KTM:n uusi 890 Duke vuosimallia 2021.

KTM:n uusi 890 Duke vuosimallia 2021.

KTM esitteli 790 rinnalle 890 Duke R:n alkuvuodesta 2020. Kyse oli ratakelpoisesta aseesta. Nyt tulee KTM 890 Duke. Pakoäänien pitäisi olla entisellään, muu onkin sitten uutta.

Uuden Duken moottorin koko on kasvanut 789 kuutiosenttimetristä 889:ään ja samalla tehoa on 10 hevosvoimaa ja  vääntöä 5 Nm enemmän kun pienemmässä mallissa. Lukemat kirjoitetaan nyt 115 hv ja 92 Nm. Samalla moottorin pyöriviä massoja on kasvatettu 20 % stabiilimman kaarreajon ja moottorin pehmeämmän käytöksen takaamiseksi osakaasulla ja pienemmillä kierroksilla.

KTM:n uusi 890 Duke vuosimallia 2021.

KTM:n uusi 890 Duke vuosimallia 2021.

Moottori täyttää Euro 5 päästöstandardin vaatimukset, ja 14 litran polttoainetankilla ajaa sopivan matkan, kun polttoaineen kulutukseksi ilmoitetaan maltilliset 4,8 l/100 km. 

Pyörän pitäisi olla helposti ajettavissa kepitetään sillä sitten kunnolla tai ajetaan rauhallisen herraskaisesti. Pyörä on tehoonsa nähden kevyt, joten sillä ehtii kaikkeen tarvittavaan.

KTM:n uusi 890 Duke vuosimallia 2021.

KTM:n uusi 890 Duke vuosimallia 2021.

Toisaalta pyörässä on myös tanakka kuljettajan avuksi suunniteltu avustavien järjestelmien lista. 890 Dukessa on muokattava TFT-näyttö ja mukaan tulee vakiona kolme ajotapavalintaa, Rain, Street, Sport. Rainissa on käytössä pehmeä kaasunvaste, maksimi luistonesto, vähemmän tehoa sekä wheelien esto. Streetissä taas vakio kaasuvaste, normaali luistonesto, täysi teho ja wheelien esto. Sport-valinta tuo sitten käyttöön sporttisen kaasunvasteen, rajoitetun vetoluiston eston, täyden tehon ja wheelien eston.

KTM:n uusi 890 Duke vuosimallia 2021.

KTM:n uusi 890 Duke vuosimallia 2021.

Lisäksi saatavilla on optiona Track-moodi, jolla saa pyörästä kaiken mahdollisen irti. Vetoluistonesto on yhdeksänportainen ja wheelieneston saa kytkettyä pois päältä. Kaasunvasteella on puolestaan kolme asetusta. Lähtöavustin takaa tehokkaat startit. 6-ulotteinen inertiamittaus mahdollistaa tarvittavat ohjaustiedot.

Kaarre-ABS ja kaksi 300 mm:n kelluvaa jarrulevyä edessä sekä entistä paremmat jarrusatulat ja -palat auttavat pyörää pysähtymään. Vaihdepoljin on lyhyempi ja optiona on saatavilla myös shifteri.

KTM:n uusi 890 Duke vuosimallia 2021.

KTM:n uusi 890 Duke vuosimallia 2021.

Käsittelyä helpottavat kromimolybdeeniputkirunko ja valualumiininen takarunko. Tavoitteena on urheilullinen ja neulantarkka ajotuntuma. LC8c-moottori on rungon kantavana osana.

Vaikka moottori on aiempaa isompi, pyörän paino on pysynyt samassa 169 kilogrammassa (kuivapaino).

Jousitus on päivitetty versio WP Apexista. Siinä on 43 mm ylösalaisin sijoitettu etuteleskooppi ja kaasuavusteinen takavaimennin. Istuinkorkeus on 820 mm.

Muita yksityiskohtia ovat täys-LED-valot, sisärenkaattomat vanteet ja uudet Continentalin ContiRoad -renkaat sekä KTM:n myRide -sovellus. Saatavilla on myös runsaasti lisävarusteita.

KTM:n uusi 890 Duke vuosimallia 2021.

KTM:n uusi 890 Duke vuosimallia 2021.

KTM 890 Duke

  • - Suurempi moottoritilavuus 789 cc:stä 889 kuutiosenttimetriin. Euro 5 valmius.
  • - Tehon kasvu 115 hv ja 92 Nm.
  • - Äärimmäinen tehopainosuhde
  • - Päivitetty WP:n Apex-alusta.
  • - Päivitetty elektroniikkapaketti, kuusiakselinen IMU ja Track-moodi optiona.
  • - Päivitetyt jarrut
  • - Duke-spirit
  • - Uudet, laadukkaat Continental ContiRoad -renkaat.
Teksti Erkki Mäki, kuvat KTM.

KTM:n uusi 890 Duke vuosimallia 2021.

KTM:n uusi 890 Duke vuosimallia 2021.

KTM:n uusi 890 Duke vuosimallia 2021.

KTM:n uusi 890 Duke vuosimallia 2021.


KTM:n uusi 890 Duke vuosimallia 2021.

KTM:n uusi 890 Duke vuosimallia 2021.