Pyörän mallimerkintä, Harley-Davidson XB1200FT, kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta ihan heti ei tule mieleen Harrikan malliluettelosta tällaista?
– Kyse on Aarre Soivuoren (28.10.1960-5.10.2017) muistoksi rakennetusta pyörästä. Tällaista mallia ei tosiaankaan ole koskaan ollut olemassa, mutta ei ole ollut olemassa myöskään yhtä avuliasta ja positiivista ihmistä, kuin Aarre oli. Aarre oli hyvin tunnettu speedway-, jääspeedway- ja jääratakuljettaja, jolla oli aina suurella sydämellä aikaa auttaa motoristikavereita, Martti Mäki-Jouppila toteaa pyörän syntyhistoriasta.
Kolme kuukautta on pitkä aika pyörän rakentamiseen paitsi jos pyörässä on paljon uniikkiosia ja pitää saada Buellin moottori asennettua Harley-Davidson Sportsterin runkoon, mihin sitä ei ole lainkaan tarkoitettu, kuten tässä tapauksessa. Pyörästä näkee, että tekijä on miettinyt asiaa paljon, ja aika moni ympyräinen osa on sovitettu neliön malliseen reikään ja päinvastoin, kun on haluttu tehdä siitä juuri sellainen kuin se on.
Pyörä on hyvin pelkistetty, ja siitä on siivottu kaikki ylimääräinen pois.
Harley-Davidson XB1200FT:ssä on mm. käsintehty pakoputkisto ja Sportsterin madallettu keula sekä Mikunin kaasari. Pelkästään pakoputkiston teko otti 50 tuntia, ja keulan tekeminen kaksi kokonaista päivää.
– Moni osa suunniteltiin piirustuspöydällä ja koneistettiin meille uniikkiosina, Mäki-Jouppila kertoo. – Se taas aiheutti omat viivytyksensä.
Pyörä on myös yhteistyön taidonnäyte, josta Soivuorikin oli tunnettu. Mäki-Jouppila onkin syystä kiitollinen.
– Sydämelliset kiitokset metalli- ja moottorivirtuooseille Marko Antilalle ja Juha Niemelälle sekä Timo Isoaholle maalaustyöstä. Ilman heitä kesäkuisen auringonlaskun aikaan tehty hiljainen lupaus olisi ollut katteeton. Uskomattomia kavereita, Mäki-Jouppila pohtii.
Juha Niemelä teki pyörän vaatimat TIG-hitsaukset ja sorvaukset sekä koneistuksia ja putkitöitä. Marko Antila taas hoiti rungon modauksen ja madallustyöt sekä vanteiden pinnauksen. Timo Isoaho puolestaan hiekkapuhalsi ja maalasi pyörän rungon ja hoiti myös pintamaalaustyöt.
Pyörää on tehty suurella sydämellä, ja se näkyy lopputuloksesta.
Ajettuaan pyörällä näytöskierroksen Routakallion radalla, Mäki-Jouppila antoi pyörään tehdyn Aarre Soivuori -numerolaatan muistoksi hänen leskelleen Riitta Soivuorelle.