Yamaha Tracer 9 2021.

Yamaha Tracer 9 2021.

Tracer 9

Uudessa, Euro 5 -hyväksytyssä, kolmisylinterisessä rivimoottorissa on entistä suurempi iskutilavuus ja vääntömomentti. Maksimivääntö, 93 Nm, saavutetaan käyntinopeudella 7 000 r/min – eli 1 500 r/min alemmalla käyntinopeudella kuin aikaisemmin. Tämä parantaa kiihtyvyyttä ja mahdollistaa ripeämmät ohitukset. Maksimitehoon, 119 hevosvoimaan, päästään 10 000 r/min kohdalla. Suuremmasta kuutiotilavuudestaan huolimatta moottori painaa 1,7 kg ja pakoputkisto 1,4 kg aiempaa vähemmän. Tämä tekee uudesta Tracer 9:stä ketterämmän ajettavan.

Yamaha Tracer 9 2021.

Yamaha Tracer 9 2021.

2021 Tracer 9:n polttoaineen syöttöjärjestelmä on päivitetty ja yhdessä uuden moottorin kanssa se parantaa polttoaineseoksen hyötysuhdetta ja vähentää polttoaineen kulutusta jopa 9 prosenttia. 18 litran polttoainesäiliön pitäisi mahdollistaa yli 350 kilometrin tankkausvälin.

Myös vaihteiston välityssuhteita ja avustavaa luistokytkintä uudistettu ja kytkimen käyttö on aiempaa kevyempää.

Yamaha Tracer 9 2021.

Yamaha Tracer 9 2021.

Uusi runko ja takahaarukka

Tracer 9:ssä on täysin uudet CF-painevalettu Deltabox-alumiinirunko ja takahaarukka, joka on suunniteltu urheilulliseen ajoon. Runko on kevyempi ja kompaktimpi ja sen pitäisi tuoda lisää ketteryyttä.

Moottorin painopisteen muutos tuo eturenkaalle lisää pitoa kaarteisiin. Täysin säädettävä 41 mm etuhaarukka on helppo säätää kuljettajan mieltymysten ja ajo-olosuhteiden mukaan.

Yamaha Tracer 9 2021.

Yamaha Tracer 9 2021.

Monipuolisuutta ja matka-ajoa varten optimoidun Tracer 9:n voi varustaa sivulaukkujen ja takalaukun yhdistelmällä.

Suurin kokonaiskuorma (kuljettaja, matkustaja ja matkatavarat) on 193 kg (2020: 180 kg).

Yamaha Tracer 9 2021.

Yamaha Tracer 9 2021.

IMU tuo lisää elektroniikkaa

Alun perin R1-malliin kehitetty kuusiakselinen IMU-liiketunnistin (Inertial Measurement Unit) on nyt ensimmäistä kertaa Yamahan Sport Touring malleissa. IMU ohjaa TCS-pidonhallintajärjestelmää, SCS-luistonhallintajärjestelmää, etupyörän keulimisen LIF-ohjausjärjestelmää sekä jarrujen BC-hallintajärjestelmää.

TCS tunnistaa pyörän kallistuskulman ja lisää turvallisuutta kaarreajossa ja kiihdytettäessä märällä tai liukkaalla tienpinnalla. Avustinjärjestelmien käyttö on kuljettajan valittavissa ja TCS, SCS, ja LIF -järjestelmissä on kolme eri tasoa, jotka voidaan personoida oman valinnan mukaan, tai jopa kytkeä pois päältä.

Yamaha Tracer 9 2021.

Yamaha Tracer 9 2021.

Tracer 9 on varustettu jarrujen kaksiasentoisella BC-hallintajärjestelmällä, joka lisää vakautta hätäjarrutustilanteissa. Järjestelmä analysoi IMU:n tietoja, ja jos kuljettaja käyttää etu- tai takajarrua liian voimakkaasti, säätää BC-järjestelmä jarrupainetta automaattisesti. Radiaalisen jarrukahvan ansiosta etujarrun tuntuma on entistä lineaarisempi.

Yamaha Tracer 9 2021.

Yamaha Tracer 9 2021.

Ride-by-wire ja ajo-ohjelmat

Yamaha D-Mode:ssa on neljä käyntiohjelmaa (2020: 3), jotka sopivat monenlaisiin ajotilanteisiin. Ohjelma 1 antaa terävän ja urheilullisen kaasuvasteen, ohjelma 2 on jokapäiväiseen käyttöön sopiva yleisasetus, ohjelma 3 sopii rentoon kruisailuun ja uusi ohjelma 4 puolestaan sadekelillä ajamiseen.

Yamaha Tracer 9 2021.

Yamaha Tracer 9 2021.

Tracer 9:ssä on ride-by-wire kaasu, eli YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle), joka hyödyntää R1M-malliin kehitettyä teknologiaa uuden APSG (Accelerator Position Sensor Grip) -kaasukahvan muodossa.

Pyörässä on vakiovarusteena vakionopeudensäädin.

Yamaha Tracer 9 2021.

Yamaha Tracer 9 2021.

Tuplamittarit

Uuden mittariston virkaa toimittaa kaksi 3,5 tuuman TFT-värinäyttöä. Käyttötiedot näkyvät vasemmassa näytössä, jossa on muun muassa monivärinen palkkityyppinen kierroslukumittari, jonka väri muuttuu kierrosluvun noustessa, sekä digitaalinen nopeusmittari, polttoainemittari, vaihdeilmaisin ja TCS-tilan ilmaisin.

Oikea näyttö on jaettu neljään osioon, joissa näkyy matkamittari, osamatkamittarit, lämpötila ja muita tietoja.

Yamaha Tracer 9 2021.

Yamaha Tracer 9 2021.

Ajoasento on ryhdikäs ja kuljettajan istuin on 15 mm matalammalla kuin edeltäjässä ja sen korkeudelle on kaksi asetusta, joita voi muuttaa ilman työkaluja. Ergonomiaa voi myös muokata säätämällä jalkatappeja 15 mm ylös tai alas. Samoin ohjaustankoa voi siirtää 9 mm eteen ja 4 mm ylös kääntämällä ohjaustangon kiinnikkeitä.

Yamaha Tracer 9 2021.

Yamaha Tracer 9 2021.

Tracer 9:n iso tuulilasi vähentää ajoviiman aiheuttamaa rasitusta. Tuulilasin säätövara on yhteensä 50 mm (10 asentoa, 5 mm porrastuksella). Ohjaustangon kompaktit ja kevyet kahvasuojat suojaavat käsiä tuulelta ja säältä.

Yamaha Tracer 9 2021.

Yamaha Tracer 9 2021.

2021 Tracer 9 on saatavilla kahdessa eri värissä: Redline ja Tech Kamo.

Tracer 9 GT

Yamaha Tracer 9 GT.

Yamaha Tracer 9 GT 2021.

Kaiken edellä mainitun lisäksi Tracer 9GT:ssä on lisäominaisuuksia, se on ikään kuin valmiiksi varusteltu lippulaivamalli.

Mallin mukana tulee kovat sivulaukut vakiovarusteena. Kumpaankin laukkuun mahtuu umpikypärä. Laukkujen sivusuojat sopivat pyörän väritykseen.

Yamaha Tracer 9 GT.

Yamaha Tracer 9 GT.

Semiaktiivinen jousitusjärjestelmä

Yamaha ja KYB ovat yhdessä kehittäneet Tracer 9 GT:n elektronisesti ohjatun semiaktiivisen jousitusjärjestelmän, jossa yhdistyvät ajomukavuus ja tarkka tuntuma. Järjestelmän nimi on KADS (KYB Actimatic Damper System). Erittäin kehittyneessä jousitusjärjestelmässä on tavallista iskunvaimennusta laajempi vaimennusalue. Jousitus reagoi nopeasti ajo-olosuhteiden muutoksiin ja parantaa hallittavuutta.

Yamaha Tracer 9 GT.

Yamaha Tracer 9 GT.

Myös jousitusjärjestelmän toiminta nojaa IMU-liiketunnistimeen. Se toimii yhdessä ECU-yksikön, HU-hydrauliyksikön ja jousituksen SCU-ohjausyksikön kanssa. Solenoidijärjestelmä pystyy säätämään vaimennusasetuksia erittäin nopeasti muutosten koosta riippumatta.

KADS-järjestelmää voidaan käyttää kahdessa tilassa: A-1 on urheilullinen tila, joka on suunniteltu nopeaan ajoon ja A-2-tila on pehmeämpi ja mukavampi epätasaisilla teillä, eli sopii pitkille matkoille ja rentoon ajoon.

Yamaha Tracer 9 GT.

Yamaha Tracer 9 GT.

Kaarreajovalot ja vaihdeavustin

9 GT:ssä on pyörän kallistuskulmaan perustuva kaarreajovalojärjestelmä. Kaarrevalot syttyvät kun IMU-yksikkö havaitsee, että pyörä kallistuu yli 7º ja ajonopeus on vähintään 5 km/h. IMU-yksikkö lisää kaarrevalojen kirkkautta kallistuskulman kasvaessa. Tämä parantaa näkyvyyttä ja ajoturvallisuutta etenkin yöllä ajettaessa.

Uuden QSS-vaihdeavustimen ansiosta vaihtaminen onnistuu ilman kytkintä sekä ylös että alaspäin. Pyörässä on myös 10 eri asetusta tarjoavat kahvanlämmittimet. Kahvoissa on tavallista ohuempi kumipinta, joka tehostaa lämmönsiirtoa kuljettajan sormiin ja kämmeniin.

Yamaha Tracer 9 GT.

Yamaha Tracer 9 GT.

Uusi Tracer 9 GT on saatavilla kolmessa eri värissä: Redline, Tech Kamo, ja Icon Performance, joka perustuu Yamaha R1M -mallin väritykseen. 

Tracer-malleihin on tarjolla laaja valikoima niitä varten suunniteltuja, alkuperäisiä Yamaha-lisätarvikkeita ja -varusteita.

Teksti Erkki Mäki, kuvat Yamaha

Yamaha Tracer 9 GT.

Yamaha Tracer 9 GT.

Yamaha Tracer 9 GT.

Yamaha Tracer 9 GT.

Yamaha Tracer 9 GT.

Yamaha Tracer 9 GT.

Yamaha Tracer 9 GT.

Yamaha Tracer 9 GT.

Yamaha Tracer 9 GT.

Yamaha Tracer 9 GT.

Yamaha Tracer 9 GT.

Yamaha Tracer 9 GT.

Yamaha Tracer 9 GT.

Yamaha Tracer 9 GT.

Yamaha Tracer 9 GT.

Yamaha Tracer 9 GT.

Yamaha Tracer 9 GT.

Yamaha Tracer 9 GT.

Yamaha Tracer 9 GT.

Yamaha Tracer 9 GT.