Sodium Cyclesin Xubaka on sähköinen vastine 50-kuutioiselle minimoottoripyörälle. Se valmistetaan käsityönä Lounais-Ranskassa Angletissa, aivan Biarritzin kainalossa.
Sodium Cyclesin valmistusmenetelmä on ihmiskeskeinen. Sen perustana on, että asiakas saa sellaisen Xubakan kuin haluaa. Malliin on tarjolla eri värejä ja erilaisia varusteita tilaajan maun mukaan. Asiakas on mukana tuotantoprosessissa valitsemassa teknisistä ja design-vaihtoehdoista. Samasta perusrungosta pyörän ostaja voi suunnitella täysin omannäköisensä Xubakun.
Pyörässä on takapyöräveto sähköisellä napamoottorilla, joka mahdollistaa passiivisen latautumisen jarrutettaessa. Takanapaan sijoitettu moottori vapauttaa tilaa keskellä runkoa olevalle akustolle.
Tällä hetkellä pyörässä käytetään räätälöityä litium-ioniakkua, mutta tulevaisuudessa ratkaisuna on työn alla oleva natrium-ioniakku. Akun kehitystyötä tekee tällä hetkellä Ranskan kansallisen tieteellisen tutkimuksen keskuksen CNRS:n tukemana Tiamat-niminen yritys. Teknologia esiteltiin 2015, mutta se ei ole vielä kaupallisesti saatavilla.
Xubaka painaa vain noin puolet siitä, mitä vastaavantehoinen sähköskootteri tai bensavastaava, eli vain 50 kg akkuineen.
Xubaka tulee Euroopan markkinoille tammikuussa 2021 5900 euron hintaan (Ranskassa).
Pähkinänkuoressa:
- - Kevyt: 50 kg
- - Latausaika: akku täyteen 4 h, 80 % noin 1 tunti.
- - Regeneroiva latausjärjestelmä: lataa akkua jopa 14 % jarrutettaessa.
- - Moottorin jatkuva teho 4 kW, huipputeho 5 kW.
- - Ajomatka latauksella: 60 - 80 km.
- - Maksiminopeus 50 km/h (EU-rajoitus), todellinen huippunopeus noin 80 km/h.
- - Personoitavissa värien ja lisävarusteiden avulla.
- - Runko kromimolybdeeniputkea
Sodium Cyclesin perusti vuonna 2018 Benoit Marty. Hän työskenteli aiemmin moottoriurheiluinsinöörinä ja mm. luomuviljelijänä. Xubaka-minimoottoripyörä on hänen keksintönsä.
Asiasta kertoi Ubergizmo. Xubakan sivuille pääset tästä.
Teksti Erkki Mäki, kuvat Xubaka.