BMW:n patentti muistuttaa jonkin verran sen aiempaa, karun kohtalon kokenutta C1-skootteria, jonka kuva on tämän jutun aloituskuvana.
C1:ssä kuljettaja istuu skootterimaisessa asennessa jalat istuimen edessä, mutta uuden patentin mukaan kuljettajan ajoasento on moottoripyörämäisempi. Rakenne vaikuttaa siltä, että tankki tai akusto on kuljettajan jalkojen välissä.
Ohjaustanko vaikuttaa olevan linkitetty etupyörään, mikä voisi kertoa jonkinlaisesta keinuhaarukkarakenteesta.
Rakenne on tehty päärunkoputken varaan, josta lähtee suojaavia ja tukirakenteita. Sivuilla olevat putket toiminevat jalkojen suojana ja samalla mahdollisesti kaatumarautoina.
Kyseinen malli voisi olla C Evolution skootteri, josta on jo ollut nähtävillä patenttipiirros. Tosin yhteensopivuus ei vaikuta sataprosenttiselta. Patenttipiirrokset ovat nähtävissä Visordownin sivuilla.
BMW valmisti C1-skootteria vuosina 2000-2002, ja niitä on jokunen Suomessakin. Kaikkiaan törmäysturvallisella rakenteella valmistettua pyörää valmistettiin 33 700 kappaletta. C1:n sai joko 125- tai 175-kuutioisella nelitahtimoottorilla varustettuna. Valmistus lopetettiin olemattoman menekin vuoksi.
Teksti Erkki Mäki. Kuva Lothar Spurzem Wikimedia Commons.