Skootterit
SH350i
Moottori on aiempaa tilavampi ja tehokkaampi. Aiempi kuutiotilavuus oli 279 cm3, joka nyt kasvatettiin 330 cm3. 50 kuutiosenttimetrin tilavuus toi lisää tehoa noin 4 hevosvoimaa, teholukema on nyt 21.6kW / 29 hv / 7,500 rpm, ja maksimivääntö 32Nm / 5,250rpm. Moottorin hengitystä parannettiin samoin jäähdytystä, lopputuloksena terävämpi kiihtyvyys isomman tehon lisäksi.
SH350i:ssä on nyt myös uusi LCD-näyttö ja uusi lihaksikas muotoilu. Lisäksi siinä on USB-C latausportti, hätävilkut ja älyavain sekä vetoluiston esto.
SH Mode
SH-mallisarjan pikkuskootteri, 125-kuutioinen sai uuden eSP+-moottorin vuodelle 2021. Se on erinomaisen pienikulutuksinen, litralla bensiini pitäisi matkaa taittua jopa 47,6 kilometriä.
Skootterin käytännöllisyyttä on parannettu isommalla lattialla, USB-A-latausportilla, tilavammalla tavaratilalla (isompi lokero istuimen alla sekä laajempi hansikaslokero), ja älyavaimella. Lisäksi ulkonäköä on parannettu uudella etupään ilmeellä ja LED-ajovalolla sekä uusilla vanteilla.
PCX125
Euroopan toiseksi myydyintä skootteria eli PCX125:ttä vie niin ikään vahvempi ja polttoainetehokkaampi eSP+-moottori, jossa on neliventtiilikansi ja nestejäähdytteinen moottori sekä Hondan Honda Selectable Torque Control (HSTC) eli vetoluiston esto.
Täysi uusi kori on futuristisen näköinen; muodot virtaavat uudesta päivänajovaloilla varustetusta LED-ajovalosta kohti X:n muotoista takaosaa.
Uusi kevyempi teräsrunko tarjoaa ketterää käsiteltävyyttä. Samalla takaiskunvaimentimet ovat pidemmät ja isommat. Uudet vanteet ja leveämmät renkaat parantavat myös ajettavuutta. Käytännöllisyyttä on parannettu kasvattamalla istuimen alla olevaa tilaa 2,4 litraa 30,4 litraan. Myös PCX:ssä on USB-A-latausportti.
Keskikoon Adventuremallit
Aiemmin tänä vuonna Honda julkisti uudet väritykset sekä CB500X:lle että CRF1100L Africa Twinille, joten sekä NC750X että X-ADV -mallit kokivat vastaavat päivitykset vuodelle 2021.
NC750X
Hondan keskikoon yleispyörä sai parannuksia moottoriin, alustaan, tyyliin ja myös käytännöllisyyteen.
Kaksisylinterisen rinnakkaissylinterisen nestejäähdytteisen moottorin huipputeho nostettiin 58 hevosvoimaan / 43 kilowattiin. Huipputeho saavutetaan nyt 600 rpm korkeammalla kierrosluvulla.
Malli on 6 kg aiempaa kevyempi ja kolmen ensimmäisen vaihteen välityssuhteen lyhentäminen tuo sporttisempaa tuntumaa, samoin terävämmät linjat ja pienemmät katteet.
Kolme ajotapavalintaa sekä yksi käyttäjän ohjelmoitava toimivat throttle-by-wiren avulla ja mahdollistavat sen, että kuljettaja voi säätää moottorin luonnetta ja responssia. Jokainen valinta (Sport, Rain ja Standard) vaikuttaa myös DCT-kaksoiskytkinvaihteiston säätöihin.
NC750X:n käytännöllisyyttä on parannettu kasvattamalla sen bensatankin tilalla olevaa tavaratilaa 23 litraan. Myös mittaristo on uusittu ja siinä on nyt täysvärinen LCD-paneeli. Lisäksi pyörässä on USB-portti ja istuinkorkeutta on alennettu 30 mm. Hondan luistonestossa on nyt enemmän säätöjä ja hätäpysäytysvilkut ovat vakiovarusteena.
Polttoaieenkulutuksen pitäisi pysyä noin 28,3 km/l, joten sata kilometriä pitäisi taittua alle 4 litran.
X-ADV-seikkailuskootteri
Karu muotoilu ja seikkailuhenkisyys ovat luoneet X-ADV-skootterille oman tilansa moottoripyörien joukossa. Malli esiteltiin vuonna 2017 ja vuodelle 2021 se päivitetään isolla kädellä. Muutoksia tulee sekä moottoriin että alustaan unohtamatta uutta skarpimpaa ulkonäköä ja uusia teknologioita.
X-ADV jakaa monia samoja päivityksiä kuin NC750X. Teho kasvoi samalla tavalla kolme kilowattia 43 kW / 58 hv, möys vaihteiston välityksiä muutettiin, kuten runkoakin. Paino putosi 3 kg.
Uutta teknologiaa ovat throttle-by-wire ja uudet ajotapavalinnat sekä DTC-vaihteiston toiminnan ja luistoneston valintojen hienosäätö.
Ulkoasu on aiempaa vahvempi ja pyörässä on nyt LED-päivänajovalot. Uutta on myös 1,2 litran hansikaslokero ja isompi, 22 litran tavaratila istuimen alle sekä sinne sijoitettu USB-latausportti.
X-ADV:ssä on myös Hondan uusi Smartphone Voice Control -järjestelmä eli matkapuhelimen puheohjaus vakiona. Se mahdollistaa puhelimen eri toimintojen kuten puhelujen, navigoinnin, musiikin ja viestittelyn ohjaamisen puhumalla. Lisäksi vakiona on uusi 5 tuuman TFT-näyttö.
Neo Sports Café -nakumallisto
Neo Sports Café -mallisto esiteltiin ensi kerran 2017. CB650R päivitettiin jo aiemmin, nyt ovat vuorossa CB1000R ja CB125R.
CB1000R ja CB1000R Black Edition
CB1000R on Hondan Neo Sports Café -linjan lippulaiva, ja sen ulkonäköä on päivitetty entistä eteenpäin nojaavampaan tyyliin. Sen tunnusmerkinomainen pyöreä etuvalo on nyt istutettu pisaranmuotoiseen koteloon ja taivutettu taaksepäin, joten silmä luontevasti seuraa muotoja taaksepäin. Pyörässä on myös uudet seitsemänpuolaiset vanteet
.
Uusi CB1000R Black Edition tuo vielä enemmän lisää aggressiivista ulkonäköä kiitos Deep Graphite Black -maalipinnan ja mustan ajovalon ympäryksen. Mustaa väriteemaa on hyödynnetty laajemminkin ja se tuo kieltämättä syvyyttä malliin.
CB1000R:n moottori on johdettu CBR1000RR Firebladesta. Se on rivinelikko, ja tarjoaa pehmeämpää ja voimantuottoa ja responssia uusittujen ruiskukarttojen avulla. Molemmissa malleissa on myös Hondan uusi Smartphone Voice Control -järjestelmä eli matkapuhelimen puheohjaus vakiona. Se mahdollistaa puhelimen eri toimintojen kuten puhelujen, navigoinnin, musiikin ja viestittelyn ohjaamisen puhumalla. Myös tonnisissa versioissa on uusi 5 tuuman TFT-näyttö.
CB125R
2021 CB125R:ssä on uusi neliventtiilinen nestejäähdytteinen moottori, joka tuottaa maksimitehot, eli 11 kW / 15 hv A1- eli kevytmoottoripyöräkorttia ajatellen. Lisäksi vääntöä on 1,2 Nm aiempaa enemmän. Ensi kertaa 125-kuutioisten moottoripyörien maailmassa CB125R on varustettu Showan ‘Separate Function front fork Big Piston’ (SFF-BP) USD-etuhaarukalla vakiona.
Lisäksi pyörässä on LED-valot, LCD-mittaristo ja IMU:n kautta toimiva ABS-jarrujärjestelmä ja 296 mm jarrulevy.
Tässä jutussamme lisää kuvia juuri julkaistuista malleista:
Kuvakavalkadi Hondan uusista malleista: X-ADV, CB1000R ja Black Edition, NC750X, SH350i ja PCX125
Teksti Erkki Mäki, kuvat Honda Europe.