Yamaha tiedotti lokakuun lopulla MT-09:n uusista ominaisuuksista vuodelle 2021. Keskeisiä muutoksia olivat Euro 5 -uusittu entistä isompi kolmisylinterinen rivimoottori ja uusi elektroniikkapaketti, jossa on 6-akselinen IMU. Lisäksi pyörän painosta oli niistetty 4 kg, ja tehoa oli saatu lisää 4 hevosvoimaa.
MT-09:n kolmisylinterinen crossplane-moottori on tilavuudeltaan 889 cm3 aiemman 847 cm3 sijaan. Tehoa siinä on 119 hv / 10 000 rpm. Vääntömomentti on 93 Nm / 7000 rpm, joka saavutetaan 1500 alemmalla kierrosluvulla kuin aiemmin.
MT-09:n ensi vuoden mallin tarkempi tekninen erittely on luettavissa täällä: Yamaha MT-09 2021: isompi moottori, lisää tehoa
Uusi Yamaha MT-09 SP on tietenkin linjassa näiden muutosten kanssa, mutta siinä on myös lisäominaisuuksia MT-09-mallisarjan lippulaivana.
Ehkä tärkeimpänä on pyörän laadukkaampi jousitus. Kuten MT-09-mallissakin, SP:ssä on KYBin etuiskunvaimennin, mutta premium-versiona. Siinä on DLC-pinnoitus ja täysi säädettävyys, eli sekä nopea- että hidassäätö puristus- ja paluuvaimennuksille sekä jousen esijännityksen säätö.
Takana on puolestaan Öhlinsin iskunvaimennin, jossa on säädettävä puristus- ja paluuvaimennus sekä jousen esijännityksen säätö.
Takahaarukka on anodisoitua ja harjattua alumiinia. Lisäksi alumiinirunko on päällystetty Crystal Graphite -pinnoitteella.
SP:ssä on lisäksi mustaksi anodisoidut ohjaustanko, jarru- ja kytkinkahva, sekä läpinäkyvät, mattapintaiset etu- ja takajarrunestesäiliöt.
MT-09 SP -malli tulee myyntiin R1M-vaikutteisella Icon Performance sinimustalla värityksellä. Pyörässä on myös uudet, pyörän sporttista luonnetta korostavat grafiikat.
Malli tulee markkinoille maaliskuussa.
Teksti Erkki Mäki. Kuvat Yamaha.