"Moikka,
MotoE-kausi polkaistiin käyntiin meidän suomalaisten osalta menestyksekkäissä merkeissä kuluvana viikonloppuna Sachsenringin radalla Saksassa. Viikonloppu oli historian ensimmäinen sähkömoottoripyörien World Cup -kisaviikonloppu. Siitä otettiin kaikki ilo irti ja nyt sähkömoottoripyörien racing-historiaan on painettu vahva suomalaisleima. Alla yhteenvetoa viikonlopun etenemisestä.
Sachsenringin rata ei ollut minulle kokonaan vieras, sillä ajoin viime vuonna radalla muutaman kierroksen Moto2-pyörällä ennen kuin jouduin vetäytymään viikonlopusta loukkaantumisesta seuranneiden vammojen vuoksi. MotoE-viikonloppuun lähdettiin hyvillä mielin, sillä testit olivat menneet hyvin ja meillä oli hyvä peruspohja, jolle lähteä viikonloppua rakentamaan. Perjantain harjoituksissa saimmekin jo ihan hyvän vauhdin päälle ja olimme molemmissa treeneissä mukana top3-kuskin kärkikamppailussa. Vaikka vauhti oli kelpo tasolla tunnistimme tiettyjä paikkoja, joissa edelleen parantaa aika-ajopäivään. Tiimi teki perjantaina jälleen loistavaa työtä ja siltä pohjalta oli hyvä lähteä jahtaamaan paalua lauantaina.
Lauantaina tehtiin lopulta moottoriurheiluhistoriaa, kun saimme kuitattua paaluajan kaikkien aikojen ensimmäisessä MotoE aika-ajossa. MotoE aika-ajot ajetaan superpolena, joka tarkoittaa, että käytettävissä on yksi aikakierros ja sen pitää onnistua täydellisesti. Pakko myöntää, että tuota yhden kierroksen vetoa odotellessa päivä oli kohtalaisen hermoja raastava. Teimme perjantain perusteella pieniä muutoksia pyörään ja ne toimivat lauantaina erinomaisesti. Siitä huolimatta, että kierrokseen mahtui pari pientä virhettä paalupaikka tuli jopa kohtalaisella erolla seuraaviin. Sarja on täynnä kovia kuskeja, joten hyvästä aika-ajosta huolimatta tiedossa oli, että kisassa saadaan tehdä ihan täysi päivätyö kärkipaikan säilyttämiseksi. Kisaan lähdettiin kuitenkin selkeällä tavoitteella hakemaan historian ensimmäistä MotoE-kisavoittoa suomalaisnimiin.
Sunnuntaipäivä valkeni sateisissa olosuhteissa ja kisaan lähtiessä meillä ei ollut ihan täyttä käsitystä radan olosuhteista vaikka sade olikin jo tauonnut. En saanut kisaan mitään unelmastarttia ja putosin sijoituksissa ensimmäisen kierroksen aikana. Olosuhteiden osalta alku piti ottaa tarkasti, koska radalla oli edelleen paikkapaikoin kosteutta. Muutaman kierroksen jälkeen sain kuitenkin tuntuman kohdilleen ja pääsin nousemaan kakkospaikalle Bradley Smithin kantaan. Ohitettuani Smithin sain ajettua pienen eron perässä tuleviin ja otettua kärkipaikasta paremmin kontrollia itselleni. Lopulta kisa päättyi punaisella lipulla ennen aikojaan Savadorin kaaduttua. Tulokset määräytyivät viidennen kierroksen perusteella ja se tarkoitti voiton juhlia meille! Historian ensimmäinen MotoE-voitto on nyt tukevasti suomalaisnimissä. Fiilikset ovat todella hyvät. Tuntuu erityisen hienolta, että voitto tuli kotiin Ajo Motorsportin kuljettajana. Mielettömän iso kiitos tiimille. MotoE-projekti on nyt laitettu käyntiin parhaalla mahdollisella tavalla.
Ensi viikonloppuna palataan Moto2-pyörän sarviin Aragonissa ja jatketaan EM-sarjassa pisteiden metsästämistä.
Kiitos tiimi, sponsorit, tukijoukot ja seuraajat! Hyvää kesää kaikille ja palataan ensi viikonloppuna asiaan Aragonin viikonlopun yhteenvedon merkeissä!"
- Niki #66
***
Harjoituspäivän tulokset (FP1 – FP2)
- 1. Mike di Meglio 1:28.547
- 2. Niki Tuuli (Ajo MotoE Team) 1:28.586 +0.039
- 3. Hector Garzo 1:28.644 +0.097
- 4. Jesko Raffin 1:28.696 +0.149
- 5. Bradley Smith 1:28.801 +0.254
Aika-ajon tulokset (E-Pole)
- 1. Niki Tuuli (Ajo MotoE Team) 1:27.456
- 2. Hector Garzo 1:28.243 +0.787
- 3. Eric Granado 1:28.254 +0.798
- 4. Mike Di Meglio 1:28.384 +0.928
- 5. Xavier Simeon 1:28.389 +0.933
Kilpailun tulokset (MotoE Race)
- 1. Niki Tuuli (Ajo MotoE Team) 7:27.862
- 2. Bradley Smith +0.442
- 3. Mike Di Meglio +0.567
- 4. Hector Garzo +0.991
- 5. Matteo Ferrari +2.095
MotoE World Cup Standings 2019
- 1. Niki Tuuli (Ajo MotoE Team) 25 points
- 2. Bradley Smith 20 points
- 3. Mike Di Meglio 16 points
- 4. Hector Garzo 13 points
- 5. Matteo Ferrari 11 points