Tammikuun ja syyskuun 2020 välisenä aikana moottoripyöriä rekisteröitiin Euroopan viidellä suurimmalla markkinalla 708 503 kappaletta. Tämä merkitsi 3,3 % pudotusta viime vuoden yhdeksään ensimmäiseen kuukauteen verrattuna. Silloin rekisteröitiin kaikkiaan 732 826 moottoripyörää.
Ranska, Saksa, Italia, Espanja ja Englanti muodostavat yhdessä noin 80 % EU:n ja Englannin yhteenlasketuista mp-markkinoista.
Syksyinen trendi näyttää kuitenkin paranemista vuoden kuuteen ensimmäiseen kuukauteen verrattuna, jolloin moottoripyörien rekisteröinti Euroopan päämarkkinoilla oli laskenut keskimäärin 17 %. Tämä johtui koronaviruksen aiheuttamasta kaupallisten aktiviteettien halvaantumisesta, todetaan ACEM:in, Euroopan moottoripyöräteollisuuden liiton tiedotteessa.
Mopedisegmentti voi paremmin
Mopedien myynti näyttää paremmalta, sillä niiden rekisteröinti Euroopan suurimmilla markkinoilla (Belgia, Ranska, Saksa, Italia, Hollanti ja Espanja) saavutti 205 688 rekisteröinnin tason vuoden 9 ensi kuukauden aikana. Tämä merkitsi 6,4 % kasvua edelliseen vuoteen verrattuna.
Toipuminen alkanut - varauksin
– Vuoden 2020 yhdeksän ensimmäisen kuukauden rekisteröintitiedot osoittavat, että ala on alkanut hitaasti toipua hyvin vaikeista maalis- ja huhtikuusta, joka asetti koko sektorin ennennäkemättömän taloudellisen paineen alle. Tilanne pysyy herkkänä, ja koronaviruksen puhkeamisen aiheuttama epävarmuus ei vielä ole ohi, totesi tilanteesta ACEM:in pääsihteeri Antonio Perlot.
– On kuitenkin syitä olla optimistinen. EU:n päätös laajentaa Euro 4 -normien mukaisten moottoripyörien myyntiä 31.12.2021 loppuun asti auttaa varmasti moottoripyöräalaa sopeutumaan kriisiin paremmin.
– Lisäksi Covid-19-kriisi antaa mahdollisuuksia politiikantekijöille miettiä paikallista liikennepolitiikkaa. Kriisi on selvästi osoittanut, että liiallinen luottavaisuus julkiseen liikenteeseen voi luoda haavoittuvuuksia kaupunkien kuljetusjärjestelmiin. Parempi lähestymistapa olisi löytää tasapaino eri kuljetusmuotojen välille. Parempi kaksipyöräisten integraatio liikennemiksiin voisi esimerkiksi vähentää nykyisiä riskejä julkisten liikenneverkkojen kohdalla, Perlot pohtii.