Uusi 2021 BMW S 1000 R.

Uusi 2021 BMW S 1000 R.

Voimalinja on uusittu, ja se on nyt 5 kg aiempaa kevyempi ja myös vaihteiston välityssuhteita uusittu. Samalla on optimoitu keskialueen tehoa ja optiona on saatavilla moottorin väännön hallinta (MSR). Se estää takapyörää luistamasta äkillisen kaasunkäytön tai pienemmälle vaihtamisen yhteydessä kiitos elektronisen ohjauksen.

Uusi 2021 BMW S 1000 R.

Uusi 2021 BMW S 1000 R.

Nestejäähdytteinen rivinelikko perustuu S 1000 RR:n moottoriin ja sen teho on 121 kW / 165 hv / 11 000 rpm. Maksimivääntö 114 Nm saavutetaan 9250 kierroksella. Polttoaineenkulutuksen ja melun pienentämiseksi 4-, 5- ja 6-vaihteiden välityksiä on pidennetty, joten moottorin kierrosluku normaalissa matka-ajossa pieneni samalla. Moottori täyttää Euro 5 -päästönormit.

Uusi 2021 BMW S 1000 R.

Uusi 2021 BMW S 1000 R.

Uudessa moottorissa on laaja vääntöalue. 90 Nm on tarjolla kierrosvälillä 5 500 - 12 000 rpm. Yli 80 Nm on käytössä jo 3000 rpm.

Pyörässä on luistokytkin.

Uusi runko, rutosti elektroniikkaa

Uusi 2021 BMW S 1000 R.

Uusi 2021 BMW S 1000 R.

Kokonaan uusi, kevyempi runko ja takakeinuhaarukka perustuvat S 1000 RR:n vastaavaan ja ovat aiempaa kevyemmät. Rungon Flex Frame -rakenteessa moottori ottaa aiempaa isomman roolin kantavana rakenteena. Pyörä on entistä kapeampi myös polvien kohdalta ja antaa kuljettajalle paremman ajoasennon sekä suuremman liikkumisvapauden. 

Säädettävä ohjaustanko mahdollistaa ergonomiset muutokset. Vakiona säätö on kaksiasentoinen 0 mm / 10 mm kohti etupäätä. Optiona on saatavilla 10 mm ohjaustagon korotusosa.

Takakeinuhaarukan joustintuki sijaitsee nyt aiempaa kauempana keinuhaarukan akselista ja moottorista. Tämä johtaa moottorin lämmön paremmin pois ja myös iskunvaimenninelementti toimii paremmin.

Uusi 2021 BMW S 1000 R.

Uusi 2021 BMW S 1000 R.

Vakiona tulee kolme ajotapavalintaa, dynaaminen vetoluistonesto ( Dynamic Traction Control DTC) sekä kaarre-ABS. Lisäoptioina voi sitten hankkia lisää kuljettajaa avustavaa elektroniikkaa, kuten "Riding Modes Pro'n" ja ajotapavalinta "Dynamic Pr'no", Dynamic Brake Control (DBC), moottorin väännön hallinta (MSR), “Engine Brake” ja “Power Wheelie”.

Mittaristo perua RR:stä

Uusi 2021 BMW S 1000 R.

Uusi 2021 BMW S 1000 R.

Uusi 6,5 tuuman TFT-monitoimimittaristo on myös perua S 1000 RR:stä. Erityishuomiota siinä on kiinnitetty hyvään luettavuuteen sekä optimaaliseen informaation määrään jopa hankalissa valaistusolosuhteissa. Kuljettaja voi muokata näytön sisältöä mieltymystensä mukaan.

Pure Ride Screen esimerkiksi tarjoaa kaiken tarvittavan informaation normaaliin maantieajoon, kun taas Core Screen näyttää kallistuskulman, hidastuvuuden ja luistoneston tilan.

Uusi 2021 BMW S 1000 R.

Uusi 2021 BMW S 1000 R.

Bluetooth-yhteydellä älypuhelimeen voi ottaa tämän navigaatiosovelluksen näytölle. TFT-näyttöä ohjataan ohjaustangon monivalintakytkimin. Optiona ostettava M-paketti lisää Core Screeniin mm. kierrosajanoton.

S 1000 R:ssä on LED-valot. Headlight Pro -optiona myydään kaarteisiin adaptoituvaa lisävalovaihtoehtoa.

Uusi 2021 BMW S 1000 R.

Uusi 2021 BMW S 1000 R.

Uuden mallin värivaihtoehdot ovat Racingred non-metallic, ja optiona Style Sport. Lisäksi saatavilla on M-paketti, joka mm. pudottaa pyörän painoa 4,8 kg, josta 2 kg tulee takovanteiden avulla. Jos haluaa laihduttaa pyörää lisää, voi valita hiilikuituvanteet, jotka ovat 3,7 kg kevyemmät!

Kaikkiaan pyörä on 6,5 kg edellistä mallia kevyempi.

 

Teksti Erkki Mäki, kuvat BMW.

Uusi 2021 BMW S 1000 R.

Uusi 2021 BMW S 1000 R.

Uusi 2021 BMW S 1000 R.

Uusi 2021 BMW S 1000 R.

Uusi 2021 BMW S 1000 R.

Uusi 2021 BMW S 1000 R.

Uusi 2021 BMW S 1000 R.

Uusi 2021 BMW S 1000 R.

Uusi 2021 BMW S 1000 R.

Uusi 2021 BMW S 1000 R.

Uusi 2021 BMW S 1000 R.

Uusi 2021 BMW S 1000 R.

Uusi 2021 BMW S 1000 R.

Uusi 2021 BMW S 1000 R.