Tuore patentti esittelee aiemmin huhutun 847 cm3 turboahdetun kolmisylinterisen moottorin yksityiskohtia. Moottorin tilavuus ja perusrakenne on hyvin samantyyppinen kuin MT-09:n moottorissa, mutta kyse ei ole vain päivitetystä MT-09.n moottorista. Turboversion sylinterin läpimitta on pienempi (73 mm) ja iskun pituus suurempi (67,5 mm) kuin siinä. Yamaha muutti moottorin mittasuhteita saadakseen lisää vääntöä alakierroksille yhdessä uuden turbomekanismin lisäksi.
Uudessa moottorissa on myös muuttuva venttiilien ajoitus ja suoraruiskutus tuomassa lisää tehoa moottoriin ja vähentämään päästöjä.
Uuden turboahdetun moottorin tehon huhutaan olevan niinkin korkea kuin 180 hv / 8500 rpm ja huippuväännön 176 Nm, missä 90 % väännöstä olisi käytettävissä jo 3000 kierroksella minuutissa.
Uuden moottorin pitäisi saavuttaa 30 % pienemmät hiilidioksidipäästöt sekä merkittävästi pienemmät hiilimonoksidin, typen oksidien ja hiilivetyjen päästöt. Päästöjen tason pitäisi olla alle puolet siitä, mitä Euro 5 -normissa tavoitellaan.
Patenttipiirroksen ja kuvan prototyyppi näyttää jakavan saman rungon, alustan ja jarrukomponentit kuin MT-10. Moottorin teho toki on paljon suurempi kuin MT-10:n 998 cm3 moottorin, joten kysymys kuuluu, että paljonko siitä oikeasti halutaan ottaa tehoa irti? Isompi teho asettaa lisää vaatimuksia komponenteille ja rungolle.
Milloin malli sitten tulee markkinoille? On tietysti vaikea arvioida, missä tuotannon valmistelun prosessin vaiheessa Yamaha on, mutta aika näyttää.
Aiheesta kertoi ensin iMotorbike.
Teksti Erkki Mäki