Tässä kohti täytyy myöntää, että helle oli tehnyt tehtävänsä ja varjoon pääsy oli todella tervetullutta. Tunnelma Salpa MCC:n leirissä oli mukavan leppoisa.

Kuvassa vasemmalla edessä Jussi Kumpu, takanaan Arto Taipale, oikealla edessä Seppo Laaksonen, Päivi Laaksonen ja Jari Tommola.

Milloin ja miksi Salpa MCC on perustettu?

– Perustamisvuosi taisi olla 2012. Emme haluneet kuulua mihinkään suurempaan kerhoon. Halusimme perustaa perhepiirissämme oman kerhon, rennoilla säännöillä, ilman kummempia velvotteita ja kutsuttiin pari kaveria mukaan, muistelivat Päivi ja Seppo Laaksonen kerhon perustamisen alkuaikoja.

– Alunperin kaikilla oli Harrikat, mutta nyt jäseniltä löytyy Trikejä, joilla voi vetää näitä isompia asuntovaunuja ja muitakin merkkejä. Perustamishetkellä kaikki jäsenet taisivat olla Hollolasta, mutta nyt osa on kauempaa. Kotitalli tai siis tallibaari on kuitenkin yhä meidän kotiosoitteessa Hollolassa, Laaksoset jatkoivat.

 

Seppo ja Päivi Laaksonen sekä Jari Tommola.

Kuinka suuri mp-kerho Salpa Mcc on? Onko lisäksesi muita naisjäseniä?

– Tällä hetkellä jäseniä on 14. Pääasiallisesti jäsenet ovat pariskuntia, eli naisia on noin puolet. Alusta asti oli myös selvää, että sukupuolesta riippumatta kaikki ovat täysivaltaisia jäseniä, painotti Päivi Laaksonen.

Ajatko itse?

– On minulla pyörä, mutta se on seissyt tallissa muutaman vuoden. Nykyään istun mielelläni kyydissä, vakuutti Päivi Laaksonen.

Kuinka monetta kertaa olette Rottarallissa?

– Tämä on aika mones. Käytiin jo silloin kun Rottaralli järjestettiin vanhassa paikassa Löydön Kartanolla. Tämä uusi paikka on nyt hyvä ja Rottaralli on muutenkin hyvin järjestetty ralli. Kaikki toimii, totesivat Salpa MCC:n jäsenet.

Kierrättekö paljon muita ralleja?

– Silloin kun pääsee, niin pitää nauttia. Kierrän kaikki Harrikka-rallit. Viikko sitten olin Levillä ja tottakai Himoksella järjestetyssä H-D Super Rally:ssa, listasi Jari Tommola.

Jari Tommola kiertää mielellään kaikki H-D rallit.

– Ihmisen elämä on niin kiireistä, että nykyään ei ehdi joka paikkaan. Trike-tapaamisissa käydään, alkuvuodesta oltiin yhdessä rallissa, nyt täällä Rottarallissa, totesivat puolestaan Seppo ja Päivi Laaksonen.

Puhe kääntyi Salpa MCC:n leirissä oleviin asuntovaunuihin.

– Enää ei jaksa telttailla, joten suunnittelin ja rakensin itse omasta päästä tuon asuntovaunun. Siinä on makuutilat kahdelle, kehui Jari Tommola asuntovaunuaan.

Jari Tommolan rakentama asuntovaunu.

– Me ostettiin omamme ihmiseltä, jolla ei ollut moottoripyörää, mutta oli voittanut kyseisen asuntovaunun arvalla. Tämä on kätevä. Taittuu suhteellisen pieneen tilaan, mutta avattuna siitä tulee kaksi makuuhuonetta ja avokeittiö oleskelutiloineen. Hella toimii kaasulla. Näin kun olemme kahdestaan matkassa, niin toinen makuuhuone toimii varastona, selitti Päivi Laaksonen ja antoi luvan kurkistaa sisälle.

Seppo ja Päivi Laaksosen asuntovaunussa ei tila lopu kesken.

Leirissä oli myös Arto Taipale, joka oli matkassa Boom trikellään. Pyörän perään oli myös ripustettu reippaan kokoinen asuntovaunu, jossa tilaa ja varusteita riitti mukavasti.

– Euroopan puolella on lanseerattu tällaiset Trike meetingit, jotka on vain kolmipyöräisille, ja Englannissa vedetään jopa kahta vaunua triken perässä. Silloin letkassa on pyörän lisäksi telivaunu ja perävaunu, kertoo Arto Taipale.

Arto Taipaleen Boom Trike

Arto Taipaleen matalanmakea Boom Trike ja asuntovaunu heti takana.

– Trike on luokiteltu L5E-ajoneuvoksi, ja silloin sillä on mahdollistavetää jopa 550 kg:n jarrullista vaunua. Suomen lainsäädäntö ei sinänsä tunne jarrullista perävaunua tällaisessa ajoneuvossa, mutta kun tämä on Saksassa tyyppihyväksytty, niin se kelpaa myös Suomessa.

Mistä innostus trikeilyyn?

– Ajoin 2-pyöräisellä moottoripyörällä nuorempana, ja kun vauhdilla ajetaan, niin onhan se kaksipyöräinen parempi, mutta olen jo 12 vuotta harrastanut trikejä. Nämä pysyvät paremmin pystyssä, Taipale myhäilee. – Triket ovat turvallisempia.

Arto Taipale

Arto Taipale ajaa mielellään trike-vaunuyhdistelmää.

Vaikka vaunu on perinteisesti ajateltuna isohko pyörän perään, kulkee se kuitenkin mukana nätisti.

– Boom Trikessä on kahden litran kone, ja muutenkin paljon auton teknologiaa, kuten esimerkiksi pakki, joten se on oikeastaan moottoripyörän ja auton sekasikiö. Tavallaan sen takaosa on puhtaasti autoteknologiaa, Taipale selventää.

Kiitimme mukavasta juttutuokiosta, tarjotuista virvokkeista ja lähdimme jatkamaan matkaa.

Aiheesta aikaisemmin:

Rottaralli 30 vuotta: Panostus laadukkaaseen palveluun näkyi