15 mm pidempi ja parantaa stabiiliutta kiihdytyksen aikana.
Super Adventuressa on uutta 7 tuuman tft-näyttö, ja uuden sukupolven ajajaa avustavat elektroniset järjestelmät. Vetoluiston estoa on säädetty aiempaa vähemmän ajoon puuttuvaksi Rain-, Street-, Sport- ja Offroad- sekä optiona saatavassa Rally-moodissa.
Ohjaustangon pyörän järjestelmiä ohjaavat kytkimet on uusittu, ja kuljettaja voi liittää matkapuhelimensa pyörään. Suurempi näyttö tarjoaa nopeammat ja käytännöllisemmät menut sekä selkeän, esteettisen infografiikan, joka kertoo pyörän toiminnoista. Pyörässä on myös USB-latauspistoke.
Voimanlähde on nyt Euro 5 -standardin vaatimukset täyttävä 160-hevosvoimainen V-twin, jonka maksimivääntö on 138 Nm. Se on 1,6 kilogrammaa aiempaa kevyempi. Lisäksi optiona saatavaa shifteriä on paranneltu.
Valmistajan mukaan uudet männät parantavat pyörän luotettavuutta ja luvassa on parempi jäähdytys, sillä sekä neste- että öljynjäähdytystä on parannettu. Jäähdytin on kaksiosainen ja katteiden päivitetyn muotoilun kanssa lämmin ilma ohjataan pois kuljettajan jaloista.
Moottorin huoltoväli on nyt 15 000 kilometriä.
Kuusiakselinen inertiamittausyksikkö IMU mahdollistaa kaarteissa lukkiutumattomat jarrut ja vetoluiston eston.
KTM 1290 Super Adventure R 2021:
- - Uusi ergonomia; parempi ajettavuus
- - uusi polttoainetankki, 23 l, kulutus 5,7 l/100 km
- – lyhyempi alusta, uusi takarunko ja pidempi takahaarukka.
- - uusi istuin, matalampi istuinkorkeus, nyt 880 mm.
- - optimoitu painonjakauma, alemmas asennettu polttoainetankki
- - uuden sukupolven elektroniikka, uusittu kaarre-ABS ja luistonesto
- - uusi, intuitiivisempi 7" tft-mittaristo
- - uusitut ohjaustangon kytkimet
- - päivitetty moottori: Euro 5, 160 hv, 138 Nm, parempi lämmöntuoton ohjaus
- - uudet Bridgestonen adventurepainotteiset ensiasennusrenkaat
Pyörän pitäisi olla Suomessa jo maalis-huhtikuussa.
Teksti Erkki Mäki, kuvat KTM.