Travis Pastrana oli vauhdissa Las Vegasissa viime sunnuntaina Nitro Circuksen kanssa järjestämässään tapahtumassa "Evel Live". Pastrana ylitti kaksi Evelin huippuhyppyä ja lisäksi selvisi Caesars Palacen suihkulähteen yli hyppäämisestä ehjin nahoin 50 vuotta Evelin legendaarisen onnettomuuden jälkeen.
Pian hypyn jälkeen Pastrana otti ja sukelsi Caesars Palacen suihkulähteisiin ja avasi juhlat. Pastranan hyppyjä oli seuraamassa arviolta 25 000 katsojaa.
– Olen innoissani siitä, että minulla oli tämä tilaisuus osoittaa kunniaa Evel Knievelille, jolla oli munaa ja esiintymistaitoa, ja joka loi pohjan toimintaurheilulle, Travis Pastrana totesi jälkeenpäin. – Evel puski itseään ja lensi kauemmas moottoripyörällä kuin kukaan uskoi mahdolliseksi. Joten tällä nykypäivän tribuutilla halusimme yhdistää sukupolvia - minun isäni sukupolvesta, jota Evel inspiroi - sukupolviin minun jälkeeni, jotka eivät juurikaan tiedä mitään stuntmiehistä, jotka toimivat tienavaajina - halusimme näyttää miten uskomattomia hänen saavutuksensa olivat. Saada tehdä nämä temput Las Vegasissa ja Caesars Palacessa, missä Evelin legenda syntyi, on uskomatonta.
Ennätyshypyt
Vain kolmessa tunnissa ja suoran tv-lähetyksen paineissa Pastrana ensin löi Knievelin ennätyksen vuodelta 1973 hypätä 50 murskatun auton yli hyppäämällä 43,6 metriä 52 romutetun ajoneuvon yli.
Sen jälkeen hän löi Evelin ennätyksen vuodelta 1975, hypyn 14 bussin yli lentämällä melkein neljän kerroksen korkeudessa ja loikkaamalla leuat pudottavat 58,5 metriä 16 nykypäivän Greyhound-bussin yli.
Tämän massiivisen tapahtuman toteuttaminen vaati tuotantotiimit sekä History-kanavalta että Nitro Circuksesta. Hyppyjen setup järjestettiin Planet Hollywood Resort & Casinon, Paris Las Vegasin ja Bally’s Las Vegas -kasinojen takana olevaan tilaan.
Uusintana Evelin miltei tappanut hyppy
Näiden hyppyjen jälkeen Pastrana vietiin poliisisaattueessa ajamalla Caesars Palacen hyppypaikalle. Fanit asettuivat nopeasti riviin Las Vegas Boulevardille ja heittivät high fivet Pastranan kanssa. Saattue siirtyi sitten Stripille.
Sen jälkeen Pastrana lähti suorittamaan hyppyä Caesars Palacen lähteen yli. Temppu, joka miltei vei Evel Knievelin hengen puoli vuosisataa sitten hänen tunnetuimmassa onnettomuudessaan. Ikään kuin tämä ei olisi ollut riittävän uskaliasta, niin koska Caesars Palacea on laajennettu sitten Evelin hypyn, Pastranalla oli käytettävissään ainoastaan 200 jalkaa, 61 metriä tilaa saada kiihdytettyä pyöränsä vaadittavaan 70 mailin, 112,65 km/h nopeuteen.
Lisähaasteena Pastranalla oli vielä 39 Celsiusasteen lämpötila sekä juuri ennen tapahtumaa ukkosriski.
Jopa ideaaliolosuhteissa, ja jos Pastrana osuisi merkkeihinsä täydellisesti, hänellä olisi laskeutuessaan vain muutaman metrin verran tilaa. Mutta suihkulähteet ylitettyään Pastrana laskeutui turvallisesti huutavan väkijoukon ja tulisuihkujen keskelle.
Tapahtuma teki kunniaa Evel Knievelille kaikissa mahdollisissa yksityiskohdissa, kuten Traviksen show- ja Elvishenkisessä valkoisessa nahkapuvussa ja kypärässä, jossa oli Yhdysvaltain lipun tähdet ja värinauhat, kuten tähdellä aikanaan.
Tosin Pastrana ajoi stunttinsa modernilla flat track -pyörällä eli Indian Scout FTR750:llä toisin kuin Evel, joka loukkaantumiseen päättyneessä Cesars Palacen hypyssään uuden vuoden aattona vuonna 1967 käytti Triumph Bonneville T120:tä.
Muuten pyörä, mistä Evel parhaiten tunnetaan oli Harley-Davidson XR-750, jota hän käytti useimmissa tempuissaan.