Intialainen Royal Enfield on julkistanut kerralla kolme uutta Meteor 350 -mallia. Halvin niistä on Fireball 176 000 rupian, 2010 euron hinnallaan. Stellar maksaa 181 000 rupiaa, eli 2067 euroa ja Supernova 190 000 rupiaa, 2170 euroa. Meteor perustuu kokonaan uudelle ratkaisulle.
Malli tulee myyntiin kolmena variaationa: Fireball, Stellar ja Supernova.
Meteor 350 korvaa Thunderbird ja Thunderbird X:n Intian markkinoilla. Ulkonäkö viittaa silti vahvasti tuttuun Thunderbird X:ään.
Ajovalo on pyöreä, ja sitä ympäröivät päivänvalo-LEDit. Muita tyypillisiä piirteitä ovat näkyvästi muotoiltu bensiinitankki ja kaarevat lokasuojat. Pyörässä on valuvanteet.
Mallissa on Royal Enfieldin uusi puolidigitaalinen mittaristopaneeli, jossa on erillinen väri-TFT-näyttö. Näyttö voidaan yhdistää älypuhelimeen Bluetooth-yhteydellä ja Royal Enfieldin appilla, joiden avulla näyttöä voidaan hyödyntää navigoinnissa. Mittaristo ei kuitenkaan näytä tulevia puheluja tai tekstiviestejä, koska RE uskoo, että ne häiritsisivät kuljettajan keskittymistä liikenteeseen.
RE on kertonut alusta lähtien, että Meteor 350 on suunniteltu pitkänmatkanajoa varten, ja pyörän ergonomia heijastaa tätä. Tyypilliseen kruiserin tapaan jalkatapit ovat edessä, ohjaustanko vedetty vähän taaksepäin ja istuin on leveä ja pehmustettu. Istuinkorkeus on vain 765 mm.
Meteorin täysin uusi ilmajäähdytteinen moottori on yksisylinterinen 349 cm3, jonka teho on 20.2 hv / 6100 rpm ja huippuvääntö 27 Nm / 4000 rpm. Moottorissa on tasapainoakseli kammitsemassa ylimääräisiä värinöitä. Voimanlähde täyttää BS VI -normin.
Uuden kaksoiskehtorungon pitäisi RE:n mukaan olla jäykempi kuin Thunderbirdin.
Etuteleskooppi on perinteinen 41 mm, ja sen joustomatka on 130 mm. Takana on kaksi iskunvaimenninta, joissa on 6-asentoinen jousen etujännityksen säätö.
Meteorin akseliväli on 1400 mm ja maavara 170 mm. Pyörän painoa on saatu alas kuusi kilogrammaa, se painaa nyt 191 kg.
Edessä on yksi 300 mm levy ja takana 270 mm levy. ABS:stä ei ole tietoa.
Malleihin on tarjolla runsaasti valmistajan kustomointiosia.
Maltillisen nätisti modernisoitu Meteor kelpaisi varmaan täkäläisilläkin markkinoilla.
Teksti Erkki Mäki, kuvat Royal Enfield