Viimeisessä vuoden 2018 ajokorttiuudistuksessa pakollisia teoriatunteja vähennettiin radikaalisti.
Sen lisäksi käsittelykokeen painopiste siirtyi ns temppukategoriaan. Parkkipaikalla veivataan kahdeksikkoa ikäviin asti ja ajamisen opetteluun maantienopeuksissa ei jää aikaa yhtään.
Totuushan on, ettei sinne parkkipaikalle ole kukaan kuollut, mutta maantiellä tuppaa onnettomuuksissa sattumaan pahemmin kun vauhtiakin on aika paljon.
Tämän updeittausaineiston on tarkoitus opastaa uusia motoristeja miettimään omia valmiuksiaan tulevissa liikennetilanteissa. Kertaus on tietysti erinomainen juttu kokeneellekin motoristille.
Jarruttamisen osaamisen taito
Yksittäisistä moottoripyörän hallintataidoista jarrutus on kaikkein tärkein. Vaikka ajaisimme miten ennakoivasti, tulee tilanteita joissa on pakko tehdä tehokas jarrutus. Kun tilanne tulee, pitää osata jarruttaa - silloin ei ole enää aikaa harjoitella.
Jarrutus aloitetaan molemmilla jarruilla yhtä aikaa.
Etujarrukahvaa puristetaan, ei nykäistä.
Katse on pitkällä edessä, seurataan miten tilanne kehittyy.
Tärkeää: nämä asiat jarrutuksen aikana tapahtuvat
Etujarrun hidastuksen takia etujousitus painuu kasaan ja pyörän painopiste siirtyy enemmän etupyörän päälle. Tämän painonsiirron vuoksi voimme nyt lisätä hiukan etujarrun puristusta ja siten jarruvoimaa. Tämä painon siirtymävaihe on se kriittinen asia, joka tulee opetella huolellisesti. Aina kun ajat erilaista pyörää, tee muutama koejarrutus, näin tiedät minkä verran keula painuu, ja osaat tositilanteessa toimia paremmin.
Takajarrun merkitys vastaavasti vähenee kun painoa siirtyy eteen.
Jarrutusharjoituksissa kannattaakin keskittyä etujarrun käyttöön. Suurimmillaan se hoitaa 100 % jarrutuksesta, ilmassa oleva takapyörä ei jarruvoimia synnytä.
Kuljettaja puristaa polvillaan tankkia jarrutuksissa. Kädet ottavat vastaan kuljettajan ylävartalon painoa. Käsiä ei kuitenkaan lukita suoriksi, vaan säilytetään tuntuma ohjaukseen ja ohjataan tarvittaessa.
Jarrutuksen loppuvaiheessa hiukan ennen lopullista pysähtymistä pitää jarruvoimaa hiukan vähentää ettei etupyörä lukkiudu jarrutuksen lopussa. Vertaa autolla jarrutuksen loppuniiaus.
Abs-jarrut helpottavat tehokkaan jarrutuksen tekemistä.
Muista pitää katse pitkällä edessä myös jarrutuksen aikana.
Tilanteen kehittymisen seuraaminen on tärkeää.
***
Terveisin
Mikko Paaso