Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Kuvassa kolmen sukupolven Hayabusat.

Päällimmäinen syy mallin päivitykselle ovat kiristyneet päästövaatimukset, jonka vuoksi Hayabusaa ei enää tuotu EU-maihin. Nyt pyörän moottori täyttää Euro 5 -normit, joten kaikki on hyvin siltä osin.

Yllätyksenä voi todeta, että moottorin strategiset mitat, kuten iskutilavuus ja iskunpituus ja halkaisija ovat entisellään. Viilausta on sen sijaan tehty moottorin sisuskaluissa muuten paremman kestävyyden, käsiteltävyyden ja lisätehon saamiseksi ala- ja keskikierroksille.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Moottori ja suorituskyky

Moottorin teho ja huippuvääntö ovat aiempaa pienemmät. Siinä missä toisen sukupolven Hayabusa kehitti 145 kW / 197 hevosvoimaa / 9500 rpm, uusi moottori tuottaa 140 kW / 190 hv / 9700 rpm. Huippuväännön lukemat ovat vastaavasti 155 Nm / 7200 rpm ja uudessa mallissa 150 Nm / 7000 rpm.

Kiihtyvyys on Suzukin ilmoituksen mukaan parantunut hieman: 0-100 km/h sujuu 3,2 sekunnissa. Kaksi kymmenystä reippaammin kuin aiemmin, ja kiihdytys 0-200 km/h kymmenyksen nopeammin edelliseen sukupolveen verrattuna, 6,8 sekunnissa. 

Uusi Suzuki GSXR1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR1300 RR Hayabusa. Moottorin muuttuneet osat.

Ilmoitettu huippunopeus on säilynyt ennallaan, 299 km/h.

Moottori on siis edelleen 1340 cmnestejäähdytteinen rivinelikko. Ja sen kiertokankiin ja mäntiin on tehty pieniä viilauksia mm. painon säästämiseksi.

Uusi Suzuki GSXR1300 RR Hayabusa.

Uusi ilmansuodinkotelo.

Palokammion muotoilua on edelleen parannettu tavoitteena nopeampi ja tehokkaampi palaminen. Neljä venttiiliä per kansi kuten aiemminkin Muutokset parantavat 5 % verran palotapahtumaa ja se riittää omalta osaltaan täyttämään Euro 5- normeja.

Moottorissa käytetään edelleen taottuja mäntiä krominitriittipäällystetyin männänrenkain, mäntien muotoilu on uusi.

Kampiakselin öljykanavissa on käytetty GSX-R1000:sta lainattua tekniikkaa öljyvirtauksen kasvattamiseksi ja mäntien jäähdyttämiseksi öljysuihkulla. Lisäksi jokaisesta männästä on saatu viilattua 26 grammaa painosta pois. Se vähentää sisäisiä värinöitä, mikä taas puolestaan parantaa kestävyyttä.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uudessa Busassa on uusi kaksoisruiskusuutinrakenne, jossa toinen suutin on sijoitettu sisäänmenokanavan sivulle. Tuloksena on hienojakoisempi ruiskutustulos, ja Suzuki väittää, että tämä kasvattaa kaksi prosenttia tehoa ala- ja keskikierroksilla

Uutta on myös ride-by-wire-kaasu. Samalla  ruiskuläppien kokoa pienennettiin 44:sta 43 millimetriin.

Ilmansuotimen kotelon kokoa on kasvatettu 10,3 litrasta 11,5 litraan. Se on muotoiltu aiempaa jäykemmäksi.

Ilman läpivirtaavuutta jäähdyttimessä on parannettu, joten siitä on saatu lisää jäähdytystehoa.

Uusi Suzuki GSXR1300 RR Hayabusa.

RAM-Air.

Uusi luistokytkin mahdollistaa pehmeämmät vaihdot ja moottorijarrutuksen.

Moottorin venttiilit ovat titaania kuten aiemminkin ja ne on otettu suoraan edellisestä mallista. Nokka-akseleiden profiileja on muutettu, niissä on nostoa aiempaa vähemmän. Tämänkin muutoksen tavoitteena on saada lisää suorituskykyä eniten käytetyille pienille ja keskikierroksille.

Uusitut RAM-Air-kanavat on suunniteltu tuomaan lisää ilmavirtausta ilmansuotimelle ja siten ajonaikaista tehoa moottoriin. Lisäetuna uusi design parantaa aerodynamiikkaa ja tuo miellyttävän imuäänen.

Pakoputkisto

Uusi Suzuki GSXR1300 RR Hayabusa.

Uuden Busan pakoputkisto kaksine katalysaattoreineen.

Pakoputkisto on niin ikään kokenut sekä visuaalisia että rakenteellisia muutoksia. Kun aiemmin siinä oli yhdistävä putki 2. ja 3. sylinterien putkien välillä, niin nyt siinä on putki myös 1. ja 4. sylinterin putken välillä. Lisäksi edellisen mallin yksivaiheinen katalysaattori on korvattu kaksivaiheisella systeemillä, jonka toiset katalysaattorit on sijoitettu äänenvaimentimien sisälle. Tämä tietenkin Euro 5 -päästönormin täyttämiseksi.

Uusi Suzuki GSXR1300 RR Hayabusa.

Pakoputkiston uusi yhdysputki.

Lisäksi äänenvaimentimet ovat nyt kaksikammioiset aiemman kolmikammioisen rakenteen sijaan, mikä mahdollistaa yksinkertaisen sisärakenteen, pienemmän koon ja painon pudottamisen. Vaimentimien tilavuus on laskenut ja painoa on pari kiloa aiempaa vähemmän.

Uutta elektroniikkaa

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Eniten muutoksia Hayabusa on kokenut elektroniikkapuolella. Sen mahdollistavat Boschin uusi 6-akselinen inertiamittausyksikkö, jonka anturit ja gyroskoopit johtavat koko elektroniikkaorkesteria sekä tietenkin uusi kaksiytiminen 32-bittinen moottorinohjausyksikkö CAN-laiteväylää unohtamatta.

Ajotapavalitsin eli Suzuki Drive Mode Selector Alpha (SDMS-α) tarjoaa kolme vaihtoehtoa: Active, Basic ja Comfort sekä 3 käyttäjän määritettävissä olevaa valintaa. Jokaisessa vaikutetaan tehokarttaan, luistonestoon, wheelienestoon, moottorijarrutukseen ja shifteriin.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Lisäksi tarjolla on kolme moottorin tehokarttavalintaa, ykkösellä on terävin kaasunvaste, kolmosella pehmein, rajoitettu maksimiteho ja rauhaisin voimantuotto.

Uutta on myös Motion Track Traction Control System (TC), kaarteissakin toimiva luistonesto, joka on perua ratapuolelta.
Se tarjoaa 10 eri valintaa. Anti-Lift Control Systemissä eli wheelieiden estossa on niin ikään 10 eri valintaa.

Starttiavustin  takaa hyvät lähdöt paikalta. Kolmiasentoinen valinta mahdollistaa 4000, 600 tai 8000 rpm käytön lähdössä

Uutta on moottorijarrutuksen kolmiasentoinen säätö ja sen off-valinta. Mitä korkeampi asetus, sitä pehmeämpi moottorijarrutus eli moottorijarrutus ei lukitse takapyörää.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Myös nopeudenrajoitin on uutuus. Sen avulla voidaan antaa maksiminopeus jota ei voi ylittää. Paitsi esimerkiksi ohitustarpeen niin vaatiessa se voidaan ohittaa nopealla kaasunkierrolla tilapäisesti.

Vakionopeudensäädin on uutta, samoin kahteen suuntaan toimivat shifteri, josta voidaan valita joko kisapainotteisempi tai paremmin arkijaoon sopiva versio.

Hayabusaan on myös tuotu Suzukin matalien kierrosten avustin, joka paikalta lähdettäessä nostaa moottori käynti nopeutta vaivattoman lähdön varmistamiseksi sekä pikakäynnistysjärjestelmä. Sen avulla moottorin voi käynnistää kevyellä napinpainalluksella.

Lisäksi siinä on Hill Hold Control eli mäkilähtöavustin, ja Slope Dependent Control System monitoroi koko ajan pyörän asentoa, ja estää takapyörän nousun alamäessä jarrutettaessa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Jarrut ja alusta

Hayabusassa on nyt integroidut jarrut, eli etujarrun käyttö aktivoi myös takajarrun. Jarrujen voimakas käyttö vauhdista käynnistää puolestaan hätäjarrutusvilkut.

Pyörä on varustettu uusilla Brembon Stylema etujarrusatuloilla ja etulevyjen halkaisijaa on kasvanut 310:stä 320 mm:n.

Alumiininen kaksoiskehtorunko on ennallaan, se on osin valua ja osittain valmistettu suulakepuristetusta alumiinista. Takarunko on 700 grammaa aiempaa kevyempi.

Edessä on KYB:n täysin säädettävä 43 mm upsidedown-etuhaarukka. Sen sisäistä rakennetta on uusittu paremmin absorboimaan tien pinnan epätasaisuuksia ja antamaan pehmeämpi ja stabiilimbi ajo.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

KYBin täysin säädettävä takavaimennin on niin ikään pistetty sisältä uusiksi.

Aerodynamiikkaan on kiinnitetty huomiota voimakkaasti ja tuulitunnelitestauksen avulla hiottu yksittäisiä komponenttejakin. Pyörän pitäisi olla vakaampi isoilla nopeuksilla – se on tehty ajettavaksi kovaa.

Uudet ensiasennusrenkaat ovat Bridgestone Battlax Hypersport S22:t, jotka valmistaja on kehittänyt yhteistyössä Suzukin tehdaskoeajajaien kanssa. Ne istutetaan uusituille 7-puolaisille vanteille.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Ajoasentoa parannettu, ohjaustankoa on tuotu 12 mm lähemmäs kuljettajaa ja "kelluva" ohjaustangon kiinnitys vähentää värinöitä.

Kevyempi, kompaktimpi äänenvaimennin säästää painossa 2 kg, ja kevyempi istuinkiskon design 700 grammaa ja mahdollistaa sen, että painonjakauma on 50:50.

Uusi Hayabusa ei kuitenkaan ole mikään keijukainen luokassaan. Sen märkäpaino on 264 kilogrammaa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Modernisoitu muotoilu

Uuteen Hayausaan haluttiin tunnistettava sukunäkö 1999 malliin. Pyörä on siten pitkä, matala ja leveä. Pyörän linjat ovat kuitenkin modernit; suoremmat ja terävämmät.

Hayabusa -eli muuttohaukkalogo löytyy aiempaa useammista paikoista ja eurooppalaisesti kirjoitettu nimi on nyt visuaalisesti lähempänä Hayabusa-kanjeja. Lisäksi mittaristossa pyörähtää Hayabusa-animaatio, kun moottorin käynnistää.

Kaikki valot on toteutettu LEDeillä. Vilkut ja parkit on sekä edessä että takana upotettu katteisiin.

Mittaristo onnistunut sekoitus analogista ja digitaalista

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Kierrosluku- ja nopeusmittarit ovat selkeän isoja ja analogisia, niiiden ulkopuolella lämpö- ja polttoainemittarit sekä välissä väri-TFT-näyttö Se näyttää joko tarvittavat teknisten valintojen tiedot tai urheilullisesti ajettaessa kallistuskulmat, jarruvoimat, kiihtyvyyden tai pysähtyvyyden jne.

Vaikka uuden Hayabusan moottorin perusrakenne yllättävästi säilyikin entisellään, on muutosten määrä pyörässä huima. Odotamme mielenkiinnolla, mitä koeajo paljastaa pyörän ajettavuudesta ja uusista ominaisuuksista. Kilpailijoiden puristuksessa voi kuitenkin olettaa, että seuraava päivitys tulee aiempaa nopeammin, jos Suzuki haluaa pitää lippulaivamallinsa kilpailukykyisenä.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Teknisiä tietoja

  • Pituus: 2,180 mm. Leveys 735 mm, korkeus 1,165 mm. Akseliväli 1,480 mm, maavara 125 mm. Istuinkorkeus 800 mm. Märkäpaino 264 kg. Polttoainetankin tilavuus 20 l. Ohjauskulma / jättö 23° 00’ / 90 mm.
  • Renkaat etu 120/70ZR17M/C (58W). Taka 190/50ZR17M/C (73W).
  • Saataville seuraavissa väreissä: B5L (Glass Sparkle Black / Candy Burnt Gold). B5M (Metallic Mat Sword Silver / Candy Daring Red) ja B5N (Pearl Brilliant White / Metallic Mat Stellar Blue).

Teksti Erkki Mäki, kuvat Suzuki

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Uusi Suzuki GSXR 1300 RR Hayabusa.

Se oikea Hayabusa eli muuttohaukka.

Se oikea Hayabusa eli muuttohaukka.