2021 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

2021 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Honda uudisti täydellisesti lippulaivansa 2018, jolloin sen painoa tiputettiin radikaalisti, lisättiin keinuhaarukka-tyyppinen etupää entisen teleskooppietupään tilalle, ja moottori pantiin niin ikään kokonaan uusiksi, vaikka se säilyikin 6-sylinterisenä bokserina. Touring-malliin oli lisäksi saatavilla optiona Hondan seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto.

Vuonna 2020 malliin lisättiin vakio-LED-sumuvalot ja isommat matkustajan tartuntakahvat. Samalla päivitettiin jousitusta ja käsiteltävyyttä hitaissa nopeuksissa.

2021 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

2021 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Vuoteen 2021 malli liukuu varustettuna isommalla matkatavarakapasiteetilla, rennommalla kyytiläisen asennolla, uudella istuinmateriaalilla sekä päivitetyllä audiovarustuksella.

Vuoden 2018 suuressa malliuudistuksessa moottori ja alusta suunniteltiin samassa syklissä. Etupään kaksoiskolmiotukivarsirakenne ja uusi runko mahdollistivat moottorin siirtämisen eteenpäin. Etupään rakenteen ansiosta etupyörän ylös-alasliike on miltei pystysuora, mikä toi mukanaan selvän parannuksen jousitukseen ja etupään stabiiliuteen. Jousitus säätyy sähköisesti.

2021 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

2021 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Samalla kertaa 24-ventiilinen kuulisylinterinen bokserimoottori uusittiin kokonaan ja sen kokoa optimoitiin. Tehoa ja vääntöä riittää: 93 kW / 125 hv / 5500 rpm ja maksimivääntö on 170 Nm / 4500 rpm.

Samalla pyörään ilmestyi sähköinen kaasu, joka toi mukanaan 4 ajotapavalintaa, Tour, Econ, Sport ja Rain. Jarrut on linkitetty (Dual Combined Brake System (D-CBS) ) ja niiden toiminta riippuu ajotapavalinnasta. Pyörässä on myös mäkilähtöavustin ja DCT-vaihtoehdossa moottori myös haluttaessa sammuttaa tyhjäkäynnin pysähdyttäessä. Honda Selectable Torque Control (HSTC) hoitaa vetoluiston eston. 

2021 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

2021 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Manuaalivaihtoehdossa pyörässä on kuusi, kolmannen sukupolven DCT-automaatissa seitsemän vaihdetta. Ajomoodit vaikuttavat viimemainitun vaihtamisvalintoihin. Siinä on myös "ryömintä"-valinta sekä eteen että taaksepäin. Manuaalivaihteistolla varustetun mallin pakki toimii kuten aiemmissa malleissa.

Gold Wing Tour on tehty pitkiä ajopäiviä varten, ja sen aerodynaamisesti muotoiltu kate kanavoi ilmavirran kuljettajan ja matkustajan ympäri. Ratkaisu on myös koeajon perusteella erittäin toimiva. Lisäksi tuulilasin korkeus säätyy sähköisesti.

2021 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

2021 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

Istuimissa on nyt uusi mokkapintaa matkiva keinonahkapäällys. 

Matkustajan istuimen selkätuen kulma on nyt rennompi.

Päivitetyt kaiuttimet tarjoavat myös elävämpää äänenlaatua. Älyavain, Apple CarPlay, Android Auto ja Bluetooth tuovat myös moderniutta ja hyvää liitettävyyttä.

2021 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

2021 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

2021 GL1800 Gold Wing Tour tulee saataville Gunmetal Black Metallic ja Candy Ardent Red (vain DCT-vaihteiston kanssa) -värivaihtoehtoina.

Pähkinänkuoressa

- Laukkutila riittää matkantekoon. Takalaukun tilavuus 61 l, 11 l suurempi kuin aiemmin. Koko laukkukapasitetti on nyt 121 l.

- Uutta mokkaa/synteettistä nahkaa olevat istuimen päälliset.

- Matkustajan istuimen selkätuen kulma on nyt rennompi 23° aiemman 16° sijaan

- Päivitetty audio

- Kaksi USB-C-tyypin liitäntää.

Teksti Erkki Mäki, kuvat Honda.

2021 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

2021 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

2021 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

2021 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

2021 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

2021 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

2021 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

2021 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

2021 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

2021 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

2021 Honda GL1800 Gold Wing Tour.

2021 Honda GL1800 Gold Wing Tour.