Moottoripyöräkulttuuri on yhteiskunnan alakulttuuri, joka rakentuu sekä sosiaalisesta yhteisöstä että kuljetus- tai liikkumisen muodosta. Moottoripyöräilijä stereotyyppi Suomessa taitaa edelleen olla prätkäkundi tai -mimmi, pärinäpoika tai jotain siihen liittyvää, jolla on tiukka nahkarotsi ja leveä asenne. Toinen tunnettu muoto on moottoripyöräjengiläinen, joka täysin väärin sekoitetaan normaaliin moottoripyöräkerhon tai -klubin jäseneen.
Kolmas tyyppimotoristi on yksinäinen susi, joita varmasti on edelleen olemassa, ja joka moottoripyöräilee vapautensa säilyttääkseen ja kokeakseen edes sen illuusion.
Ohessa vähän valaistusta asiaan.
24. Moottoripyörällä ajaminen tekee meistä parempia autoilijoita
Yksinkertaista: jos haluat päästä kotiin yhtenä kappaleena moottoripyörällä ajaessasi, sinun täytyy olla jatkuvasti hereillä ja ennakoida liikenteen uhkia jatkuvasti. Ja huolehtia siitä, että sijoitut tiellä niin, että sinut voidaan nähdä ja että näet ja huomioit itse kaikki tielläliikkujat.
Otamme tämän asenteen ja osaamisen mukaan myös autolla ajaessamme. Samalla huomaamme, miten heikosti moni autoilija huomioi muun liikenteen ja on keskittynyt aivan muihin asioihin. Se on oikeasti pelottavaa.
23. Motoristien pukeutuminen inspiroi muotisuunnittelijoita
Motoristit ja heidän perinteiset, miksei myös modernit ajoasunsa, ovat innoittaneet monia muotisuunnittelijoita ottamaan ohjelmistoon samantyylisiä nahkarotseja, buutseja ja nahka- sekä tavallisia farkkuja. Muistapa vain Brandon, McQueenin tai Fonzin cooliutta.
Myöhemmin muotimaailma on ottanut mallia myös laajemmin: myös nykyiset kilpa-asut ovat vaikuttaneet normimuotiin.
On mukava olla ajaton muoti-ikoni.
22. Motoristeilla on oma kieli
Baikeri, stonga, kruiseri, skrämbleri, ralli, stoppie, wheelie. Hetki motoristijoukon seurassa saa ymmärtämään, että motoristeilla on aivan oma slanginsa. Mutta myös sen, että eri moottoripyöräilyn alakulttuureilla on oma "murteensa", rakentajat puhuvat osin eri asioista ja eri nimillä kuin vaikkapa normi matkamotoristit.
Apinakiikut esimerkiksi ovat vähän eri juttu kuin normimaailmassa.
21. Moottoripyöräkerhot eivät ole sama juttu kuin Mp-jengit
Ulkopuoliset ajattelevat usein, että kaikki motoristiryhmät, jotka pukeutuvat nahkaliiveihin, edustavat moottoripyöräjengejä Jengi-nimitys sisältää aivan erilaisen aspektin. Mp-jengit ovat enemmän rikollisorganisaatioita kuin moottoripyöräkerhoja, joten näitä kahta ei miltään osin kannata sekoittaa keskenään.
Jengit edustavat - kuten itsekin sen toteavat - yhtä ainoaa prosenttia motoristeista, kun taas 99 % moottoripyöräilijöistä on normaaleja, toisille yleensä hyvää tahtovia ihmisiä. Aivan sellaisia kuin sinä ja minä, ovatpa vain perustaneet kerhon saman harrastuksen innoittamina.
20. Moottoripyörällä ajaminen on terveellistä
Paitsi että moottoripyörällä ajaminen kuluttaa kaloreita, se työllistää suurinta osaa lihaksista. Näyttää siltä, että vain istumme, mutta todellisuudessa käytämme käsivarsiamme, sääriämme, alaselkää ja koko ylävartaloa tasapainon säilyttämiseen.
Mp-urheilulajit ovat fyysisesti erittäin raskaita, ja esimerkiksi motocross, enduro ja ratamoottoripyöräily vaativat kovaa kuntoa maksimisuoritukseen pääsemiseksi.
Kulutus riippuu tietysti ajamisen lajista ja määrästä. Joka tapauksessa se on mukava tapa polttaa rasvaa.
Ajamisen hyvää tekevistä psyykkisistä vaikutuksista puhumattkaan!
19. Motoristit tekevät paljon hyväntekeväisyystyötä
Suomessakin moottoripyöräilijät panostavat paljon hyväntekeväisyyteen. Hyvä esimerkki on MKKV eli Motoristit koulukiusaamista vastaan, joka käy normimotoristien voimin kertomassa miksi koulukiusaaminen ei ole hyvä asia. Good Will Biker -yhteisö puolestaan panostaa koulukiusaamisen jälkihoitoon. Lisäksi monet moottoripyöräkerhot lahjoittavat hyväntekeväisyyteen kuten esimerkiksi Kuopion Moottoripyöräclubi KMC.
Mitä monikaan ei tule ajatelleeksi, niin jokainen motoristi on aivan tavallinen ihminen, jolla on perhe, sukulaisia ja ystäviä, ja joka haluaa kantaa oman kortensa kekoon paremman yhteisön puolesta.
18. Naismotoristit ovat normaali osa yhteisöä
Joskus sata vuotta sitten motoristit olivat pelkästään miehiä, ja naiset enemmän kyytiläisiä, mutta onneksi tilanne on muuttunut. Nykyään Suomessakin noin 12 % motoristeista on naisia, ja määrä on kasvussa. Yhdysvalloissa osuus lähenee jo 20 %.
17. Median antama mielikuva motoristeista on väärä
Mp-lehdistö tietenkin käsittelee moottoripyöräilyä erittäin asiallisesti, samoin suurin osa suomalaisesta lehdistöstä, mutta elokuvat, tv-sarjat ja vastaavat ovat eri juttu silloin, kun ne käsittelevät vain sen 1 % osuutta mp-maailman tapahtumista. Mutta kyse onkin siitä, että huonot uutiset ja skandaalit myyvät.
16. Moottoripyöräilyssä on erilaisia alakulttuureita
Motoristeja on yhtä moneen lähtöön kuin on moottoripyöräilyn harrastajiakin. Motoristit ajavat erilaisilla moottoripyörillä, peruslajeja on monia, niitten alalajeja vielä enemmän. Joku tykkää matkamoottoripyöräilystä, toinen seikkailuajosta, kolmas ei halua lähteä kotoisasta soramontustaan minnekään. Yksi viihtyy radalla, toinen pakkasessa, joku jäällä, joku serpentiineillä, joku haluaa ajaa yksin ja toinen vain porukassa.
Tavassa harrastaa on myös eroja: toiset rakentelevat pyöriä, toiset myyvät niitä, kolmannet taas huoltavat pyöränsä itse, neljännet vain ajavat. Myös määrissä on eroja: osa ajaa vuodessa jopa yli 50 000 kilometriä, osa vain muutamia tuhansia tai satoja kilometrejä.
Sekä pyörien varusteet että koristeet myös värittyvät kuskiensa persoonallisuuden ja kiinnostusten mukaan ajoasuista puhumattakaan.
15. Kunnioitus on avain
Sosiaalisessa mediassa käydään välillä kiivastakin änkyröintiä siitä, mikä pyörä tai ajamisen laji on paras, tai miten jokin asia pitäisi tehdä, mutta todellisuudessa normaalissa kanssakäymisessä keskustelu ja kohtaamiset ovat yleensä erittäin asiallisia ja sympaattisia. Jokainen ymmärtää, että toinen on matkassa sydänverellä - miksi dissata jonkin epäolennaisen asian takia? Ajaminen ja kiinnostus moottoripyöriin on joka tapauksessa yhteistä.
14. Älä koske toisen pyörään ilman lupaa
Paitsi että pyörä on omalla tavallaan "pyhä", kuten vaikkapa hevonen, niin kuuluu yksinkertaisiin käytöstapoihin kysyä, "saanko mennä istumaan pyöräsi selkään". Et todennäköisesti menisi istumaan toisen henkilön hevosenkaan selkään ilman lupaa?
Riskinä on aina naarmuttaa maalipintaa, myös pyörän hälytysjärjestelmä voi mennä päälle, ja pyörän voi myös onnistua kaatamaan, jollei tiedä, mitä on tekemässä.
Kysy siis lupa. Tai tyydy vain katsomaan ja ihailemaan sekä hymyilemään ystävällisesti.
13. Vapaus
Jos kyse ei ole kerran siitä, että haluaa moottoripyöräillessään olla kapinallinen, kuten Brando aikoinaan, niin mistä moottoripyöräilyssä on kyse? Yksi suuri tekijä on vapaus tai ainakin sen illuusio. Vapaus on Tie ja sen tyhjyys. Sinä, moottoripyörä ja avoin Tie.
12. Ajaessasi elät hetkessä
Ehkä tämä on omalta osaltaan juuri se, mistä ajamisen vapauttava tunne tulee. Monet väittävät elävänsä hetkessä, mutta harva todella tekee niin. Ihmiset käyttävät liiaksi aikaansa pohtimalla elämän eri ongelmia. Mutta jos haluat ajaa turvallisesti, ajat keskittyneenä siihen hetkeen missä ajat, ja keskittyneenä siihen, mitä on tapahtumassa juuri nyt.
Se on kuin mieltä puhdistavaa meditaatiota.
11. Jokainen ajomatka on seikkailu
Jopa sellainen vakiomatka, kuin päivittäinen ajo töihin on seikkailu, kun teet sen moottoripyörällä. Ajamiseen liittyy niin monia asioita, jotka tekevät siitä uskomattoman kokemuksen verrattuna auton ratin takana istumiseen.
Kun ajat autolla, ajat yleensä suorinta reittiä. Motoristin perussääntö taitaa päinvastoin kuulua siten, että mutkainen tie on parempi!
10. Valitsemme usein pidemmän reitin kotiin
Kuten edellisestä kohdasta selviää, jokainen ajomatka moottoripyörällä on seikkailu. Täten voit varmasti helposti ymmärtää, miksi matkaa mielellään venyttää sen sijaan, että sukeltaisi suorinta väylää kotiin.
Joka motoristilla on kokemus siitä, että tupakanhaku- tai kahvireissu venyykin muutamasta kilometristä ja minuutista koko päivän kestäneeseen ajomatkaan, "kun en vain malttanut kääntyä kotiinpäin".
9. Moottoripyöräily on elämäntapa
Kun ostat auton, ostat auton. Vaikka ostaisit Ferrarin, niin se ei tee sinusta kilpa-ajajaa. Auto on useimmille vain kulkuväline. Jotain, jolla voit siirtää itsesi paikasta toiseen.
Moottoripyöräily elämäntapana on aivan eri juttu, ja antaa paljon enemmän. Moni asia on sellainen, jota on vaikea pukea sanoiksi. Pelkkä pyörän omistaminen ei riitä, sillä pitää myös ajaa. Ja omata tietynlainen ajatusmaailma. Kun nämä asiat natsaavat, ihminen muuttuu "normaalista" "bikeriksi".
8. Useimmat motoristit eivät pidä kikkailusta
Osa motoristeista hankkii lajille kyseenalaista mainetta tekemällä temppuja, kuten wheelieitä, julkisilla teillä. Tai ajavat käsittämättömillä nopeuksilla julkisen liikenteen keskellä, tai ajavat pelkissä shortseissa.
Tämä ei kuitenkaan edusta moottoripyöräilijöiden käsitystä tiellä toimimisesta. Valtaosa suhtautuu tämän kaltaiseen toimintaan negatiivisesti.
Yleisellä mielipiteellä on merkitystä myös motoristeille. Moottoripyörästuntit ovat hienoja silloin, kun ne tehdään suljetuilla radoilla, muualla riskit ovat aivan liian suuria.
Eikä kukaan halua olla näkemässä, mitä tapahtuu, jos pelkkään kypärään ja shortseihin sekä t-paitaan pukeutunut kaatuu asvaltilla 100 km/h nopeudessa.
7. Milloinkaan et ole oppinut ajamisesta tarpeeksi
Moottoripyörällä ajaminen pitää oppia uudelleen joka kevät. Samoin ajamisesta pitäisi oppia jotain uutta joka kesä. Ja yleensä oppiikin, jos on ajatuksen kanssa matkassa, sillä jatkuvasti tiellä tulee vastaan uusia tilanteita, joihin pitää sopeutua ja joista pitää ottaa opiksi.
Paitsi, että meillä pitää olla valmius oppia uusia asioita, meidän on tehtävä töitä sen eteen, että pääsemme eroon riesanamme olevista vanhoista huonoista tavoista.
Ennakoivan ajon tai ruosteenpoistokurssi keväällä on halpa sijoitus hyvään ajokesään sekä pitkään ajouraan motoristina.
6. Tervehdimme muita motoristeja
Olet varmaankin nähnyt, miten motoristit nostavat kättään vastaantuleville moottoripyöräilijöille?
Se ei johdu siitä, että he tuntisivat toisensa, vaan se on tapa osoittaa yhteenkuuluvuutta muiden motoristien kanssa. Tervehdyksiä on erilaisia, mutta selkein tapa on vain nostaa käsi iloisesti pystyyn.
5. Moottoripyörällä ajaminen voi olla taloudellisempaa kuin autolla ajaminen
Päivittäinen työajo voi ainakin bensiinikulujen osata tulla halvemmaksi kuin autolla töihin ajaminen. Ainakin se on oiva tapa päästä jopa suomalaisessa liikenteessä nopeammin perille.
Lisäksi moottoripyörien päästöt ovat yleensä reilusti pienemmät kuin autojen.
Toisaalta, jos olet täysverinen motoristi, et paljoa bensankulutuksesta perusta. Kuljet joka tapauksessa työmatkasi moottoripyörällä, satoi tai paistoi, pakasti tai oli plussalla.
4. Tiedämme, että se on "vaarallista"
Aika monille meistä muistutetaan, että moottoripyörällä ajaminen vaarallista. Moni - ainakin motoristin kanssa keskustellessaan - muistaa, miten serkku tai kummin kaiman veli teloi itsensä moottoripyörällä.
Ja yksi vakiokysymys on tietenkin se, että "on vain kahdenlaisia motoristeja: niitä jotka ovat jo kaatuneet, ja niitä jotka eivät ole. Kumpaan ryhmään kuulut?"
Moottoripyöräily on moneen muuhun asiaan, kuten esimerkiksi laskuvarjohyppyihin, verrattuna varsin vaaraton. Ja jokainen meistä taatusti tekee parhaansa, etteivät riskit realisoituisi.
Ja monella tapaa niihin voi varautuakin: pukeutumalla kunnon ajoasuun aina, olettamalla, että kukaan ei näe sinua liikenteessä ja ennakoimalla, ajamalla olosuhteisiin sopivaa nopeutta ja ennen kaikkea harjoittelemalla ajamista sekä kursseilla, kentillä että radoilla.
3. Sinä olet suurin uhka terveydellemme?
Autoilija valitettavasti taitaa olla suurin uhka motoristin terveydelle. Kesän mittaan lukuisat onnettomuusuutiset voisi otsikoida "Autoilija ei nähnyt motoristia". Se johtunee siitä, ettet katsonut kunnolla? Emme oikeasti ole näkymättömiä.
Oma lukunsa ovat päänsisäiset asiamme. Varsin moni onnettomuus tapahtuu yksin ajaessamme ja ilman vastapuolta. Silloin on syytä epäillä liian suurta tilannenopeutta.
2. Sijoitumme ajoradalle tiettyihin kohtiin syystä
Autolla ajaessa on paljon vähemmän mahdollisuuksia sijoittua ajoradalle suhteessa muihin ajoneuvoihin. Tyypillistä on jättää turvaväli edelläajavaan ajoneuvoon.
Moottoripyörällä on puolestaan paljon enemmän tilaa liikkua kaistalla sivusuunnassa, ja käytämme sitä tietenkin ja nimen omaan lisätäksemme ajamisemme turvallisuutta.
Sivusuuntainen liikkuminen voi herättää paremmin edelläajavan autoilijan huomion, jos suunnittelemme ohitusta.
Keskellä tai hieman kaistan vasemmalla puolella ajaminen puolestaan varmistaa sitä, ettei kukaan lähde ohittamaan meitä niin, että pysyy ohituksen aikana samalla kaistalla kanssamme.
Vasemmassa reunassa ajaminen ei aina tarkoita sitä, että olisimme ohittamassa tai kääntymässä vasemmalle, vaan kyse saattaa olla siitä, että haluamme nähdä paremmin. Voimme yhtä hyvin kääntyä tai ajaa suoraan. Seuraa siinä tilanteessa vilkunkäyttöämme.
1. Et koskaan ymmärrä moottoripyöräilyä, ellet kokeile sitä
Ei ole väliä sillä, miten paljon me tai joku muu yrittää kertoa sinulle moottoripyöräilyn herättämistä tuntemuksista tai sen hyvistä puolista. Se pitää kokea itse. Niin kauan kuin et itse suostu opettelemaan moottoripyörälläajoa, et milloinkaan opi ymmärtämään niitä iloja, mitä se tarjoaa.
Siis: kunhan kevät saa vähän pidemmälle, niin korttia hommaamaan ja moottoripyöräkauppaan! Ethän halunne säilyä tietämättömänä kaikesta siitä hauskasta ja hienosta, mitä moottoripyöräily tarjoaa?
Oheinen artikkeli on pääosiltaan kooste Hotcarsin sivuilla ilmestyneestä jutusta, joka puolestaan on lainannut eri mp-alan lähteitä artikkeliinsa.