Mielenosoitusviikon järjestää ranskalaisten motoristien edunvalvoja Fédération Française des Motards en Colère, FFMC. FFMC tarkoittaa suomennettuna Vihaisten Ranskalaisten Motoristien Liittoa. Se on SMOTOa eli Suomen Motoristit ry:tä vastaava moottoripyöräilijöiden edunvalvoja ja kattojärjestö Ranskassa.

Sen jälkeen kun Pariisin pormestari on kertonut aikeistaan muuttaa motorisoitujen kaksipyöräisten pysäköinti maksulliseksi Pariisissa, kaupungin alueen FFMC:n yhdistykset päättivät järjestää viikon ajan mielenosoituksen per päivä asiaa vastaan. Ensimmäinen niistä järjestetään tänään sunnuntaina kello 14.00 paikallista aikaa. Lähtö on Fochin puistokadulta Maréchal de Lattre de Tassignyn aukion kohdalta ja vie Pariisin kaupungintalolle. Maanantaista lauantaihin lähtö päivittäin kello 12.00 suurin piirtein samaa reittiä.

FFMC ei hyväksy sitä, että osa virkamiehistä diskriminoi ja vastustaa käyttäjiä heidän valitsemansa kulkumuodon mukaan, eikä se ole hyväksyttävää.

– Emme taistele muita tienkäyttäjiä vastaa ja vielä vähemmän ekologisia kysymyksiä vastaan. Mutta emme enää halua olla suljettuina keskusteluista, syrjittyinä tai vaiennettuina, kun on kysymys ympäristöasioista, FFMC kertoo kannanotossaan.

– Ekologinen muutos on kaikkien asia, ja me kieltäydymme sallimasta sitä, että päätöksiä, jotka koskevat kaikkia katujen ja teiden käyttäjiä, tehdään yksipuolisesti ja konsultoimatta kaikkien edustajia. Kaikilla on oikeus olemassaoloonsa eikä jonkin ryhmän etuja saa uhrata muitten kustannuksella.

FFMC toteaa vielä, että kun liikenneruuhkaennätykset sen kuin jatkavat kasvuaan ja julkinen liikenne on ylikuormitettu, motorisoitujen kaksipyöräisten (M2P) käyttöä aiotaan rankaista velottamalla siltä pysäköinnistä.

Vaikka:

- M2P on ratkaisu sujuvampaan liikenteeseen, koska se vie vähemmän tilaa.

- Pysäköitynä se käyttää optimaalisen vähän julkista tilaa.

- M2P on ainoa ajoneuvo, joka ei maksa yhteisölle mitään. Se ei ole saanut (Suomessakaan) koskaan ensimmäistäkään verohelpotusta tai mitään tukea, eikä se vaadi erityistä liikenneinfrastruktuuria.

– Pariisin alueella arvioitu budjetti M2P pysäköintiin on yli 1000 euroa per vuosi, mikä kasvattaa paineita jo kovan rasituksen alla toimivalle julkiselle liikenteelle

- M2P on ratkaisu heille, jotka joutuvat luopumaan autostaan, eikä tilalle ole muita vaihtoehtoja.

- M2P on koronaviruspandemian aikana turvallinen tapa liikkua. Lisäksi selvityksen mukaan 30 % julkisen liikenteen käyttäjistä ei halua enää tässä tilanteessa käyttää julkisia liikennevälineitä.

Osana siirtymistä energiatehokkaampaan liikenteeseen ja kun vaihtoehdot ovat vielä vähissä, M2P tarkoittaa vähemmän liikenneruuhkia ja vähemmän kuormitettua julkista liikennettä. Sen vuoksi alueen FFMC:n yhdistykset haluavat, että M2P ilmainen pysäköinti Pariisissa säilytetään. 

Aiheesta aiemmin sivuillamme: 

Pariisissa 4000 motoristia osoitti mieltään nopeusrajoitusten alentamista vastaan - autoilijat mukana

Tarvitseeko motoristi saasteluokkaa osoittavan tarran Pariisissa ajaessaan? Mistä sen voi hankkia?

Pariisissa otetaan käyttöön "äänitutkat" kovaäänisten moottoripyörien sakottamiseksi

 

Teksti Erkki Mäki, kuva Gregory Mathieu.