2021 Honda CRF300 Rally.

2021 Honda CRF300 Rally.

Jos kaipaat kevyempää pyörää ison adventure- tai enduropyörän sijaan, Hondan uudet, keskikoon mallit saattavat olla hyvä, käytännöllinen vaihtoehto. Niiden teho on kohtuullisempaa ja helpommin hyödynnettävissä. Silti ominaisuudet riittävät hyvin dualsport-käyttöön

Hondan CRF250-malli julkistettiin Euroopassa 2012, ja se on osoittanut arvonsa monipuolisena, kevyenä dualsportpyöränä. Vuonna 2017 julkistettiin perusmallin rinnalle Dakar-look-vaikutteinen Rally-versio, joka on suunnattu pidemmän matkan seikkailuihin.

2021 Honda CRF300 Rally.

2021 Honda CRF300 Rally.

Vuodelle 2021 molempia malleja on päivitetty isolla kädellä. Moottori on aiempaa suurempi ja tehokkaampi, ja se on asennettu aiempaa kevyempään alustaan. Uuden pitkäiskuisemman moottorin kuutiotilavuus on nyt 286 cm3 ja se täyttää Euro 5 -päästönormit.

Moottorin teho on 20,1 kW / 27 hv / 8500 rpm ja maksimivääntö 26,6 Nm / 6750 rpm. Aiemman, pienikuutioisemman moottorin vastaavat lukemat olivat 18,2 kW ja 22,6 Nm. Tehoa on nyt tarjolla 10 % ja vääntöä 18 % aiempaa enemmän.

2021 Honda CRF300.

2021 Honda CRF300.

Kun lisäksi kevyempi alusta tarkoittaa sitä, että pyörän kokonaispaino on pudonnut 4 kg, on tehopainosuhde kasvanut peräti 13 %.

Lisäksi pyörissä on uusi runko, pidemmät joustomatkat ja parempi maavara sekä uusitut ohjausgeometria ja ajoasento. Näiden kaikkien pitäisi parantaa käsiteltävyyttä ja ketteryyttä.

Molemmissa malleissa on lisäksi terävä, uusi LCD-näyttö.

300 Rallyn polttainetankki on aiempaa 2,7 litraa tilavampi ja lisäksi pyörän istuinkorkeutta on madallettu.

2021 Honda CRF300

2021 Honda CRF300

Moottorin hengitystä on tehostettu uuden imupuolen nokkien ajoituksen sekä uudistetun ilmanoton ja pakoputkiston myötä. Viiden ensimmäisen vaihteen välityssuhteita on lyhennetty isomman tehon ja väännön hyödyntämiseksi kun taas kuutosvaihde on aiempaa pidempi ja tarkoitettu kruisailuun ja matka-ajoon kovemmilla nopeuksilla.

Avustava luistokytkin pitää huolta takapyörän lukkiutumattomuudesta moottorijarrutuksissa ja on viidenneksen aiempaa kevyempi käyttää.

2021 Honda CRF300 Rally.

2021 Honda CRF300 Rally.

Uudelleensuunniteltu teräksinen semi-kaksoiskehtorunko ja alumiininen takakeinuhaarukka vastaavat suurimmasta osasta 4 kilogramman kokonaispainonpudotuksesta sekä uusitusta jäykkyystasapainosta. Rungossa on enemmän lateraalista joustoa paremman ajotuntuman ja tunteen varmistamiseksi.

Ohjausgeometriaa on säädetty vastaamaan uusia aiempaa pidempiä joustomatkoja (10mm edessä/20mm takana CRF300L:ssä ja  10mm edessä CRF300 Rallyssa) ja kasvanutta maavaraa.

2021 Honda CRF300 Rally.

2021 Honda CRF300 Rally.

CRF300L:n uusi, teräväkulmainen ulkonäkö pitää sisällään 7,8 litran polttoainetankin ja uuden, helppolukuisen LCD-mittariston. Ajoasentoa on parannettu helpomman ohjailun eteen. Ohjaustankoa on vedetty taaksepäin hieman, jalkatappeja on laskettu alemmas ja siirretty taaksepäin. Istuinkorkeus on noussut 5 mm 880 millimetriin.

CRF300 Rallyn istuinkorkeus on nyt 885 mm, mikä on 10 mm matalampi kuin aiemmin. Polttoainetankin tilavuutta on kasvatettu 2,7 litraa, joten se vetää nyt 12,8 litraa. Sen ohjaustangossa on sisällä painot tärinän pienentämiseksi. Jalkatapeissa on kumipäälliset ja LED-vilkut on kiinnitetty joustavasti niiden kestävyyden varmistamiseksi.

Maahantuoja on vahvistanut uutuuksien hinnat. CRF300L maksaa 7 190 € ja CRF300 Rally 8 790 € veroineen.

2021 Honda CRF300 Rally.

2021 Honda CRF300 Rally.

Tekniset tiedot:

  • Moottori: nestejäähdytteinen 4-venttiilinen, yksisylinterinen DOHC. Tilavuus 286 cc. Poraus x isku: 76.0 mm x 63 mm. Puristussuhde 10.7:1. Teho 20,1 kW / 8,500 rpm. Maksimivääntö 26,6 Nm / 6,750 rpm.
  • Toisioveto ketju. Kytkin märkä monilevyinen, avustava luistokytkin. 6-nopeuksinen vaihteisto. Runko: teräsputkinen semikaksoiskehtorunko.
  • Eturengas: 80/100-21M/C 51P. Takarengas 120/80-18M/C 62P. Etujousitus: 43mm USD teleskooppi. Takajousitus: Prolink. Jarrut: 2-kanavaiset ABS-jarrut. Etujarrut: 256 mm levy (296 mm levy Rallyssa), kaksimäntäiset kaliiperit. Takana yksi 220 mm levy. Yksimäntäinen kaliiperi. Mittaristo: LCD-näyttö.
  • Mitat: Pituus 2230 mm, leveys 820 mm, korkeus 1200 mm (2230 x 920 x 1415mm Rally). Istuinkorkeus 880 mm Rally 890 mm). Maavara 285mm (275mm Rally). Akseliväli 1455 mm. Ohjauskulma 27,5 °. Jättö 109 mm. Kääntösäde 2,2 m. Kokonaispaino 142kg (153kg Rally). Polttoainetankin kapasiteetti 12,8 litraa. Polttoaineenkulutus 32,3 km/litra. Hiidioksidipäästöt 119 g/km. Standardi: Euro 5.

 

Teksti Erkki Mäki, kuvat Honda.

2021 Honda CRF300 Rally.

2021 Honda CRF300 Rally.

2021 Honda CRF300 Rally.

2021 Honda CRF300 Rally.

2021 Honda CRF300L.

2021 Honda CRF300L.

2021 Honda CRF300L.

2021 Honda CRF300L.

2021 Honda CRF300L.

2021 Honda CRF300L.

2021 Honda CRF300L.

2021 Honda CRF300L.

2021 Honda CRF300L.

2021 Honda CRF300L.

2021 Honda CRF300L.

2021 Honda CRF300L.

2021 Honda CRF300L.

2021 Honda CRF300L.