Minulle osoitettu herrasmies, Lassi Siranen, osoittautui veteraaniksi moottoripyörien rakentajana. Ja pyörä ainoaksi Suomessa vuosimallin Ariel Model E 500 Supersport moottoripyöräksi. Kuinka Ariel lopulta päätyi sinulle?
– Kun pyörä oli aikaisemmalla omistajalla, niin sorvasin siihen jo silloin osia. Noin kuusi vuotta sitten, se siirtyi projektiksi minulle, Lassi Siranen aloitti.
Pyörä oli kuulemma Esko Rahkoselta ostettaessa huonossa kunnossa. Kuinka kauan pyörän rakentamisessa lopulta meni?
– Loppujen lopuksi ei kauaakaan, vain 3-4 vuotta, vähätteli Siranen.
Kuinka haasteellista oli löytää osia näin vanhaan pyörään?
– Sorvaamieni osien lisäksi edellinen omistaja oli jo ostanut aika paljon ja ne tulivat pyörän mukana. Ilman Tapani "Tahvo" Halisen apua tästä ei olisi tullut mitään. Maalarina toiminut Mika Kuuva on puolestaan ollut projekteissani se näyttävin osio.
Kuinka monta pyörää olet aikaisemmin rakentanut tai entisöinyt?
– Olen tehnyt jo useamman pyörän. Se on semmoista tasaista työntekoa ja jos rupeaa harmittamaan, niin pidetään kuukauden tauko. Kaiken kaikkiaan taitaa olla 24 pyörää, joista kolme on Arielia, Lassi Siranen kertoili vaatimattomasti.
Onko tällä hetkellä mitään työn alla?
– Eiköhän tämä riitä...seuraavaan projektiin asti, hymähteli Mikkelistä kotoisin oleva veteraanimoottoripyörärakentaja Lassi Siranen lempeästi.
Kaupanvääntöä Esko Rahkosen kanssa
Oli jo aika myöhä, kun saavuimme Veteraaniralliin ja paikalla oli paljon katseltavaa. Mutta palatuamme muutama asia jäi vielä vaivaamaan tämän harvinaisen Arien-moottoripyörän rakentajien ja sen historian suhteen. Tavoitimme puhelimitse ensin Tapani Halisen, joka osoittautuikin samaksi henkilöksi, joka koko asiasta meille oli vinkannut.
Mainitsit erityisesti, että ostit kyseisen Ariel-pyörän edesmenneeltä Esko Rahkoselta. Onko sillä jotain erityistä merkitystä, että se pyörä on nimenomaan ollut Rahkosen omistuksessa?
– Sikäli on, että hänen musiikiaan kuunnellaan ja kun Ariel-kerhon puheenjohtaja Veikko Virtanen antoi aikoinaan, 34 vuotta sitten vinkin, että Rahkosella olisi kyseinen pyörä tai pyöränraato mahdollisesti myynniissä, niin menin Rahkosen luo Lahteen. Rahkonen harrasti moottoripyörien lisäksi erityisesti autojen rakentamista. Minulla oli Pontiacin osia, mitä Rahkonen tarvitsi, niin sitten lopulta kolmelta yöllä saatiin kaupat sovittua, muisteli Halinen puhelimessa.
Miksi et itse aikoinaan tehnyt kyseistä Arielia loppuun asti?
– Noita Arielin raatoja on ollut useampiakin ja vuosikymmeniä keräilin osia tuohon nimenomaiseen malliin. Me ollaan Lassin kanssa oltu kamuja vuosikymmeniä ja harrastettu yhdessä moottoripyörien rakentamista. Kyseinen pyörä oli pitkään sellainen puutteellinen raato ja välillä siitä pyörästä pyydettiin Pohjanmaalle asti lainaan osia, joiden avulla pystyivät kopioimaan malliksi sikäläisiin pyöräprojekteihin. Kerran Lassi sanoi, että eiköhän ruveta pikkuhiljaa tekemään tämä projekti loppuun. Niin pyörä jäi Lassille, mutta ei siinä koskaan ole meidän välillä raha liikkunut. Ja vasta hän viikonloppuna sanoi minulle, että sinunhan tuo pyörä on, Tapani Halinen kertoili puhelimessa vuolaasti.
Tavoitimme vielä pikaisesti Lassi Sirasen. Mistä innostuit aikoinaan rakentamaan moottoripyöriä?
– Kun vuonna -68 ostin ensimmäisen pyörän, niin siitä asti olen rassannut eri asteisia projekteja, kertoi Siranen.
Olet uurastanut useammankin Arielin kimpussa. Miksi juuri Ariel?
– Mikkelissä on "Ariel-keskittymä". Suomen välilukuun suhteutettuna, Mikkelissä on varmaan eniten Ariel moottoripyöriä. Jostain syystä Halinen on minutkin usuttanut Arielin kimppuun, eli se on hänen vika tai ansio, perusteli Lassi Siranen.
Ariel oli brittiläinen moottoripyörävalmistaja, joka perustettiin jo 1870-luvulla, jolloin se toki valmisti vasta osia polkupyöriin. Ensimmäisen moottoripyöränsä se valmisti vuonna 1902. Merkki myytiin BSA:lle vuonna 1951, ja Ariel-nimellä valmistettiin pyöriä aina vuoteen 1967 asti, jolloin BSA joutui japanilaisten kilpailijoidensa puristuksessa lopettamaan toimintansa.
Ariel oli aikanaan suunnannäyttäjä brittiläiselle moottoripyöräteollisuudelle.