Kingston Customin Dirk Oehlerking on jättänyt varsin persoonallisen puumerkkinsä BMW:n isoon R18-bokserimalliin. Työn tuloksena syntyi Spirit of Passion, art deco -versio muutenkin varsin klassisen näköisestä isosta kruiserista.
Oehlerking on tunnettu äärimmäisistä kustomoinneista. Jos joku odotti täydellistä R18 uudelleen rakentamista, niin varmaankin pettyi. Tekniikka on sinänsä jätetty sellaiseksi kuin se oli, mutta pyörästä on silti tehty täydellinen Kingston Custom -versio.
Pyörän suurin katseenvangitsija – ja samalla kuulemma suurin toteuttamishaaste – oli pyörän uusi kate. Koko ulkoasu on uusittu käsintehdyllä Kingston-designilla kuten ohjaustanko ja lokasuojakin. Pakoputkisto on muokattu Kingston Roadster -tyyliin. Vilkut on korvattu Kellermanin vastaavilla ja LED-ajovalo on nyt integroitu katteeseen. Alkuperäinen maalaus ja straippaus on kopioitu myös katteeseen ja takasiipeen – Kingston-lisillä varustettuna.
Alusta ja polttoainetankki ovat alkuperäiset.
BMW R 18 jo itsessään perustuu erittäin klassiseen pyörämalliin eli R5:een, ja sen ideana on olla puristinen ja keskittyä olennaiseen, missä tässä tapauksessa bokserimoottorilla on iso rooli.
Dirk Oehlerking on entinen mp-kilpa-ajaja, nykyinen designer ja artesaani, joka on rakentanut pyöriä jo 35 vuoden ajan. Hänelle pyörän suunnitteluprosessi alkaa jo kauan ennen kuin ensimmäiset ruuvit on kiinnitetty tai luonnokset tehty. Hänen tavoitteenaan on saada rakentmaiinsa pyöriin sielua, charmia ja luonnetta. Ja mies jatkaa suunnittelua ja rakentamista niin kauan, kunnes tavoite on saavutettu. Se näkyy hienosti Spirit of Passionissakin.
Aiheesta lisää:
Peltimiehen kustomoinnin jäljiltä BMW:n iso bokseri R 18, muuttuu huikeaksi kaunottareksi
Teksti Erkki Mäki, kuvat BMW.