Vuoden moottoripyöräurheilijavalinta oli Kytöselle ensimmäinen.
– Tunnustus tuntuu totta kai hyvältä. On sellainen olo, että olen onnistunut. Varsinkin, kun puhutaan kaikista moottoripyörälajeista eikä vain endurosta, Kytönen korosti.
Marraskuussa 20 vuotta täyttänyt Kytönen voitti menneellä endurokaudella kaikkien luokkien yleiskilpailun sekä Junior E1 -luokan Euroopan mestaruuden. EM-titteli tuli myös maajoukkueessa. Suomen mestaruutta hän juhli E1-luokassa. Junior 1 -luokan MM-sarjassa Kytönen oli seitsemäs voittaen kauden aikana yhden osakilpailun Kreikassa. Kyseessä oli hänen ensimmäinen ykköstilansa MM-tasolla. Kytöseltä jäi kauden päätösviikonloppu (kaksi osakilpailua) väliin sairastelun takia.
– Suurimpana saavutuksena pidän yleiskilpailun Euroopan mestaruutta. Myös Kreikan MM-osakisassa tullut ensimmäinen voittoni oli erityinen. Oli hienoa päästä seisomaan ykköskorokkeelle. Kaikki kisat olivat suhteellisen hyviä, mutta nuo asiat nousevat esiin.
Kytönen on tehnyt jo vuosia määrätietoisesti töitä uransa eteen. Motocross oli pitkään hänen ykköslajinsa eikä jämsäläinen ole sitä vieläkään täysin unohtanut. Kytönen esimerkiksi voitti MX2-luokassa yhden SM-erän viime kaudella ja oli osan kaudesta ajaneena SM-loppupisteissä kuudes. Pääpanokset ovat kuitenkin nykyään nimenomaan endurossa.
– Endurokauden aikana oli muutama tiukka paikka, mutta hermot pitivät. Pääkoppani on pelannut yllättävän hyvin. Pystyin kauden aikana myös nousemaan takaa-ajoasemista ja sitä kautta ratkaisemaan Euroopan mestaruuden. Hyvin on tullut onnistumisia, mitä kautta itseluottamukseni on kasvanut.
Juniorimenestyksen hakuun italialaistiimissä
Isänsä Vesa Kytösen omistamassa Kytönen Motorsport -tiimissä ja Husqvarnalla ajanut Roni Kytönen suuntaa edessä siintävällä kaudella tuoreelle polulle. Hän on allekirjoittanut ajajasopimuksen italialaisen Honda RedMoto -tiimin kanssa. Kytönen kilpailee junioreiden MM-sarjassa Hondalla, tavoitteenaan mestaruus.
– Fiilikset ovat sopimuksen myötä hyvät. Tulee uusi askel eteenpäin urallani. Ammattilaisuus ja maailmanmestaruus ovat olleet tavoitteenani pienestä pitäen, ja nyt toinen niistä toteutuu. Nyt se kova työnteko vasta alkaa, jotta pysyn ammattilaisena ja pystyn tavoittelemaan maailmanmestaruutta – mielelläni useampaa, Kytönen muistuttaa.
– 23-vuotiaaksi asti saa ajaa junioriluokassa, minkä takia jatkan kyseisessä luokassa. Tarvitsen myös edelleen kehitystä ajajana ennen aikuisiin siirtymistä, ja kyllä junioriluokkakin on erittäin kovatasoinen.
Kytönen ajaa tänä vuonna myös Italian mestaruussarjassa. Lisäksi hän kaavailee osallistumista enduron ja motocrossin SM-sarjoihin.
– Aika paljon tulee taas reissaamista. Ajan koko Italian sarjan ja näillä näkymin viisi SM-osakisaa. Jos pääsisin ajamaan jonkin crossikisan, olisi sekin hienoa, mutta crossi ei ole pääasia.
Kytönen kävi tutustumassa RedMoto-tiimin väkeen joulukuun alussa ja hän on jo aiemminkin ollut tekemisissä italialaisjoukkojen kanssa. Kytönen kehuu porukkaa mukavaksi. Ensimmäinen yhteinen ajoleiri käynnistyy pian Espanjassa, minne Kytönen suuntaa nyt sunnuntaina. Kytönen odottaa uuden yhteistyön alkamista innoissaan.
MM-kausi starttaa Portugalissa 17.-19. huhtikuuta. Sarja vierailee kahdeksassa maassa, joissa ajetaan kahdeksan viikonlopun aikana 16 osakilpailua. Loppusijoitukset ovat selvillä 16.-18. lokakuuta ajettavan Saksan osakilpailujen päätteeksi.