Triumph Speed Triple 1200 RS vuosimallia 2021 on täysin uusi moottoria myöten. Kolmisylinterisen Euro 5 -normit täyttävän voimanlähteen kuutiotilavuus on noussut 1160 cm3 ja teho 180 hevosvoimaan / 10 750 rpm;n. Sitä on 30 enemmän kuin edellisessä versiossa. Maksimivääntö on kasvanut 8 Nm ja tilastoihin kirjataan nyt 125 Nm / 9000 rpm. Moottori kiertää 650 rpm korkeammalle, 11 150 kierrokseen asti, ja sen inertia on 12 % pienempi kuin aiemmin.
Moottori on tehokkaampi ja vääntävämpi koko kierrosalueella. Pyörän tehopainosuhde on miltei kaksi kertaa parempi kuin alkuperäisellä 1994 Speed Triplellä.
Moottorissa on hyödynnetty Triumphin Moto2-sarjan moottoritoimittajana saamia kokemuksia. Sekä ilman sisäänotto että pakoputkisto ovat entistä hengittävämpiä, ja kolmisylinterisen moottorin äänen pitäisi olla hiuksianostattava.
Moottorin joka elementti on suunniteltu isompi teho ja keveys mielessä. Siinä on onnistuttu, sillä se on kooltaan pienempi ja painaa 7 kg vähemmän kuin aiempi voimanlähde.
Pyörän märkäpaino on 10 kiloa aiempaa pienempi, 198 kg ja runko on myös täysin uusi. Pyörä itsessään on aiempaa kapeampi ja ajoasento aktiivisempi.
Pyörän ratakäyttöön suunnattuja ominaisuuksia ovat täysin säädettävä Öhlinsin alusta, Metzelerin Racetec RR -renkaat ja Brembon Stylema -jarrut. Etu- ja takajarru ovat nyt linkitetyt.
Kyse on teknisesti edistyneimmästä Speed Triplestä koskaan. Siinä on optimoidut kaarre-ABS ja kaarteissakin toimiva vetoluiston esto, jotka saavat informaaationsa kuusiakselisesta inertiamittausyksiköstä (IMU).
Viiden tuuman TFT-mittaristo on myös täysin uusi ja valittavana on viisi ajotapavaihtoehtoa, mukaanlukien Track- eli ajoratamoodi.
Myös shifteri on uusi, samoin täys-LED-valovarustus ja avaimeton järjestelmä. My Triumph Connectivity -sovellus on vakiona.
Mitä tulee pyörän ulkonäköön, niin se on entistä lihaksikkaamman ja läsnäolevamman näköinen: linjat ovat aiempaa selkeämpiä, puhtaampia ja terävämpiä. Vanhan Speed Triplen perimä on kuitenkin selvästi havaittavissa.
Luistokytkin on aiempaa kevyempi, ja siinä käytetään uudenlaista kitkamateriaalia kytkinlevyjen määrän vähentämiseksi ja kytkintuntuman parantamiseksi. Uusi 6-nopeuksinen vaihteisto on kompaktimpi, vaihdot pehmeämpiä ja sen välitykset on optimoitu.
Uusi sytytysjärjestelmä tuo moottoriin kaksikärkiset tulpat.
Ajettavuudeltaan pyörän pitäisi olla parasta koskaan kiitos keveyden ja suunnittelutavoitteiden. Pyörän käsiteltävyyden pitäsi olla ketterämpi, tarkempi ja dynaamisempi aiempaa tiukemmassa ja massaltaan keskitetyssä paketissa. Valualumiininen runko on 17 % kevyempi kuin aiemmin ja painonjakaumaa on siirretty eteen- ja alaspäin.
Vuoden 2021 Speed Triple 1200 RS:ssä on 13 mm leveämpi ohjaustanko sekä parannettu, dominoivampi ja tarkoituksenmukaisempi ajoasento, joka on saavutettu sijoittamalla jalkatapit uudelleen. Niitä on siirretty sisäänpäin edellisestä mallista, mikä mahdollistaa paremman maavaran ilman kompromissia kallistuskulman suhteen.
Istuimen profiili ja rakenne on myös uusittu, ja istuinkorkeus on nyt 830 mm.
Edessä on Öhlinsin NIX30-upside-down etuhaarukka, takana Öhlinsin TTX36, kaksiputkinen monovaimennin. Molempien jousen esijännitys ja puristus- ja paluuvaimennus ovat säädettävissä.
Mittaristo
Sekä 5 tuuman TFT-mittaristo että sen käyttöliittymä ovat uudet ja helpommin käytettävissä myös ajon aikana verrattuna edelliseen sukupolveen. Siten esimerkiksi vetoluiston eston asetuksia voi muuttaa ajon aikana.
Avaininformaatio – nopeus, vaihde ja moottorin kierrosluku – on luettavissa mittaristosta helposti, loput saa helposti esille tarpeen mukaan. Teemoja on valittavissa kaksi. Mukana on kierroslaskuri rata-ajoa varten.
My Triumph Connectivity System on vakiona ja se mahdollistaa GoPro-kameran tai kännykän ohjaamisen sekä matkapuhelimen liittämisen My Triumph -sovelluksen avulla ja siten navigoinnin ja vaikkapa musiikin kuuntelun. Kaikkia toimintoja voidaan ohjata ohjaustangon kytkimien avulla.
Kuljettajaa avustavat järjestelmät
Speed Triple 1200 RS:n uusi optimoitu luistonesto toimii myös kaarteissa ja valittavissa on neljä eri puuttumisen astetta. Ne on linkitetty ajotapavalintoihin, mutta niitä voi säätää myös erikseen.
Järjestelmään kuuluu myös wheelieiden esto sekä viisi kustomoitavaa ajotapavalintaa: Rain, Road, Sport, Track ja Rider. Jokainen valinta säätää pyörän käytöstä sopimaan aiottuun käyttötarkoitukseen. Ridebywire-kaasun vastetta säädetään ajotapavalinnan mukaan, samoin luistonestoa ja ABS:n asetuksia.
Track-eli rata-ajomoodissa elektroniikka sotkeutuu ajamiseen niin vähän kuin mahdollista, mutta on silti valmiina toimimaan, jos jotain odottamatonta sattuu.
Rain-valinta pudottaa moottorin tehon 100 hevosvoimaan.
Muuta:
Speed Triple 1200 RS on varusteltu LED-päivänajovaloin ja ohjaustangon ohjainpainikkeet on valaistu LEDeillä.
Vakiovarusteisiin kuuluu vakionopeudensäädin ja lisävarusteena saatavilla on kahvanlämmittimet ja rengaspainevahti.
Pyörän litiumioniakku on 60 % kevyempi kuin vastaava lyijyakku, ja vähentää kokonaispainoa 2,3 kg. Lisäksi etulokasuoja on hiilikuitua.
Tarjolle tulee kaksi värivaihtoehtoa: Sapphire Black punaisin ja hopeisin grafiikoin, tai Matt Silver Ice mustin, hopeisin ja keltaisin grafiikoin.
Pyörään on saatavilla 35 erilaista Triumph-lisävarustetta.
Huoltoväli on nyt 16 000 kilometriä ja takuu kaksi vuotta ilman kilometrirajoituksia.
Hinta molemmille värivaihtoehdoille on 23 500 € + 490 € toimituskulut.
Teksti Erkki Mäki, kuvat Triumph Motorcycles.
Edit 30.1.2021 klo 20.04: lisätty hinta.