Roni Niemelä on speedway-uralle hakeuduttuaan käynyt isänsä Markon tuella kaikki lajin luokat läpi. Roni aloitti nelivuotiaana ja sen jälkeen ovat ovaalilla tutuksi tulleet 50-, 110-, 150- sekä kaksitahtisten 85-luokka. 250-kuutioisissa on takana muutama kausi ja nyt 16-vuotiaana edessä ensimmäinen kilpailukausi suurimmassa 500-luokassa.
Ennakkoluulottomuus ja tinkimätön harjoittelu ovat Ronin matkalla tuoneet myös jo menestystä, sillä taskussa on 85- kuutioisella Ruotsin sarjasta joukkuemestaruus, kaksi joukkue-suomenmestaruutta, sekä hyvä kokemus viime vuodelta Ruotsin sarjasta 250-luokassa, pistekeskiarvon riittäessä siinä hienosti viidenteen sijaan. Off-season-lajina on ollut muutaman kauden pitkä jäärata, jossa mies hätyyttelee 250-luokassa jo kansallista kärkeä.
Nyt ensimmäiseen kauteen 500-luokassa on valmistauduttu hyvin sekä asianmukaisella kalustolla ja koska pandemiatilanne estää toistaiseksi ajamisen Gislavedin Lejonen-speedwayjoukkueessa, panokset ovat Seinäjoen Moottorikerhon nuorella kuljettajalla tiukasti kotimaan kisoissa.
Roni Niemelä tunnetaan tinkimättömänä harjoittelijana, joten jopa kolmen viikoittaisen ajokerran lisäksi kalenterin täyttää pyörien huollon ohessa sekä ohjattu että omaehtoinen liikunta muun muassa kuntosaleilla ja lenkkipoluilla. Kehittymistä tulevaisuudessa edistää lisäksi, että Seinäjoen Ilmastointi Oy:ssä jo työskentelevä nuorukainen sai opiskelupaikan Seduun talotekniikan perustutkintoa suorittamaan ja valittiin samalla Etelä-Pohjanmaan urheiluakatemiaan.
Konkari ja juniori harjoittelevat eniten
Esko Mylläri edustaa speedway-kokemusta. Hän aloitti lajin vuonna 1972, ja on sen jälkeen nähnyt ja kokenut lajin parissa monenlaista. Nyt 73-vuotias konkari on Roni Niemelän kanssa ollut pari kautta Routakallion radalla eniten harjoitellut parivaljakko, Eskon ajaessa parhaillaan myös kolmen harjoituksen viikkotahtia. Kun Niemelä oli mini- speedwayiässä, Mylläri kävi piirtelemässä ajolinjoja sekä antamassa vinkkejä ajamiseen.
Mylläri aloitti speedway-uransa Tampereen Eteläpuistosta ja harjoittelemassa saatettiin käydä arkisin Lahdessakin saakka, koska Seinäjoella ei tuolloin omaa rataa ollut. Maaradan parista lähtenyt harrastus on tuonut mieleenpainuvimpina menestyksen hetkinä SM-pronssin vuonna 1974 ja pariajon SM-hopean pari vuotta myöhemmin.
Ikimuistoinen on myös Turussa 400 metrin hiilimurskaradalla saavutettu kansainvälisen kisan voitto, josta nettosi tuolloin huomattavan 5000 markan palkinnon. Menestyksen avaimeksi Mylläri kertoo Ruotsissa järjestetyn speedwayleirin, jolle hän vuosi aloittamisensa jälkeen matkasi.
”Siellä oli armeijameininki, joten fyysistä suorituskykyä mitattiin heti alkuunsa järjestelmällisesti ja MM-tason miehet teettivät ajoharjoitteita niin kauan, että haluttu taso läpäistiin”, kertoo Mylläri.
Roni Niemelässä lajin veteraani kertoo laittaneensa merkille tinkimättömän asenteen kaikkeen tekemiseen harjoituksissa, sekä vahvuutena hyvän fyysisen kunnon – perusasioita matkalla menestykseen.
Seinäjoen Moottorikerho järjestää speedwayn SM-liigakisan Routakallion radalla keskiviikkona 17.6.2020, josta lisää kerhon Facebook-sivuilla.