Viime vuonna aikainen kevät sekä poikkeusolot siivittivät moottoripyöräkauppaa. Moottoripyörien myynti kasvoi viime vuonna 9,5 prosenttia ja mopojen myynti 32,5 prosenttia. Mopoautoja rekisteröitiin viime vuonna 211 kappaletta, kun toissa vuonna niitä ei lainsäädännöllisistä syistä rekisteröity muutamaa kymmentä enempää.
Mukaviin kasvulukuihin viime vuonna vaikutti se, että moottoripyöräily ja mopoilu olivat yksi harvoista harrastuksista, joita viime vuoden aikana saattoi turvallisesti harrastaa koronatilanteesta huolimatta.
– Reippaat kasvuluvut etenkin mopojen myynnissä osoittavat, että moottoroitujen kaksipyöräisten pariin löysi vakiintuneen harrastajajoukon lisäksi myös aimo määrä uusia kuskeja. Vähäisen tartuntariskin lisäksi tämän vuoden myyntilukuihin ovat varmasti vaikuttaneet myös viime vuoden supistukset paikallisliikenteen ajovuoroissa, Teknisen Kaupan Liiton moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Mikko Summa arvelee.
Moottoroitujen kaksipyöräisten myynti on kasvanut toissa vuodesta lähtien. Viime vuonna kasvulukujen arveltiin johtuvan yleisesti kohentuneesta taloustilanteesta. Tänä vuonna siitä ei ole kyse, vaikka taloustutkimukset ovat osoittaneetkin kotitalouksien varallisuuden pysyneen kohtuullisella tasolla koronatilanteesta huolimatta.
– Uskon, että kasvulukuihin vaikuttaa yleinen positiivinen kiinnostus moottoripyöräilyä kohtaan. Sen helppous, ympäristöystävällisyys ja vähentävä vaikutus kaupunkiruuhkiin on viime vuosina huomattu, Summa pohtii.
Standard-, naked- ja sporttipyörissä suurin kysyntä
Eniten kasvua ensirekisteröinneissä nähtiin 356–505-kuutioisissa pyörissä eli esimerkiksi pienimmissä standard-, naked- ja sportpyörissä. Segmentti kasvoi viime vuonna jopa 60 prosenttia. Kasvuloikka nähtiin myös 506–755-kuutioisissa ja suurissa yli 756-kuutioisissa pyörissä, joita molempia myytiin 28 prosenttia vuoden takaista enemmän.
Kuluvan vuoden myynniltä Teknisen Kaupan Liiton moottoripyöräjaoston asiamies Juha Ala-Hiiro odottaa vähintäänkin yhtä suuria kasvulukuja:
– Lisääntynyt kotimaan matkailu voi lisätä kiinnostusta eri matkustusmuotoihin, ja liikkuminen kaksipyöräisillä kiinnostaa yleisesti nyt muutenkin. Odotamme kasvua etenkin sähkökäyttöisten laitteiden osalta, sinne on odotettavissa kiinnostavia uutuuksia. Yksikkömäärät saattavat tietysti jäädä vielä vaatimattomiksi, sillä verotus on kova ja epäsuhteessa vastaaviin autoihin nähden. Uskon kuitenkin, että suosio kasvaa sitä mukaa, kun isot merkit tuovat omia mallejaan markkinoille.
Alalla toivotaan, että romutuspalkkiot ulottuisivat jatkossa myös L-ajoneuvoluokkiin, jolloin palkkiot hyödyttäisivät myös mopojen ja moottoripyörien omistajia.
– Täyssähkömoottoripyörät haluttaisiin myös hankintatuen piiriin, kuten kaikki sähköllä toimivat L-luokan ajoneuvot. Liikenteen päästöjen vähentämisestä puhutaan kuitenkin jatkuvasti, Ala-Hiiro sanoo.
Motoristien kultakausi alkaa maaliskuusta
Vuoden vilkkain myyntikausi alkaa perinteisesti MP-messuista, jotka järjestetään tänä vuonna verkossa 26. – 27.3.2021. Huhtikuussa moni pääseekin jo tien päälle nauttimaan vauhdin hurmasta, jos on hankkinut uutukaisen alleen hyvissä ajoin.
Moottoripyörien virallinen koeajokiertue järjestetään 25. – 28.5.2021 Helsingissä, Tampereella, Turussa ja Jyväskylässä, ja Prätkällä töihin -päivää vietetään kesäkuun alkajaisiksi 4.6.
– Näissä tapahtumissa pääsee tutustumaan moottoripyöräilyyn ja alan uutuuksiin. Uskomme, että kiinnostus alaan jatkaa kasvuaan, varsinkin nyt, kun kotimaan matkailu on entistä suositumpaa, Summa toteaa.