Kirsten Landman ja Taye Perry saivat sankareille kuuluvan vastaanoton eilen, kun palasivat Etelä-Afrikkaan.
Yksi Kirstenin pääsponsoreista, Ryobi Africa, kuulutti maailmalle perjantaina, että "Hän teki sen! Kirsten Landman on saavuttanut unelmansa ylittää Dakarin maalilinja, ja samalla hänestä tuli ensimmäinen afrikkalainen nainen, joka koskaan on onnistunut siinä moottoripyörällä".
Kirsten Landmanin tarina kertoo rohkeudesta ja päättäväisyydestä. Hän oli pahassa, miltei hänen henkensä maksaneessa onnettomuudessa, vuoden 2013 Desert 1000 -kisassa Botswanassa. Voitettuaan pelkonsa enduroajoa kohtaan hän ei pelkästään osallistunut 2020 Dakariin, vaan hänellä oli myös missio olla ensimmäinen afrikkalainen nainen, joka ylittää maaliviivan ja ansaitsee arvostetun Dakarin läpäisseiden mitalin.
Kisan päättymistä edellisenä iltana Landman myönsi, että "tämä on ollut tunteiden vuoristorataa. En kestä odottaa maaliviivan ylittämistä."
Sen ylittämällä hän sitten tekikin historiaa. Eräs hänen faneistaan tiivisti useimpien tunteet hienosti: "Onnittelut, Kirsten! Mikä mieletön saavutus. Rohkeutta, päättäväisyyttä ja puhdasta cojonesia! Mikä inspiraation lähde oletkaan kaikille eteläafrikkalaisille kannattajillesi!"
Taye Perry - Etelä-Afrikan aavikkoruusu
Taye Perry tuli maaliin myöhemmin, mutta hän puolestaan voitti monien sydämen, kun kieltäytyi keskeyttämästä ja luopumasta kisasta, vaikka joutui tunteja odottamaan erämaassa kaaduttuaan ja pyörään tulleen sähkövian vuoksi.
28-vuotiasta Rustenburgissa Etelä-Afrikassa asuvaa kisaajaa kutsutaan Etelä-Arfikan Aavikkoruusuksi. Hän on vain 158 senttimetriä pitkä, mutta on voittanut mm. maansa mestaruuden endurossa. Ja sitäpaitsi hän ajoi komeasti maaliin maailman vaikemmassa erämaakisassa, Dakar-rallissa.
Hän on loistava esimerkki siitä, miten ei koskaan pidä antaa periksi.
Perry kaatui, kun kisaa oli jäljellä enää kaksi päivää, ja matkaa jäljellä 1173 kilometriä. Sitä ennen hän oli ajanut jo 10 päivää ja 6666 kilometriä, ja oli sijalla kolme naismoottoripyöräilijöiden luokassa sekä 10 parhaan joukossa tulokkaiden ryhmässä. Kaatumisen jälkeen hänen pyöränsä ei enää suostunut käynnistymään.
Perryllä oli kova valinta edessä: jos hän pyytäisi evakuointia, hänen kisansa olisi ohi. Niinpä hän valitsi sen sijaan tuntikausien odottamisen erämaan "Tyhjässä Neljänneksessä" (Ranskan kokoinen autiomaa), kunnes espanjalainen ja argentiinalainen autotiimi pelasti hänet. Hän oli päättänyt, ettei hänen unelmansa kuole, ja niin autotiimi hinasi hänet perille satojen kilometrien matkan, aina siihen asti kuin oli sallittua.
Sen jälkeen hän työnsi pyöränsä etapin maalilinjan yli päätyäkseen tiimikavereidensa käsivarsille. Tayellä oli vain kaksi tuntia aikaa levätä teltassaan, jona aikana tiimi korjasi hänen pyöränsä. Sen jälkeen hänen pitikin lähteä ajamaan rallin viimeistä päiväetappia.
Taye ehti nukkua vain noin 90 minuuttia. Hänen sijoituksensa viimeisellä, 12. etapilla, oli "äärimmäisen viimeinen", mutta hän vain puristi eteenpäin.
– Minun sijoitukseni ei enää ollut olennainen asia. Mutta olin kiitollista kyllä vielä mukana. Ja täällä olen, Dakarin läpiajaneiden mitalini kanssa, hän kirjoitti Facebook-päivityksessään. – Edelleen rakastan joka hetkeä, tietäen, että taistelin niiden eteen, ja olen kiitollinen jokaisesta kamppailusta ja haasteesta. Tulen takaisin entistä parempana. Enkä malta odottaa, että pääsen pyöräni päälle taas, Perry ilakoi maalissa.
Taye päätyi sijalle 77, mutta valtasi kaikkien sydämet sisukkuudellaan ja peräänantamattomuudellaan. 144 kisaan startanneesta motoristista Taye oli, mikä tärkeintä, niiden 93 joukossa, jotka ajoivat kisan maaliin asti.
Asiasta kertoi SA People.