Tänäkin vuonna tapahtumaan osallistui motivoituneita ja innokkaita nuoria, jotka eivät palautetta kavahtaneet. Jokainen sai henkilökohtaista palautetta yhdeltä tai useammalta kouluttajalta päivän mittaan, ja jokaisen ajaminen kehittyi huimasti. Mukana oli monenlaisia katu- / sport-pyöräkuljettajia joka puolelta Suomea.
Pesämäen rata soveltuu maxin kaltaiselle tapahtumalle hienosti. Ystävällinen henkilökunta, komeat puitteet, koulutus- ja oppimisystävällinen rata sekä sopiva etäisyys Honkajoen ja Isojoen kaupoista ja huoltoasemista luovat hyvät ennusmerkit onnistuneelle kokoontumisajolle.
Max22-tapahtumalla MP69 haluaa innostaa nuoria motoristeja kehittymään moottoripyöräilyssä. Ideana on pitää tilaisuus mukavana kokoontumisena yhteisen harrastuksen ääressä, joten asennekasvatuksesta tai turhan holhoavasta koulutuksesta halutaan pysyä kaukana.
– Haluamme opastaa nuoria menestymään ajamisessaan ja välttämään onnettomuudet, mutta liian holhoava asennekasvatus kääntyy helposti itseään vastaan. Tarjoamme mieluummin faktoja ja työkaluja ajamisen parantamiseen ja sitä kautta parempaan turvallisuuteen, ja näitä tapaamamme nuoret tuntuvat hyödyntävän edukseen varsin luontevasti, Tommi Lumiaho toteaa.
Nuorten haasteet ja osaamisen tarpeet
MP69n kouluttaja ja nuorisovastaava Joonas Tikkanen, mitkä ovat maxin kaltaisen tapahtuman haasteet?
– Yksi suurimmista haasteista tapahtumassa on saada nuoret uskaltamaan lähteä mukaan. "En mä osaa ajaa tarpeeks hyvin. En tunne sieltä ketään." Yksi ongelma nuorille on usein myös matkan pituus. Moottoriradat ovat syrjäisissä paikoissa.
Jos tapahtumaan lähtö houkuttelee muuten, ei näistä asioista kannata huolestua. Porukka on rentoa ja samanhenkistä. Kun lähtee pitemmälle matkalle, huomaa, että matka voi joskus olla puoli hupia. Kaikki moottoripyörät ovat tarkoitettu ajettaviksi, Tikkanen uskoo.
Mitä neuvoisit henkilölle, joka ei halua tulla maxiin, koska "siellä pitää osata ajaa lujaa"?
– Ainut vaatimus tapahtumaan osallistumiselle on ajokortti. Jokainen joka osaa ajaa radalla lujaa, on myös joskus ollut ensimmäistä kertaa radalla. Eikä kukaan alkuun osaa ajaa lujaa, eikä tarvitsekaan. Aloittelija saa rata-ajosta paljon enemmän irti, kun keskittyy muuhun kuin siihen miten kovaa saa milläkin suoralla saa pyörän kulkemaan.
Helposti tulee myös kuviteltua, että radalla pitää ajaa tietynlaisella moottoripyörällä. Tapahtumassa on pyöriä laidasta laitaan. Sporttipyörät eivät missään nimessä ole ainoita vehkeitä, joilla radalle pääsee.
Onko Max22 kokoontumisajo vai ratakoulutustapahtuma?
– Se on osaltaan kumpaakin. Osallistujista suuri osa on ensimmäistä kertaa radalla. Koulutus auttaa etenkin heitä, mutta myös radalla aikaisemmin käyneet oppivat aina paljon uutta. Itse muutaman kerran tapahtumaan osallistuneena voin sanoa, ettei tapahtuma olisi puoliakaan siitä mitä se on ilman rentoa meininkiä, kun ratapäivä on ohi ja porukka siirtyy majoitukseen saunomaan ja pitämään hauskaa. Kokoontumisajo saattaa olla hiukan vanhahtavalta kuulostava termi, mutta se silti kuvaa maxia hyvin.
Mitä maxissa opetetaan ja mitä hyötyä siitä on?
– Maxissa opetetaan perusasioita jotka helpottavat radalla ajamista. Ajoasento, katseen käyttö ja ajolinjan valinta ovat esimerkkejä koulutuksen sisällöstä. Nämä asiat helpottavat myös ajamista liikenteessä. Maxissa käydään läpi myös pelkkään radalla ajamiseen liittyviä tekniikoita.
Tärkein osuus oppimisesta on se, kun kuskit pääsevät kokeilemaan itse omia rajojaan. Nopeus kasvaa täysin huomaamatta ja kallistukset mitkä jännittivät alkupäivästä tuntuvat köröttelyltä. Tästä seuraa eräs rataharjoittelun hyöty: opitaan ajamaan pyörää loppuun asti. Harvassa tieltä suistumisessa pito on loppunut kesken. 75 euron hintaisena Max22 on myös vähintäänkin kohtuullinen panostus omaan ajamiseen, ja toki hauskan pitoon siinä sivussa, Tikkanen väittää.