Hondan hakema patentti on ainakin meidän tietoomme tulleista ylivoimaisesti omaperäisin. Sen ideana on moottoripyörä, jota osittain kontrolloidaan suoraan ajatuksen voimin.
Toisaalta voi sanoa, että kaikkia moottoripyöriä ohjataan jo nyt ajatuksen voimin sillä tavalla, että aivomme lähettävät käskyt raajoillemme ja kehollemme, jotka sitten toimivat niiden mukaan ja ohjaavat ja kontrolloivat pyörän toimintaa.
Patenttikuvat osoittavat, että Hondan mielestä on olemassa tehokkaampi tapa hoitaa asia: lähettää aivojen signaalit suoraan pyörän hallintalaitteille.
Visordownin, ja monen muunkin julkaisun mukaan, kyse ei ole siitä, että pyörä ohjaisi vasemmalle tai oikealle ajatuksesi voimalla, vaan pikemminkin kyse on siitä, että ajatuksen voimin voisi ohjata pyörän säätöjä ja avustavia järjestelmiä.
Kuljettajan kypärän sisällä olisi siten joukko neurosensoreita, jotka voivat poimia ajatusten virtaa kuljettajan aivoista. Sen jälkeen viestit lähetetään pyörän tietokoneelle, joka tulkitsee viestit ja toteuttaa ne käytännössä – muuttaa haluttuja asetuksia kuljettajan vaatimusten mukaan.
Hondan patentissa mainitaan säätöjen kohteiksi melko äärimmäisiä toimia kuten wheeliet, stoppiet, burnoutit ja driftaus. Oli miten oli, järjestelmä vaatii toimiakseen todella paljon laskentavoimaa moottoripyörän tietokoneelta ja vähintään kuusiakselisen IMU:n.
Eikä aivojen viestejä lukevia neurosensoreita taida vielä olla olemassa puhumattakaan niiden luotettavuudesta. Meidän ei siis tarvinne pelätä, että moinen pyörä kypärineen julkaistaisiin ensi vuoden aikana, hyvä jos ensi vuosikymmenellä.
Mutta onhan ajatus kieltämättä mielenkiintoinen.
Teksti Erkki Mäki, kuvat Honda.