Suistuminen kaarteessa

Useimmat tapaukset olisi voitu välttää oikealla toiminnalla.

Noin neljännes tapauksista olisi vältetty, jos kuljettajalla olisi ollut edes jonkilaista kokemusta kaarrejosta ja kallistelusta maantienopeuksilla.

Loput onnettomuudet edustavat aluetta kuljettajan korvien välissä. Eli on naatiskeltu/yritetty liikaa. Taidot tai pyörän ominaisuudet on ylitetty.

Edustaa noin 20% onnettomuuksista.

Risteysonnettomuudet

Kaksi kolmesta tapauksesta olisi voitu välttää, jos olisi käytetty rajoitusten mukaista nopeutta.

Neljässä tapauksessa onnettomuus ehkä olisi voitu välttää moottoripyöräilijän toisenlaisella toiminnalla.

Kolmannes tapauksista ei olisi ollut vältettävissä

Noin 10 % onnettomuuksista. Vaihtelut vuositasolla ovat suuret.

Matkalle mahtuu monenlaista.

 

Hirvieläinonnettomuus

Törmäys hirveen tai peuraan on usein motoristille kohtalokas. Keinot välttää törmäys ovat vähäiset.

Tämä onnettomuuslaji muistuttaa eniten lottoa. Tiettyinä vuorokauden aikoina ja tien reunojen ollessa puiden ja pensaiden peittämiä, voidaan omalla nopeudella hiukan pienentää riskiä ja ennen kaikkea lieventää seurauksien vakavuutta.
Kun näet hirvivaroitusmerkin laske nopeutta ja tarkkaile tien reunoja, varsinkin paikoissa missä metsä ylettyy lähelle tietä.

Tilastoissa noin 60 km/h on sellainen nopeus, jossa ei enää kohtalokkaita hirviin törmäyksiä satu.

Edustaa noin 14 % koko aineistosta.

Hallinnan menetys

Keuliminen on yleinen syy moton hallinnan menetykseen. Kannattaa harrastaa vain suljetulla alueella.

Keuliminen on yleinen syy moton hallinnan menetykseen. Kannattaa harrastaa vain suljetulla alueella.

Tarkoittaa tapausta, jossa kuljettaja on menettänyt moottoripyörän hallinnan syystä tai toisesta ja syntyneissä seurauksissa kuljettaja on kuollut. Useimmiten syynä on ollut ns. keuliminen eli ajaminen pelkän takapyörän varassa.

Usein keuliminen on päättynyt hallinnan menetykseen, kun etupyörä on laskettu/laskeutunut takaisin tien pintaan. Usein tässä kosketusvaiheessa moottoripyörän ajovakavuus menetetään ja osutaan muihin ajoneuvoihin tai tien reunalla oleviin esteisiin.

Kaikki tapaukset olisi voitu välttää oikealla harjoittelulla.

Syitä: Keuliminen väärässä ympäristössä tai pyörän hallinta on menetetty jarrutuksen tai kiihdytyksen seurauksena.

Edustaa noin 10 % onnettomuuksista.

Stunttaaminen on syytä jättää ammattilaisille ja tarkoitukseen sopivaan paikkaan.

Stunttaaminen on syytä jättää ammattilaisille ja tarkoitukseen sopivaan paikkaan.

Mietteitä ja johtopäätöksiä

Tilannenopeus on edelleen tärkeä tekijä onnettomuuksien välttämisessä. Moottoripyörän hyvä kiihtyvyys ja hidastuvuus saavat kokemattomat kuljettajat helposti ottamaan turhia riskejä liian pienten turvavälien muodossa.

Yhdessäkään onnettomuudessa moottoripyörien katsastuspakolla ei olisi ollut merkitystä, koska ne moottoripyörät, joiden varusteissa oli puutteita, olivat crossipyöriä, joilla ei muutenkaan saisi ajaa tiellä.

Vanhalla autonajokortin ajo-oikeudella harrastuksen piiriin tulevia tulisi moottoripyörän oston yhteydessä opastaa hakeutumaan koulutukseen.

Moottoripyöräilijän havaittavuutta huomattavasti lisääviä liikenteenohjaajan liivejä näkyy jo moottoripyöräilijöillä käytössä aika paljon ja niiden käyttö lisääntyy koko ajan.

Uusissa pyörissä ovat ABS-jarrut pakollinen ja varmasti hyvä varuste kaikille kuljettajille.

Sopivan moottoripyörän valinta

Ehkä tärkein valinta alussa olisi pysyä aika yksinkertaisissa kriteereissä.

Jos kasaa liikaa vaatimuksia ensimmäiselle pyörälle, voi homma mennä kiville nopeasti.

Supermoto.

Supermoto.

Ihan perusjuttuja on valita tarpeeksi pienitehoinen ja -painoinen pyörä, siten opitaan ajamisen perustaidot suhtkoht turvallisesti. Sellainen max 70 heppaa aluksi, ja jos pyörän jaksaa yksin nostaa pystyyn, on painokin suunnilleen kohdillaan.

Kun on kesän tai pari ajellut ja omaakin kokemusta alkaa jo olla, voi paremmin miettiä seuraavaa siirtoa.

Formula- ja MotoGP -kuskitkin ovat aikoinaan aloittaneet mikroautoilla ja piikeillä. Miksiköhän?

Rehellinen peruspyörä.

Rehellinen peruspyörä.

Moottoripyöräily on fiilistelylaji, joten on selvää että yksi tykkää muoviluodista ja toinen Harrikasta. Eli tee juuri niin kuin haluat, kunhan noudatat tuota teho- ja paino-ohjetta harrastuksen alussa. Useimmat tuntemani motoristit ovat vuosien saatossa vannoneet monienkin erilaisten pyörien nimiin. Onneksi on vaihtoehtoja.

Mieti myös missä säilytät moottoripyörää talvella. Kadun varressa säilytys tuhoaa pyörän jopa yhdessä talvessa.

Hyväkin pyörä voi mennä pilalle talven ulkosäilytyksen aikana.

Hyväkin pyörä voi mennä pilalle talven ulkosäilytyksen aikana.

Moottoripyörän käyttöohjeet:

- Opettele käyttämään jarruja oikein ja tehokkaasti.

- Käytä aina ajaessasi työntöohjausta.

- Huolehdi turvavälistä ympärilläsi.

- Tarkkaile tapahtumia ympärilläsi ja myös tienpintaa edessäsi.

- Huimaile suljetulla alueella, ei liikenteessä.

- Risteyksissä tarkkaile, että sinut on huomattu.

- Epäile aina pahinta, jos edessä on näköeste, esimerkiksi mäenharja tai suuri ajoneuvo.

- Hirvi- ja peuravaara-alueilla aja maltillisesti.

- Käytä aina kunnollisia ja näkyviä ajovarusteita.

- Säädä ajatusmaailmasi motukka-asentoon.

Turvallisia kilometrejä!

Tv. Mikko Paaso

Kopteri.

Kopteri.