Australialaisen Transurban Road Safety Centre:n tutkijat Neuroscience Research Australiassa eli NeuRa:ssa simuloivat erilaisia polttoainetankin designejen ja istuma-asentojen vaikutusta motoristin lantion alueen vaurioihin onnettomuustilanteissa. Tutkimustulosten mukaan polttoainetankit, joiden muotoilu on loivahko, ja jotka nousevat vain vähitellen istuimelta kohti ohjaustankoa, ovat turvallisempia ja aiheuttavat epätodennäköisemmin lantion alueen vammoja kuljettajalle kolarin yhteydessä.
Noin 15 prosenttia moottoripyöräillessä tapahtuvista onnettomuuksista aiheuttaa vammoja lantion seudulle. Niitä tapahtuu useimmiten silloin, kun moottoripyörällä törmätään johonkin edessä olevaan esteeseen, jolloin kuljettaja törmää omaan pyöräänsä suurella nopeudella pyörän pysähtyessä äkisti. Tapahtuu ikäänkuin tuplakolari, jossa pyörä törmää ensin, ja sitten kuski törmää pyöräänsä.
Moottoripyöräonnettomuuksissa syntyvät lantion seudun vammat voivat olla koko elämää varjostavia, ja aiheuttaa ongelmia perustoiminnoissa kuten käveleminen, seksuaaliset toiminnot tai virtsaaminen.
Tankin takareunan jyrkkä nousu riski
– Simuloidussa törmäystestissä löysimme eroja polttoainetankin muotoilun vaikutuksista lantion alueen loukkaantumisen vakavuuteen. Polttoainetankit, jotka nousevat jyrkästi ja äkillisesti pyörän istuimesta, kasvattavat loukkaantumisen riskiä, totesi tohtori Tom Whyte, NeuRan onnettomuusbiomekaniikan insinööri ja tutkija.
Tämä on ensimmäinen kerta, kun lantion ja polttoainetankin keskinäistä vuorovaikutusta on tutkittu tällä tavoin uuden simulaatioon perustuva tutkimusmenetelmän avulla.
Pysty ajoasento ongelmallinen
Tutkimusten mittaan tutkijat tekivät myös toisen löydön. He huomasivat, että mitä pystympi ajoasento kuljettajalla on, kuten ajettaessa kruisereilla, sitä suurempi on todennäköisyys iskeytyä polttoainetankkiin isommalla voimalla kuin heillä, joilla on voimakkaasti eteenpäin nojaava ajoasento.
– Todennäköisesti motoristin lantiolla on parempi suoja silloin, kun he nojaavat eteenpäin. Tämän vuoksi testiemme perusteella iskun voima lantion ja tankin välillä on pienempi, kun ajetaan tässä asennossa, Whyte pohti.
– Löydöt osoittavat, että kiinnittämällä enemmän huomiota polttoainetankkien muotoiluun voitaisiin parantaa motoristien turvallisuutta erityisesti moottoripyörissä, joissa kuljettajien ajoasento on pysty.
Nämä löydökset esitellään myös turvallisuusasiantuntijoille ja moottoripyörien valmistajille siinä toivossa, että jatkossa moottoripyörien polttoainetankkien suunnittelussa otetaan huomioon myös turvallisuusnäkökohdat, kerrotaan NeuRan tiedotteessa.
Lisätietoja tutkimuksesta NeuRan sivuilta.
Teksti Erkki Mäki, kuva BMW.