Vaikka tapahtumat järjestetään BMW-kerhon puitteissa, sinne halutaan myös muunmerkkisiä moottoripyöriä.
– Kun oma väki on saanut paikkansa, sitten muille on tilaa, toteaa Nicklas Granlund. Kerhon jäsenillä on etuosto-oikeus ja jäsenhinta. Jotta ajotapahtuma voidaan järjestää, täytyy osallistujia olla 20-25. Tällöin yhtä kouluttajaa kohti on viisi oppilasta. Silloin opettaja muistaa oppilaansa ja voi seurata tämän kehitystä. Riittävä osallistujamäärä on tärkeä myös ratavuokran kattamiseksi.
– Vaikka ajokoulutukset voidaan nähdä imagotoimintana, sen ei silti pidä olla tappiollista, tähdentää Granlund.
Kehitys pääasia
Ajokoulutuksen päämääränä on, että lähtötasosta huolimatta tapahtuisi kehitystä. Motoristeilla on monenlaista taustaa ajokilometrien ja moottoripyörien suhteen. Se, missä vaiheessa kukin on moottoripyöräilynsä aloittanut, jakaa myös ihmisiä. Niinpä ryhmät jaetaan pyörätyyppien ja kokemuksen mukaan.
Naismotoristeille järjestetään omaa koulutusta. Ladyday on suunniteltu erityisesti naisille. Yhteistyötä tehdään WIMAn, Womens’ International Motorcycle Association’in kanssa. Tulevana vuonna pyritään järjestämään Ladyt radalla omana ryhmänään. Kouluttajina on myös naisia, mikä pätee muihinkin kursseihin.
– Ensi vuonna pyritään järjestämään ajokoulutusta kuulovammaisille. Se taas riippuu siitä, tuleeko väkeä, pohtii Granlund.
Maanteillä, soralla ja extreme-oloissa
Pesämäellä järjestetään maantie- ja sorakursseja. Niiden yhteydessä on mahdollista yöpyä ja saunoa, jolloin pitkämatkalaisten on helpompi osallistua. Enduro Lite –koulutuksesta selviää maantierenkailla, Enduro Extreme’ssä karkeampikuvioisista on hyötyä.
Ajotapahtumien aikana ei kilpailla, ei oteta aikoja, esiin tulevat ongelmat käsitellään saman tien. Tarkoitus on antaa näkökulmaa jokaisen omalle kehitykselle motoristina.
– Kerhon hallituksen intresseissä on saada ajokoulutusta eri puolille Suomea, mutta osallistujien pitää aktivoitua, kehottaa Granlund.
Ammattitaustasta etua
On kaavailtu, että tiettyjen ammattien edustajille annettaisiin mahdollisuus osallistua veloituksetta ajokoulutukseen. Olisi hyvä, jos BMW-kerhossa olisi vakuutusyhtiössä töissä olevia. Moottoripyöräilevä lääkäri olisi myös tervetullut mukaan.
– Alastarossa ja Pesämäellä etenkin, kaiken varalle, uumoilee Granlund.
Ajotapahtumista halutaan aina tallenteita, valokuvia, videoita. Kukapa ei haluaisi itsestään kuvaa, jossa hän ajaa kaarteessa. Kuvausvälineenä drone on kiinnostava. Jos jollain on, tai tietää jonkun, joka voisi sellaisella kuvata, ottakoon kerhon tiedottajiin yhteyttä.
BMW MC Club Rider Trainingin vuodelle 2019 suunnitellut ajokoulutukset:
3 x GS
3 x Ladyt
3 x Maantie / Alastaro, Ahvenisto, Pesämäki
2 x Taajama