Triumph Bonnevillen merkkihistoria alkaa vuodesta 1959. Se voitti nopeasti suosiota aikanaan, ja sen asema on viime vuosina vain vahvistunut merkin uuden tulemisen myötä. Bonneville-mallisto on entistä suorituskykyisempi, teknisempi ja visuaalisesti näyttävämpi mallivuonna 2021.
Ohessa katsaus lähinnä malliston uusiin ominaisuuksiin.
Triumph Bonneville T120 ja T120 Black
Malliston lippulaivojen moottori on nyt Euro 5 normit täyttävä. Lisäksi pyörän painosta on niistetty pois 7 kiloa mm. vaihtamalla teräsvanteet alumiinisiin. Osa kevennyksestä tulee kevyemmästä kampiakselista ja painon osalta optimoiduista kytkimestä ja vastapainoista. Keveys liikkuvissa osissa tuo herkemmän kaasunvasteen.
Moottorin teho on säilynyt 58,8 kilowatissa eli 79 hevosvoimassa / 6550 rpm ja maksimivääntö on 105 Nm / 3500 rpm.
Nissinin sijasta jarrut ovat nyt Brembon käsialaa.
Pyörässä on lukkiutumattomat jarrut ja poiskytkettävä vetoluiston esto.
Malleissa on nyt ensi kertaa vakionopeudensäädin ja ajotapavalinnat Road ja Rain on hienosäädetty. Myös mittariston ulkonäköä on uusittu.
Pyörän märkäpaino on 236 kg.
Black-versio on T120 Bonnevillestä on suunnattu heille, jotka eivät niin kromista perusta. Black on tosiaankin musta.
Triumph Bonneville T100
Bonneville T100 onkin sitten kokenut enemmän uudistuksia. Sen Euro 5 normit täyttävä 900 cm3 rinnakkaistwini tuottaa 10 hevosvoimaa enemmän kuin aiemmin.
Moottorin teho on nyt 47,8 kW / 65 hv / 7400 rpm ja maksmivääntö 80 Nm / 3750 rpm. Huippuväännöstä yli 80 % on käytettävissä jo 2000 kierroksella minuutissa.
Kuten T120:ssä niin myös pienemmässä veljessä moottoria on päivitetty samantyyppisesti matalainertiaisella kampiakselilla, kevennetyllä kytkimellä ja vastapainoilla, joten moottori kiertää herkemmin ja jopa 500 kierrosta korkeammalle kuin aiemmin. Pyörän paino on kaikkiaan keventynyt 4 kiloa aiemmasta moottorin sisäisten kevennysten lisäksi magnesiumisen nokka-akselin sekä ohutseinäisen kytkimen kotelon ansiosta.
Pyörässä on myös uusi 41 mm etuteleskooppi jonka ominaisuuksia on parannettu. Tuplatakaiskunvaimentimien jousen esijännitys on säädettävissä.
Etujarrut ovat kaksimäntäiset ja Brembon käsialaa. Edessä on kelluva 310 mm levy ja takana Nissinin kaksimäntäinen puristin sekä 255 mm levy.
Mittariston ulkonäköä on myös uusittu ja moottorin kotelot ovat saaneet mattamustaa silausta.
Värivaihtoehdot: Jet Black, Lucerne Blue ja Fusion White käsin maalatuin hopeisin linjoin sekä kaksivärinen Carnival Red & Fusion White.
Triumph Street Twin
Street Twin on Triumphin parhaiten myyvä malli ja sekin on saanut oman osuutensa vuosimallipäivityksistä. Moottori on sama kuin T100-mallissa, joten suoritusarvot ja Euro 5- kelpoisuus ovat niin ikään samat.
Muut muutokset ovat mukavuuteen ja tyyliin keskittyneitä: kujettajan istuimen vaahtomuovikerros on nyt 12 milliä paksumpi. Lisäksi ulkonäköön on lisätty harjattua alumiinia.
Vanteet ovat uudet, ne ovat alumiinivalua, ja niihin on koneistettu yksityiskohtia.
Pyörän istumakorkeus on vain 765 mm ja siinä on niin ikään Brembon jarrukaliiperi ja ABS sekä kaksi ajotapavalintaa ja poiskytkettävä vetoluiston esto.
Värivaihtoehdot: Cobalt Blue, Matte Ironstone ja Jet Black.
Triumph Street Twin Gold Line
Gold Linen valmistus on rajoitettu 1000 kappaleeseen ja se tarjotaan hienllna Matte Sapphire Black -väriyhdistelmällä varustettuna Triumphin perinteisellä logolla ja käsinmaalatuin kultaisin linjoin.
Malli sisältää muuten samat päivitykset kuin sisarmallinsa.
Triumph Bonneville Speedmaster
Tämä merkitsee klassisen brittikustomin paluuta. Siinä käytetään samaa uusittua ja reippaammin kiertävää 1200-kuutioista rinnakkaistwiniä kuin T120-mallissakin.
Tänä mallivuonna Speedmasterissa on parannettu kuljettajan ja matkustajan mukavuutta ja uusittu etuteleskooppi. Istuinten pehmustus on aiempaa paksumpi.
Etuhaarukka on nyt 47 mm Showa, joka parantaa pyörän käsiteltävyyttä. Takana on monovaimennin, jonka niin ikään pitäisi olla aiempaa mukavampi.
Bobberissa ja Spreedmasterissa käytetään samaa moottoria vääntöön painottuen, ja 90 % sen väännöstä pitäisi olla käytössä jo 3850 kierroksella minuutissa.
Speedmasterissa on niinikään tuunattu Road ja Rain -ajotapavalintoja. ABS ja poiskytkettävä vetoluistonesto ovat vakiona.
Värivaihtoehdot Jet Black, Red Hopper ja kaksivärinen Fusion White and Sapphire Black.
Triumph Bonneville Bobber
Vuodelle 2021 Triumph yhdistää Bobberin ja Bobber Blackin yhdeksi Triumph Bobber -malliksi. Se on varustettu uudella 1200 cm3 rinnakkaistwinillä, päivitetyllä etuteleskoopilla ja kahdella jarrulevyllä edessä. Ulkonäkö on säilynyt jäyhänä hardtailina kuten aiemminkin.
Bobberissakin on tuunattu Road ja Rain -ajotapavalintoja. ABS ja poiskytkettävä vetoluistonesto ovat vakiona. Mallissa on uusi LED-ajovalo ja kirkkaat päivänvaloLEDit ovat osa valaistusta.
Polttoainetankin tilavuus on kasvatettu 12 litraan.
Etuhaarukka on halkaisijaltaan aiempaa suurempi 47 mm Showa. Takana on hyvin piilotettu monovaimennin, joka auttaa säilyttämään "hardtail"-lookin.
Bobberissa on nyt 16 tuuman vanteet ja ensiasennusrenkaina Avon Cobrat.
Tervetullut uudistus ovat kaksimäntäiset Brembon etujarrut kahdella 310 mm levyllä.
Kolme värivaihtoehtoa: Jet Black ja kaksiväriset Matte Storm Grey ja Matte Ironstone ja Cordovan Red.
Teksti Erkki Mäki, kuvat Triumph Motorcycles.