Vuosimallin 1921 Norton Model 16H tehdaskisapyörällä ajoi Jimmy Shaw vuoden 1921 TT-kisassa. Sen hinta-arvio on 33 400 - 44 600 euroa. Toinen myynnissä oleva TT-tehdaskisapyörä on 1929 Scott Works TT, joka on arvioitu 33 400 - 39 000 euron hintaiseksi.
Kumpikaan pyörä ei TT-kisoissa päässyt maaliin asti mekaanisten ongelmien vuoksi, mutta on hämmästyttävästi säilynyt nykypäivään asti.
– On todellinen etuoikeus esitellä näitä kahta henkiinjäänyttä elävää esimerkkiä TT-ajojen menneiltä ajoilta. Molemmat niin erilaisia ja molemmat miltei sata vuotta vanhoja. Toinen enimmäkseen alkuperäiskunnossa ja toinen restauroitu. Molemmat ovat maantielaillisia, ja niillä olisi hienoa osallistua tapahtumiin kuten Banbury Run tai vain kisata pubiin aurinkoisena sunnuntaina, H&H Classicsin moottoripyöräpuolen pää Mark Bryan hehkutti.
1921 Norton 16H restauroitiin täydellisesti 2012/2013 ja se on viimeksi nähty liikenteessä vuosien 2014 ja 2015 Banbury Run'eissa.
Kyseinen pyörä on yksi viimeisiä Nortonin sivuventtiilimoottorilla varustettuja tehdaskisapyöriä. Jimmy Shaw osallistui sillä vuoden 1921 TT-ajoon. Se myytiin kisan jälkeen Liverpoolissa, ja myyjänä oli tehdaskilpa-ajaja Vic Horsmann.
Pyörän osti Mr. Briggs, joka piti pyörän vuoteen 1982. Sen myi eteenpäin Brooks vuonna 1999 RAF Hendonissa omistajalle, joka huolehti pyörän restauroinnista.
Norton on erittäin hyvässä kunnossa ja sen mukana tulee täydellinen historiatiedosto, jonka mukana on kirje herra Briggsiltä, kopioita vanhoista valokuvista ja tarvittavat paperit.
1929 Scott TT kisapyörä
1929 Scott TT tehdaskisapyörä on alkuperäiskunnossa, ja sen kunnosti Scottin tehdas vuoden 1929 TT-kisan jälkeen.
Tämä äärimmäisen harvinainen Scott on ainoa säilynyt yksilö vuoden 1929 Senior TT:stä. Kaikki muut Scottin tehdaspyörät purettiin tehtaalla kisan jälkeen ja niiden osat kierrätettiin. Ne päätyivät erilaisten myöhempien Scottien osiksi.
Phil Vare oli käyttänyt omaa TT Replikaansa ajojen harjoituksissa, mutta hänen ajonsa oli niin vaikuttavaa, että hänelle annettiin oikea tehdaspyörä harjoitusten loppuajaksi sekä itse kisaan. Hän kaatui kertaalleen kisassa, mutta pääsi matkaan nopeasti. Lopulta Vare oli epäonninen ja joutui keskeyttämään kisan viimeisellä kierroksella mäntään tulleen reiän vuoksi.
Pyörän mukana tulee laaja kirjeenvaihto, jossa on monia kirjeitä Phil Varelta ja Geoff Leeltä, ja jotka dokumentoivat TT-pyörän historiaa.
Kyseessä on mielenkiintoinen tilaisuus omistaa aikakoneesta pudonnut ainutlaatuinen osa Scottin TT-kisahistoriaa. Lisätietoja H&H:n sivuilta täältä.
Teksti Erkki Mäki, kuvat H&H Classics.