Energican ja Sealencen teollisen yhteistyön tavoitteena on sähköisen voimalinjan kehittäminen merenkulkumarkkinoille. Tarkoituksena ei ole pelkästään tuotannon mittakaavan tarjoama taloudellisuus, vaan myös sen varmistaminen, että tuleva sähköinen tuote on markkinoiden tehokkain ja teknisesti edistyksellisin.
Samalla yhteistyö mahdollistaa Energican pääsyn uusille markkinoille.
– Olemme erittäin ylpeitä tästä italialaisesta yhteistyöstä joka tuo meidät merellisille markkinoille, totesi Energica Motor Company S.p.A.:n pääjohtaja Livia Cevolini. – Maastamme on nopeasti tulossa poikkeuksellisten sähköisten innovaatioiden keskus. Vaikka Sealence on nuori yritys, se on onnistunut vakiinnuttamaan asemansa lyhyessä ajassa. Yritystemme välinen osaamisen synergia on vasta ensi askel kohti uusia ekologisia teollisia skenarioita.
Energica uskoo kykenevänsä auttamaan DeepSpeed-järjestelmän kehitystyötä teknologiansa sekä tieltä ja radalta keräämänsä tietotaidon avulla, kiitos erityisesti sähkömoottoripyörien MotoE-luokasta moottoripyörätoimittajana kertyneiden kokemusten.
Sealencen DeepSpeed on skaalattavissa olevien vesipropulsio- eli vesisuihkun avulla liikevoiman veneille ja laivoille antavien sähkömoottorien ja ohjausjärjestelmien valmistaja. Polttoaineteknologialla valmistettujen vastaavien järjestelmien merkitys globaalille kaupalliselle merenkululle ja venevalmistajille on suuri, mistä kertonee se, että esimerkiksi Rolls-Royce on yksi alan valmistajista.
– Energica edustaa erinomaista osaamista sähköisen liikkuvuuden alalla, kertoo Sealencen pääjohtaja William Gobbo. – Vuosien mittaan he ovat rakentaneet busineksen, joka kykenee kilpailemaan korkeimmilla tasoilla globaalissa mittakaavassa.
Tulevaisuudessa suuritehoiset Energica-Sealencen voimalinjat voivat tulla käyttöön myös muun tyyppisissä sovelluksissa eri käyttötarkoituksissa, siten tarjoten perustan uusille sähköisille laitteille.
Mihin Energica sitten voisi hyödyntää Sealencen vesipropulsiomoottoreita? Koska teknologia on skaalattavissa paitsi laivoihin, niin se on myös pienennettävissä esimerkiksi vesijetteihin, mikä vaikuttaisi aika luontevalta, koska Energican osaaminen perustuu tehokkaan moottorin ja akuston pakkaamiseen mahdollisimman pieneen tilaan.
Lisää asiasta Energican sivuilla.