Moottoripyörissä vain harvoja poikkeuksia lukuunottamatta on edes tehostettuja jarruja hätäjarruavustimista puhumattakaan. Ja jarruttaminen on vain yksi asia. Moottoripyöräilijän pitäisi hallita pyöränsä käyttäytyminen monilla osa-alueilla, etteivät väärät primitiivireaktiot saa valtaa äkkitilanteissa. Sekä jarrutukset että tiukissa kulmissa tehdyt kallistukset, renkaan äkillinen luisuminen tai jalkatappien ottaminen maahan käännöksessä voivat olla pelottavia ilmiöitä.
Huolestuttavinta asiassa on, että pelko tai säikähtäminen voivat estää meitä toimimasta oikealla tavalla. Tämän vuoksi on hyvä lainata vanhaa valmennusmenetelmää: pitää harjoitella kovemmin kuin soittaa. Ja tässäkin on kaksi ulottuvuutta. Rumpujen tai pianon soittamista on aluksi opeteltava hitaasti, jotta palikat pysyvät järjestyksessä. Nopeutta on helppo lisätä osaamisen kehittymisen myötä. Toisaalta sitten kun osaamista on, harjoituksissa voi soittaa nopeammin kuin tarvetta oikeasti esiintymistilanteessa on.
Ajotaidon parantamiseksi ennakoivan ajon koulutukset ja rata-ajokoulutus tarjoavat hyvän mahdollisuuden treenata molempia asioita. Ja tuloksia voi soveltaa arkipäivän liikenteessä, jossa ei tarvitse ajaa niin kovaa ja nopeasti kuin harjoiteltaessa. Pääasia on, että ajotaito ja refleksit ovat tottuneet harjoitustempoon ja reaktiot ovat yllättävissäkin tilanteissa oikeita, etkä mene sokkiin.
Harjoitella voi itsekin tiettyyn rajaan asti
Käytännässä voit testata, miten toimia pyörällläsi yllättävissä tilanteissa ja samalla parantaa omia ajotaitojasi. Tämä sisältää esimerkiksi sen opettelemisen miten jarrusi - joko ABS:llä tai ilman - toimivat äärirajoilla märällä ja kuivalla kadulla tai hiekalla. Samoin voit treenata nopeita käännöksiä ja vaihtamista.
Tutustu pyöräsi jarrujen toimintaan tyhjällä ja riittävän isolla parkkipaikalla. Harjoittele pysähtymistä ensin vaikka 40 km/h tuntinopeudesta. Kokeile ensin pelkällä takajarrulla, sitten pelkällä etujarrulla, jolloin huomaat, miten paljon tehokkaampi etujarru on. Sitten voit aloittaa molempien jarrujen käytön opettelun. Käytännössä takajarrua polkaistaan kymmenesosa sekuntia aiemmin kuin aloitetaan jarruttaminen etujarrulla. Tämä ottaa painopisteen alas ja eteen, ja etujarru toimii tehokkaimmalla mahdollisella tavalla. Toista niin kauan kunnes osaat ja jarrutustuntuma ja -tapahtuma ovat hallussasi siten, että pyöräkin pysyy hallinnassasi. Aloita jarrutus aina samalta kohtaa, jotta näet kehittymisesi.
Muista, että varsinkin ilman ABS:ää olevat jarrut saattavat lukkiutua harjoitellessa. Riski kasvaa märällä ja hiekalla testattaessa. Lisäksi kaikki ABS-jarrutkaan eivät välttämättä toimi täysin luotettavasti hiekalla. Varovaisuutta siis. Se hidas alku...
Pyörän ohjautuvuutta voit harjoitella tekemällä alueelle harjoitusradan vaikka merkkaamalla liidulla kääntöpaikat. Pysyttele parkkialueen avoimessa tilassa kaukana autoista, valaisinpylväistä ja muista mahdollisista törmäyskohteista. Varmista että käännökset ovat riitttävän tiukkoja, jotta opit hallitsemaan pyörääsi alhaisissa nopeuksissa ja ahtaissa käännöksissä. Varovaisuus on tässä lajissa hyve kärsivällisyyden lisäksi. Tämä opettaa kallistamisen jaloa taitoa sekä kytkimen ja jarrun käyttöä.
Parhaan tuloksen saat varmasti moottoripyöräkerhon tai vastaavan järjestämällä ennakoivan ajon kurssilla. Joten vaikka treenaisitkin yksiksesi tai osaavan kaverin kanssa, oikeat opettamisen ammattilaiset löytyvät helposti kursseilta, ja sitä myös kannattaa hyödyntää. Syksylläkin.