BMW:n R nineT -mallisarjan moottoria on uusittu vuodelle 2021 täyttämään Euro 5 -päästönormin vaatimukset. Bokserimoottorin kuutiotilavuus on uudistuksen myötä säilynyt ennallaan, mutta sen teho on laskenut hevosvoimalla. Moottori tuottaa nyt 80 kW / 109 hv / 7250 rpm kun sen teho oli aiemmin 81 kW / 110 hv / 7750 rpm. Maksimivääntö on edelleen sama 116 Nm / 6000 rpm. Muutos toteutettiin uusimalla sylinterikannet ja ruiskuventtiilit.
Palotiloissa on uusi järjestelmä, joka pyörteistää polttoaineseoksen, tuloksena pitäisi olla parempi ja puhtaampi palaminen sekä parempi vääntö. Muutosten jälkeen vääntökäyrän pitäisikin olla selkeästi edeltäjää parempi 4000 - 6000 kierroksen välillä.
Kaikissa malleissa on nyt vakiona mukana kaksi ajotapavalintaa, "Rain" ja "Road". Lisäksi niissä on USB-pistoke ja takajousen esijännityksen säätö unohtamatta kaarre-ABSeja, jotka tottelevat BMW:n tapauksessa nimeä ABS Pro sekä vielä Dynamic Brake Control, DBC, joka tehostaa jarrujen toimintaa.
Takaiskunvaimennin on uusittu, sen vaimennuksen määrä riippuu joustomatkan pituudesta (WAD).
Myös pyörien mittaristo ja valovarustus on uusittu.
Lisäksi pyörien kustomointi- ja lisävarustevaikoimaa on laajennettu entisestään.
Mallisarjan mallit vuodelle 2021: R nineT, R nineT Pure, R nineT Scrambler ja R nineT Urban G/S.
Teksti Erkki Mäki, kuvat BMW.